Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redan trött på Apple watch

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite av en känsla jag bär varje gång jag är inne på RSS. Dessa nyheter om en klocka som tillverkas i liten uppslaga och prisas till enorma summor.

Är det bara jag eller är det inte otroligt tråkigt?

  • Medlem
  • 2015-04-05 13:43

Jag har totalt ignorerat den. Är helt ointresserad.

Enorma summor?

3-4000 för en klocka är inte enorma summor. Det finns gott om klockor i det prisintervallet redan idag.

Ursprungligen av BlackSmp:

Enorma summor?

3-4000 för en klocka är inte enorma summor. Det finns gott om klockor i det prisintervallet redan idag.

Med flertalet begränsningar än dyrare varianterna ja.

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-04-05 17:51

På vilket sätt är de billigare varianterna begränsade? Jag trodde bara det var det yttre materialet som skiljde.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-05 18:11
Ursprungligen av D_Odell:

Lite av en känsla jag bär varje gång jag är inne på RSS. Dessa nyheter om en klocka som tillverkas i liten uppslaga och prisas till enorma summor.

Är det bara jag eller är det inte otroligt tråkigt?

Har aldrig varit intresserad. Den löser inga problem eller tillför inte heller något nytt för mig.

  • Medlem
  • 2015-04-07 13:19

Instämmer. En helt ointressant produkt för mig.

Varken ni eller jag är "target market". Det betyder inte att marknaden inte finns.

Själv tycker jag iPhone 6 är totalt ointressant. Om jag vill ha ett dasslock till telefon som kräver tvåhandsfattning så kan jag lika gärna ha en iPad Mini. Stannar på 5s.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-07 13:39

Överhypad, antar jag. Blir roligare med lite hands-on tester (hoppas jag)

Ursprungligen av D_Odell:

Med flertalet begränsningar än dyrare varianterna ja.

Då får du gärna förklara vilka begränsningar som Sportmodellen har mot stålmodellen? Och vad guldmodellen kan utöver vad sportmodellen kan?

Som det redan är påpekat så är det bara materialet i klockorna som skiljer dem åt.

(Om man bortser från den högre servicenivån Apple ger dig när du köper guldmodellen:)

Jag väntar med spänning på att få sätta en Watch på handleden. En rymdgrå lilla sportmodellen blir det nog.

Undrar också vad den funktionella skillnaden skulle vara mellan sport-, stål- och guld-varianterne skulle vara, själv tror jag ganska säkert att det inte det är någon.

Ursprungligen av BlackSmp:

Då får du gärna förklara vilka begränsningar som Sportmodellen har mot stålmodellen? Och vad guldmodellen kan utöver vad sportmodellen kan?

Som det redan är påpekat så är det bara materialet i klockorna som skiljer dem åt.

(Om man bortser från den högre servicenivån Apple ger dig när du köper guldmodellen:)

Syftade på materialbegrämsningar i form av safariglas och allt som står. Det hela blir för mig komplicerat för konsumenten då det krävs sådan insight för att veta om modellernas svaghet/dyrbarhet.

För er som gillar innehållet spelar detta såklart ingen roll men för mg som inte ser poängen, slös och jäkligt dyrt med alla begränsningarna.

Ursprungligen av D_Odell:

Syftade på materialbegrämsningar i form av safariglas och allt som står. Det hela blir för mig komplicerat för konsumenten då det krävs sådan insight för att veta om modellernas svaghet/dyrbarhet.

För er som gillar innehållet spelar detta såklart ingen roll men för mg som inte ser poängen, slös och jäkligt dyrt med alla begränsningarna.

Tycker det står ganska kristallklart om de olika materialen och detta speglas ju sedan av priset.

Ursprungligen av D_Odell:

Syftade på materialbegrämsningar i form av safariglas och allt som står. Det hela blir för mig komplicerat för konsumenten då det krävs sådan insight för att veta om modellernas svaghet/dyrbarhet.

För er som gillar innehållet spelar detta såklart ingen roll men för mg som inte ser poängen, slös och jäkligt dyrt med alla begränsningarna.

Ok, om du anser att stål vs aluminium samt safariglas mot ion-x glas är att betrakta som begränsningar.

