Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur synka ringsignal från Itunes till Iphone utan att radera Itunes-bibliotek?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-03-25 22:53

Jag är nog att beteckna som Mactaliban då jag använt Mac och Apples produkter i snart 23 år. Ändå finns det saker som suger med Apples produkter. Itunes är en av dem som suger. Rejält! Att man år 2015 inte kan skapa en ringsignal direkt på sin Iphone är ju bara pinsamt av Apple. Jag vet inte hur det är med plastleksakerna från Korea då jag aldrig ens hållit i en dylik tingest men oaktat vilket är det pinsamt att inte funktionen finns på Iphone. Jag förstår också att anledningen inte är teknisk utan rent ekonomisk från Apple sida men snålt är det. Nå, då finns ju alternativet att skapa en ringsignal i Itunes där jag lätt kommer igenom alla steg som beskrivs t.ex. här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.525694/sa-gor...

Jag stöter dock på patrull när det är dags för själva synkningen. Itunes säger då nämligen:

”Iphone-enheten i ”Iphone” är synkroniserad med ett annat Itunes-bibliotek p娔X:s dator”. Vill du radera denna Iphone och synkronisera den med det här Itunes-biblioteket? En Iphone kan bara synkroniseras med ett Itunes-bibliotek i taget. Om du raderar och synkroniserar ersätts innehållet på denna iphone med innehållet i det här Itunes-biblioteket.”

Detta trots att jag i vänsterspalten valt signaler och kryssat i att jag endast vill synkronisera markerade signaler och också markerat denna enda låt. En ringsignal menar alltså Apple är att betrakta som ett ”bibliotek”. Jag tror få personer skulle hålla med Apple om den definitionen. Och nej, jag vill naturligtvis inte radera mitt befintliga Itunes-bibliotek. Varför skulle jag vilja det? Och varför ska det behövas??

Detta är ju bissart!! ÄR det verkligen så dumt. Det måste väl för jösse namn finnas något sätt att komma runt detta om man nu inte vill ha Apples egna tråkiga ringsignaler??!!

Jag har skapat ringsignaler på två-tre tidigare Iphone men när jag vid nyköp synkar dem via Itunes försvinner alltid ringsignalerna och jag hinner mellan varven glömma hur jag fick in en egen ringsignal på mina Iphone. Trots att man fyller i de där små löjliga rutorna så är det alltid något som försvinner, inte enbart ringsignaler. Itunes känns väääldigt daterat och har inte utvecklats ett jota sedan lanseringen för ca 10 år sedan. Pinsamt av världens största teknikföretag som i övrigt är i framkant tekniskt.

Att det är så jägarans bökigt är anledningen till att jag inte försökt tidigare trots att jag köpte min Iphone 6 direkt när den kom. Nu är jag dock hemma och brakförkyld och har tid att sitta med sådant här bök (som ju år 2015 inte skulle behöva vara något bök och jag i stället kunde ligga och njuta av en god bok). Jag vill ju bara ha tillbaka min egen ringsignal på min Iphone. Hur svårt ska det vara!!??

Tacksam för hjälp!

En frustrerad Mac-taliban

Är det denna dator (iTunes bibliotek) som du normalt synkroniserar med?
Det går inte att flytta mellan flera dator och synkronisera utan man måste hålla sig till en dator.

Det krävs nog tredjepartsprogramvara. Den här guiden visar iaf principen, jag har inte testat själv

http://www.guidingtech.com/15237/add-songs-cu...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-03-26 08:22
Ursprungligen av Megolon:

Är det denna dator (iTunes bibliotek) som du normalt synkroniserar med?
Det går inte att flytta mellan flera dator och synkronisera utan man måste hålla sig till en dator.

Megalon: Jajjemän, jag använder endast en dator.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-03-26 08:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det krävs nog tredjepartsprogramvara. Den här guiden visar iaf principen, jag har inte testat själv

http://www.guidingtech.com/15237/add-songs-cu...

Richard: Det kan vara så. Jag vill minnas att jag tidigare laddat hem några dylika program men att de inte fungerat. Jag kanske får testa även detta dock.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-26 10:10

Om du mailar ringsignalen till din iPhone och öppnar den där, fixar den inte det heller?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-03-26 10:36
Ursprungligen av kenjon:

Om du mailar ringsignalen till din iPhone och öppnar den där, fixar den inte det heller?

Kenjon: Jag har nu e-postat den till min Iphone och jag kan lyssna på den i e-brevet men hur menar du att jag ska få den som ringsignal? Jag har redan låten i mitt Itunes-bibliotek på min Iphone. Just denna låt går inte heller att köpa som ringsignal vilket ju hade varit enkelt. Det är helt sinnesjukt att man inte bara kan välja en låt i sin spellista som ringsignal, även om ringsignaler av någon anledning är i ett annat format än låtarna.

Senast redigerat 2015-03-26 10:49

Jag gör så här med ringsignaler:

1. iPhone/iPad: Använder en app som tex Ringtones där man kan skapa från en låt i iTunes biblioteket genom att sätta start-stopp inom tillåten längd och sparar. Kopplar med sladd till datorn och öppnar "appskärmen" för mobilen och i listan en bit ner finns de appar som kan importera/exportera data, där letar jag upp Ringtones och drar över ringsignalen till datorn och därifrån till iTunes/ringsignaler. Klart.

2. Mac: Öppnar Garageband och gör ung. som i 1. ovan. Klart.

Sedan synkas ringsignalen till övriga enheter automatiskt som med annan data.

