Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda en Apple ImageWriterII med en Windows XP dator

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en ImageWriterII som bara står och inte används och jag undrar om det är möjligt att skriva ut på den från en dator som har Windows XP. Jag har en LocalTalk till PC seriell adapter. Jag undrar vilka drivrutiner jag ska installera och hur jag ska göra för att installera den eftersom den ansluts över Serie porten och inte parallel/usb. Jag undrar också om det går att dela ut den via nätverket till en mac med OSX 10.9.2 och en dator med Windows 7. Jag har aldrig gjort något sådant så därför frågar jag er.
Tack på förhand //Marcus

Ursprungligen av Zingo2000:

Hej! Jag har en ImageWriterII som bara står och inte används och jag undrar om det är möjligt att skriva ut på den från en dator som har Windows XP. Jag har en LocalTalk till PC seriell adapter. Jag undrar vilka drivrutiner jag ska installera och hur jag ska göra för att installera den eftersom den ansluts över Serie porten och inte parallel/usb. Jag undrar också om det går att dela ut den via nätverket till en mac med OSX 10.9.2 och en dator med Windows 7. Jag har aldrig gjort något sådant så därför frågar jag er.
Tack på förhand //Marcus

Korta svaret: NEJ. Skrivaren är upp emot 30 år gammal. Har du professionellt behov av en matrisskrivare för exempelvis genomslagna blanketter har Epson nya maskiner.

Långa svaret: En nörd har lyckats få den att fungera i OSX. Kan tänka mig att devisen "bara för att det går" har använts... https://discussions.apple.com/docs/DOC-6621
Även Win XP kan tydligen få den att skriva ut. Drivern som behövs kallas C-Itoh 8510. http://www.pcreview.co.uk/threads/windows-xp-... Problemet lär väl vara att hitta nämnda driver och att pc:n har rätt portar.

I båda fallen behövs en eller flera adaptrar, och det är möjligt att du kan klara dig med den du har. Om inte är det väl tveksamt om det är ekonomiskt motiverat.

Men frågan är om det inte är bättre att låta någon mac-samlare ta över - kanske för att göra sin klassiska Apple-setup komplett... Skivaren var ju hållbar och top-of-the-line när det begav sig, men är i praktiken ett härke. Kräver färgbandsbyten ganska ofta om du skriver ut en del och vill att den "snygga" NLQ-utskirften (near-letter-quality) inte skall vara grådassig. Alltså dyr i drift om du inte har en kartong med färgband stående i källaren. Att köpa nya kanske är möjligt men måste vara ekonomiskt vansinne. Låter extremt mycket jämfört med vilken annan skrivare som helst idag. Att nätverkskoppla den kommer garanterat att brutalt väcka den stackars personen vid vars arbetsplats skrivaren står, så fort någon annan kickar igång en utskrift. Pappersmatningen kan strula på så här gamla apparater vars gummirullar blivit diamanthårda med tiden. Alltid hit-or-miss med att ställa in korrekt sidstorlek så att inte sidbrytningarna långsamt förskjuts under utskrift. Min extra breda imagewriter LQ åkte till återvinningen för 10-15 år sedan samtidigt som LCIIIan åkte upp på vinden, och har inte saknat den sen dess. [/rant]

Ytterligare gammal Apple-hårdvara här: http://www.digitalartsonline.co.uk/news/photo...

Senast redigerat 2015-04-02 12:15
1
Bevaka tråden