Du behöver givetvis inte gilla klockan, jag förstod bara inte vad du menade eftersom jag ser inga begränsningar som skiljer i någon nämnvärd grad mellan de olika modellerna. Det är, för mig, mest en fråga om känslan i materialet man använder men ingenting som begränsar dem på olika sätt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, om du anser att stål vs aluminium samt safariglas mot ion-x glas är att betrakta som begränsningar.

Du behöver givetvis inte gilla klockan, jag förstod bara inte vad du menade eftersom jag ser inga begränsningar som skiljer i någon nämnvärd grad mellan de olika modellerna. Det är, för mig, mest en fråga om känslan i materialet man använder men ingenting som begränsar dem på olika sätt.

Och jag menar att detta steg av premium istället för ETT alternativ som telefonen, ipod mm (jämför inte med deras datorer) är mindre bra. På samma sätt som att mobilen stegras mot 100000kr i dess utveckling är mindre bra.

Detta är inte rikigt samma punkt som tråden startades för utan mer ett inlägg om lyx som jag inte gillar. Då företaget Apple länge riktats till vanliga konsumenter.

Peace.

Ursprungligen av D_Odell:

Och jag menar att detta steg av premium istället för ETT alternativ som telefonen, ipod mm (jämför inte med deras datorer) är mindre bra. På samma sätt som att mobilen stegras mot 100000kr i dess utveckling är mindre bra.

Detta är inte rikigt samma punkt som tråden startades för utan mer ett inlägg om lyx som jag inte gillar. Då företaget Apple länge riktats till vanliga konsumenter.

Peace.

Mobil för 100000kr var väl att ta i för oss normala konsumenter? Men det går ju att köpa en iPhone för betydligt mer än så i guld med diamanter etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-07 20:44

Jag gäspade när iPad släpptes. Det misstaget tänker jag inte göra om.

Ursprungligen av kenjon:

Jag gäspade när iPad släpptes. Det misstaget tänker jag inte göra om.

Släppa den eller gäspa?

Ursprungligen av kenjon:

Jag gäspade när iPad släpptes. Det misstaget tänker jag inte göra om.

Jag tror det var väldigt få som gäspade då, men det finns såklart undantag, så kör hårt denna gång.

Ursprungligen av D_Odell:

Och jag menar att detta steg av premium istället för ETT alternativ som telefonen, ipod mm (jämför inte med deras datorer) är mindre bra. På samma sätt som att mobilen stegras mot 100000kr i dess utveckling är mindre bra.

Detta är inte rikigt samma punkt som tråden startades för utan mer ett inlägg om lyx som jag inte gillar. Då företaget Apple länge riktats till vanliga konsumenter.

Peace.

Även innan 6 och 6plus så var det länge sedan som det bara fanns ett alternativ för telefonen men jag tror att jag förstår dig. Du gillar inte att de lanserar olika material och framförallt inte Editionmodellen. Du är definitivt inte ensam om det.

Personligen så är det inget problem för mig. Som klocknörd så är jag van vid stora variationer inom samma märke och även samma modell.

Tim Cook säger "Apple Watch Is Our Most Personal Device". Min tolkning av det är: "Samma funktionalitet men med en personlig touch..." och personligen så är jag mest förvånad över att jag faktiskt kan tänka mig att börja använda en annan klocka än min dagliga "beater".

I korthet, jag tror att det är dessa variationsmöjligheter, som du ser som begränsningar, som ger Apple Watch en chans att lyckas. Vi får se hur det går.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-08 08:08
Ursprungligen av Anderlind:

Jag tror det var väldigt få som gäspade då, men det finns såklart undantag, så kör hårt denna gång.

Det är inte min åsikt. Många skrev att det inte var något nytt, bara en förvuxen iPhone (som ingen behövde). Men vad fel vi hade....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-08 08:35

När första iPhone kom sa jag till en kompis "Varför ska Apple försöka göra telefoner, lämna det till dem som kan som SonyEricsson, Nokia etc." Nu är jag inne på min 3e iPhone (3S,4S, 6).
När Apple watch visades upp ställde jag mig skeptisk till den. Likt förbannat kommer jag nog ha en på min arm innan 2016

Ända anledningen jag skulle överväga att köpa var om den kunde mäta blodsockret. Denna teknik finns nog inte på 10år men vissa tekniker finns idag men de har en annan typ av kontakt med huden än vad denna klocka har.

