Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny ssd i cdläsare (caddy)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpte en caddy för cdläsaren och satte in den nya ssd utan problem och datorn hittar den osv.
Problemet är att den hänger sig när jag gör överföringar till nya hårddisken. Har testat hdn separat och den fungerar bra. Tror ni felet sitter i själva "caddyn" eller att något gått fel när jag bytte ut cd-läsaren?

tack på förhand!

/Tobias

Vilken caddy?
Vilken SSD?
Vilken datormodell?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken caddy?

Noname brand (billig) http://www.ebay.com/itm/2nd-9-5mm-SATA-HDD-SS...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken SSD?

Samsung 550 evo 250gb

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken datormodell?

Macbook Pro 15 late 2011

tack tack

Senast redigerat 2015-03-12 20:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 14:03

Jag skulle testat att köra den snabba SSDn på standardplatesen för hårddisk eftersom denna alltid kör det snabbare SATA3. Det kan vara inkompatibilitetsprogram mellan SATA2 och SATA3 på din 850 EVO som ställer till det. Glöm inte att aktivera TRIM sedan om detta löser dina problem.

Aha, smart. Det funkade faktiskt med min externa mekaniska hd i caddyn så bör vara det du skriver.
Vad är trim? Kan ju googla det iofs

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-12 15:28

SSD på vanliga platsen, nackdelen är att man inte får funktionen att disken varvar ner om man tappar datorn.
TRIM är "städning" på SSD för att inte tappa prestanda, men om ingen ny info dykt upp på sistone är det stökigt att få till i Yosemite. Jag har inte orkat bry mig och inte märkt någon skillnad (med någon samsung 256GB från 2012).
Kolla in "trim enabler".

Ok. Korkad fråga kanske men nu har jag satt nya HDn på vanliga stället och gamla ssdn i caddyn. Gjorde en backup från gamla till nya men nu kan jag såklart inte starta datorn. Hur gör jag för att få igång datorn med nya hdn. Internet recovery?

Ursprungligen av Json_81:

SSD på vanliga platsen, nackdelen är att man inte får funktionen att disken varvar ner om man tappar datorn.
TRIM är "städning" på SSD för att inte tappa prestanda, men om ingen ny info dykt upp på sistone är det stökigt att få till i Yosemite. Jag har inte orkat bry mig och inte märkt någon skillnad (med någon samsung 256GB från 2012).
Kolla in "trim enabler".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-13 10:15
Ursprungligen av texaspete:

Ok. Korkad fråga kanske men nu har jag satt nya HDn på vanliga stället och gamla ssdn i caddyn. Gjorde en backup från gamla till nya men nu kan jag såklart inte starta datorn. Hur gör jag för att få igång datorn med nya hdn. Internet recovery?

Vad händer om du håller nere alt och startar?

Har installerat yosemite nu på nya disken men samma fel uppstår med den gamla ssdn som sitter i caddyn. Det går riktigt segt att göra saker på den. Kan man komma runt detta problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-15 13:48

Så den andra enheten är också en SSD? Det verkar som att båda dina enheter har problem att fungera över SATA2 (3 gbps) på Mac. Det verkar vara en hel del strul med just MBP 2011 och SATA 2 / SATA 3.

Det kom en uppdatering för länge sedan som redan borde vara installerad på din dator, läs mer här:
http://blog.macsales.com/10433-macbook-pro-20...

Uppdateringen finns här, men den borde vara applicerad på din maskin redan: https://support.apple.com/kb/DL1450?locale=sv...

1
Bevaka tråden