Senast redigerat 2015-03-26 13:04
Ursprungligen av glunten:

Megalon: Jajjemän, jag använder endast en dator.

Nej det kan inte stämma för då skulle du aldrig få den varningen som du får av iTunes.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2015-03-26 23:24
Ursprungligen av Megolon:

Nej det kan inte stämma för då skulle du aldrig få den varningen som du får av iTunes.

Megalon: Jag har åtminstone inte medvetet skapat två bibliotek Jag inser/misstänker nu att det är ett gammalt synkningsproblem som kan vara orsaken till att Itunes tror att jag har flera bibliotek fast jag naturligtvis endast har ett som jag har använt sedan Itunes lanserades. Det första jag alltid gör när jag byter dator är att synka dem via Flyttasssitenten så att jag ska få över all information automatiskt. Förförra gången för åtta-nio år sedan liksom när jag fått anledning att göra det ytterligare en gång har det fungerat perfekt. All information följde med. När jag senaste bytte dator för fyra år sedan fungerade det dock inte. Det mesta följde med men inte Itunes-biblioteket och inte heller mina bokmärken.

Jag är en försiktig general och gör ingeting förhastat. Innan jag genomförde detta läste jag noga igenom på Apple supportsida samt på såväl svenska som engelska fora hur man skulle gå till väga. Ändå misslyckades det. Visst, jag kan har missat att fylla i någon ruta även om jag är till 98, 9 % säker på att jag inte missade det. Det är dock lätt att i efterhand bli osäker på om man verkligen klickade i rätt rutor om man inte tar en skärmdump eller filmar hela förloppet. Jag slarvar sällan men om Apples information är bristfällig så kan jag, och många med mig, ha missförstått något.
Jag har dock lyckats få över hela mitt Itunes-bibliotek via Spotify. Det finns alltså inte ”på riktigt” på HD:n på mina Mac utan endast i molnet. Är det månne därför Itunes tror att det finns flera bibliotek?

Faktum är att jag har haft samma synkningsproblem med mina Iphones.
Iphone byter jag oftare och köper åtminstone varannan modell. Vid nyköp säkerhetskopierar jag alltid den gamla modellen men jag har aldrig lyckats att föra över all information helt och framförallt; jag lyckas aldrig hitta den säkerhetskopia jag skapat. Trots att jag med 100 % säkerhet vet att jag har skapat en säkehetskopia kan jag ändå inte få över den informationen till den nya telefonen hur många gånger jag än synkar den/dem. Som du förstår litar jag helt enkelt inte på Itunes då min erfarenhet är att det inte fungerar till 100 %. Av döma av alla frågor på liknande tema så tycks jag inte vara ensam om detta. Snarare tvärtom. Det tycks vara ett vanligt problem. Om det är handhavningsfel från min sida eller om det är Itunes som inte är helt användarvänligt får man väl var och en själv ha sin egen uppfattning om. Som musikbibliotek är Itunes utan konkurrens och underbart att använda. Snyggt och enkelt. Jag har över 5000 låtar där som jag njutit av i tio år men som synkningsverktyg ÄR inte Itunes särskilt bra. Kanske bättre än på pc (troligen) men ändå inte bra. Nu är ju detta, som du hör, inget jag gör varje dag utan högst vartannat år och gör man det oftare så kanske man upplever det som enkelt och rent av intuitivt.

Eftersom jag har ett så nära förhållande till Apple och min Mac så blir jag så besviken och förvånad när det inte fungerar så sömlöst som jag är van vid. (att PC och Windows på jobbet inte fungerar vet jag ju från början men så har jag inte heller valt att köpa in dem men på min privata Mac ska ju allt bara fungera som det nästan alltid gör)

Nå, när jag nu är hemma och är förkyld kanske jag äntligen ska ta tjuren vid hornen och ta tag i grundproblemet att mitt Itunes-bibliotek inte fördes över med Flyttassistent vid det senaste datorbytet (vilket också tycks vara anledningen till att Itunes tror att jag har två Itunes-bibliotek). När flytten inte lyckades för fyra år sedan läste jag på hur man kunde flytta enbart själva Itunes-biblioteket från en dator till en annan och följde alla steg. Inte heller detta lyckades. Jag jobbar ju och har ett liv så jag hade inte tid att sitta och böka med detta i all oändlighet. Kanske kan jag börja med att få hjälp med detta så borde problemet med ringsignalen lösa sig av sig självt.
Jag minns naturligtvis inte exakt vilken information jag hittade för fyra år sedan men principen torde vara densamma oavsett vem som skrivit informationen. Här är en manual från Apple:

https://support.apple.com/sv-se/HT4527



När jag nu plockade fram min gala MPB ur garderoben upptäckte jag dock att batteriet hade svällt och jag har fått beställa ett nytt. Jag får helt enkelt återkomma om några dagar. Suck!

Nej det är aldrig användarens fel när något inte fungerar

Hur man inte lyckas manuellt flytta ett iTunes bibliotek förstår inte jag när det enbart är att flytta iTunes mappen och vid start av iTunes hålla in Alt och välja det bibliotek man nyss flyttat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-27 05:54

Har du auktoriserat ditt iTunes? Vet inte om det gör någon skillnad dock.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-27 11:26

Det är skillnad på säkerhetsbackup och synk, två helt olika saker. Har du gjort en backup av din gamla telefon, ska du välja Återställ från säkerhetskopia när du kör igång en ny. Då ska allt följa med.
Har du kört backup till datorn eller till iCloud? Du måste även använda samma AppleID på enheterna om du ska kunna flytta musiken och apparna.

1
Bevaka tråden