Typ-1 diabetiker sedan 3 år gammal.

Jag själv ville ha en handledsremote till iphonen redan för flera år sedan - att den också visar tiden gör ju att man slipper ha både den OCH klockan på handleden Jag har ett aktivt liv och yrke som kräver min uppmärksamhet och båda mina händer - och dom flesta gångerna jag interagerar med min iphone kan det ske med en Watch utan att jag ska behöva dra upp luren ur ficka, hölster eller gå till den där den ligger en bit bort. Watch är en självklar satellit till en iphone och den kommer att bli en vital del i mitt liv och yrke som underlättar och effektiviserar kommunikation etc. Dessutom är det när man tar upp eller sätter ner en iphone i ficka/hölster som tappet sker - pang i golvet spräckt skärm (det har jag aldrig gjort men allt som minimerar den risken är bra och statistiken över spräckta skärmar kommer att påverkas när Watch har släppts
Hur mycket eller lite - "hypen" - som mediamanglas om denna kommande produkt är för mig helt irrelevant. Jag har den redan kan man säga - det räcker med två funktioner dom demades redan för länge sedan och jag bestämde mig. Jag har gått vidare kan man säga; Watch är redan min och jag spanar mot nya horizonter. Dom som har problem med "hypen" är nog bara dom som inte vill ha den eller dom som vill ha den men inte har råd att köpa den :-D. Till dom råder jag att ignorera hela skiten och ägna sin tid och kraft till något som är nåbart. Och om man slukar "hypen" trots att man inte vill ha den så bör man verkligen se över sitt liv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-08 12:12

Förutom att vara just, som Zimmerman uttryckte det, "handledsremote" så uppfyller den nästan helt en önskan som jag har haft en jag var liden påg...

En handledsdator, en enhet från Inspector Gadget Enda som saknas är att kunna köra FaceTime via Apple Watch.

Tja, om några var trötta innan så lär de inte bli mindre trötta nu när "embargot" är släppt och recensionerna kommer ut

Ursprungligen av D_Odell:

Ända anledningen jag skulle överväga att köpa var om den kunde mäta blodsockret. Denna teknik finns nog inte på 10år men vissa tekniker finns idag men de har en annan typ av kontakt med huden än vad denna klocka har.

Typ-1 diabetiker sedan 3 år gammal.

Hade hoppats på samma sak, men det kommer nog, är en slarvig typ 2 sedan några år.

Ursprungligen av D_Odell:

Ända anledningen jag skulle överväga att köpa var om den kunde mäta blodsockret. Denna teknik finns nog inte på 10år men vissa tekniker finns idag men de har en annan typ av kontakt med huden än vad denna klocka har.

Typ-1 diabetiker sedan 3 år gammal.

Hej du, som av en för mig oerhört märklig anledning är upprörd över att exakt samma klocka och funktionalitet finns tillgänglig ej bara för de som vill lägga 15 000-100 000 på den utan även för dem som vill betala blott 3 500 (helt perfa om du frågar mig - tänk om jag kunde få en svinbillig iPhone byggd i plast – jag skulle älska möjligheten), jag tänkte bara tipsa dig om att Dexcom har en app både till iPhone och till Apple Watch som gör att du har en graf över ditt bs på skärmen dygnet runt. Och i min förhoppning vaknar snart Abbott och gör en app som kan läsa av sensorn till deras Freestyle Libre.

När den har satellittelefon, blodanalys med DNA-scanning och lasermätare inbyggt och är ljusdriven så är jag nöjd.

Om Apple vill förlorat sin renome, skall dom göra det dom nu gör. Börja tillhandahålla all sköns krimskrams som att göra hemmagjorda klockor. iMacanvändarna väntar sedan länge på nya häftiga modeller med proffsigt innandöme.
Apple Watch kändes redan från början som en gäspning. Nu är det tvärtyst om den.

Bevaka tråden