Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail in på en OS X 10.10 server?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt sätta igång mail på min egen server, mest för att kunna hålla på med kalenderinbjudningar men tja varför inte egen mejl också?

Jag har öppnat dessa portar för inkommande IMAP:
146, 587, 993 och 25

Skicka går alldeles utmärkt men jag får inte in några mail.
Någon som ser varför?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag hade tänkt sätta igång mail på min egen server, mest för att kunna hålla på med kalenderinbjudningar men tja varför inte egen mejl också?

Jag har öppnat dessa portar för inkommande IMAP:
146, 587, 993 och 25

Skicka går alldeles utmärkt men jag får inte in några mail.
Någon som ser varför?

Port 146 är väl galet? 143 ska det vara, dock bör ju mailen gå krypterat över 993, men det är möjligt att 143 måste vara öppen ändå.

Port 25 är för utgående SMTP, port 465 för krypterad sändning.

Kollat loggar?

Alldeles riktigt 146 var helt galet. Det var jag som ställt authetication till Kerberos och det ställde till det ändrade till automatic så började det funka.

Nu ska jag bara lura ut hur jag får igång kalenderinbjudningar.

Har läst på bl.a. Apples forum att kalenderinbjudningar pajade i och med Yosemite.

Senast redigerat 2015-03-13 15:06

Port 25 kommer med största sannolikhet vara blockerat om du tänkt komma åt din SMTP-server utanför ditt lokala nät på den porten. Använd din ISPs (eller Googles t.ex.) som SMTP-server om du kör port 25.

Som Mattias A skriver ovan så är det 143 för IMAP, men använd portarna som använder kryptering.
Du behöver helst ha certifikat för krypteringen så det inte blir några problem.

Ha också en (eller flera) alternativa MX så mailen kommer någonstans om din server/ditt nät skulle vara nere.

Som jag skrev så har själva mejldelen löst sig, det var mitt eget fel. Det jag sliter med nu är kalenderinbjudningar.
Men jag kom något på spåren igår. Jag fick mejl om att ett bokning hade ställts in men jag fick aldrig inbjudan... intressant måste jag säga. Jag sliter vidare idag om jag får tid.

Nu fick jag till det. Jag skapade en användare som har en egen kalender, som också står som mejladress för kalenderinbjudningar så när den skapar ett event och sedan lägger till andra så fungerar inbjudningar och annat. Skönt!

Senast redigerat 2015-03-14 11:19
1
Bevaka tråden