Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern WD hårddisk i kabinett går i vila och låser min iMac 27"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt från en Mac Pro 2010 till en ny iMac 27" och plockade ut hårddiskarna ur Mac Pro:n och satte i kabinett med egen strömförsörjning och USB-anslutning till iMacen. Nu sätts de i vila så att Lightroom och Photoshop låser sig och vid några tillfällen har jag förlorat flera timmars arbete. Jag har gjort rätt inställningar i Syteminställningar och dessutom haft kontakt med Apples Senior advicers men eftersom det inte verkar vara ett Ma-problem så får jag heller ingen hjälp. Kan man förse WD-diskarna med någon form av programvara som gör att de inte går i vila i onödan. Har sökt på WD:s supportsida men blir bara förvirrad.
System 10.10.2. Någon som känner till problemet och hur man löser det. Finns det "säkra" kabinett att köpa. Dessa är från Kjell&Co.
Jag är rätt desperat så all hjälp önskas.

Vad har du för kabinett?
Investera i ett NAS kanske vore ett bättre alternativ för er än att använda USB/TB-kabinett eller vad ni nu använder idag.

Hej,
NAS är väl en nätverkshårddisk för backup. Man jobbar väl inte direkt mot NAS? Jag behöver hyfsat snabba hårddiskar att jobba direkt med bilder.

Ursprungligen av Pjotrett:

Hej,
NAS är väl en nätverkshårddisk för backup. Man jobbar väl inte direkt mot NAS? Jag behöver hyfsat snabba hårddiskar att jobba direkt med bilder.

Det handlar om hur stor budget du har och vilka krav du har? Du kanske behöver ett SAN istället?

Men vilket kabinett har du?

Ja du, de är rätt anonyma, heter 7618 Series och kommer från Kjell&co.

Ursprungligen av Pjotrett:

Ja du, de är rätt anonyma, heter 7618 Series och kommer från Kjell&co.

Och vilken budget/krav har du?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-11 01:26
Ursprungligen av Pjotrett:

Hej,
NAS är väl en nätverkshårddisk för backup. Man jobbar väl inte direkt mot NAS? Jag behöver hyfsat snabba hårddiskar att jobba direkt med bilder.

NAS är lagring via nätverket. Ändamålet kan mycket väl vara backup, men det blir allt vanligare att man väljer att jobba direkt mot den. Gigabitnätverk, snabba diskar och processorer i NAS:ar gör dem kompetenta. Är det USB 2 eller 3 du kör?

Har själv både NAS och USB2 diskar (varav en identisk med din 2002FAEX) inkopplade mot iMac, där USB2 diskarna irriterande somnar och tar ett par sekunder att starta upp - allt medans öppna/spara dialogen fryser hela datorn tills disken svarar.
Men aldrig att de hängt systemet eller förlorat data.

Inställningen i Systeminställningar struntar de flesta externa diskar i, de har en egen timer. Som för vissa diskar går att konfigurera med mha program från diskleverantören. Har inte funnit någon sådan till våra FAEX:er. Kabinetterna tror jag inte har någon logik i sig.

Fullösningen heter "håll disken vaken" med mha följande:

http://www.macupdate.com/app/mac/31158/keep-d...
eller
http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

PS. Tack för inlägget, nu ska jag ta tag i detta och hålla mina diskar vakna!

Ursprungligen av reboot81:

NAS är lagring via nätverket. Ändamålet kan mycket väl vara backup, men det blir allt vanligare att man väljer att jobba direkt mot den. Gigabitnätverk, snabba diskar och processorer i NAS:ar gör dem kompetenta. Är det USB 2 eller 3 du kör?

Har själv både NAS och USB2 diskar (varav en identisk med din 2002FAEX) inkopplade mot iMac, där USB2 diskarna irriterande somnar och tar ett par sekunder att starta upp - allt medans öppna/spara dialogen fryser hela datorn tills disken svarar.
Men aldrig att de hängt systemet eller förlorat data.

Inställningen i Systeminställningar struntar de flesta externa diskar i, de har en egen timer. Som för vissa diskar går att konfigurera med mha program från diskleverantören. Har inte funnit någon sådan till våra FAEX:er. Kabinetterna tror jag inte har någon logik i sig.

Fullösningen heter "håll disken vaken" med mha följande:

http://www.macupdate.com/app/mac/31158/keep-d...
eller
http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

PS. Tack för inlägget, nu ska jag ta tag i detta och hålla mina diskar vakna!

Hej och tack!

KeepDriveSpinning funkar! Fick även tipset från Apple men då fick jag det inte att fungera men jag gjorde ett nytt försök nu när jag fick tipset av dig - Och då funkade det. Har nu suttit i över en halvtimme utan att det någon har somnat. Men nu är det hög tid för mig att logga ut och lägga huvudet på kudden.

Så, stort tack! En stor sten har fallit av mitt bröst!! Jag är jättenöjd ))

Ursprungligen av Pjotrett:

Hej,
NAS är väl en nätverkshårddisk för backup. Man jobbar väl inte direkt mot NAS? Jag behöver hyfsat snabba hårddiskar att jobba direkt med bilder.

NAS blir ju begränsat av nätverket hastighet bla, ett bättre alternativ som tex jag använder är en DAS tex Drobo 5D där man ansluter Direkt till datorn via Thunderbolt eller USB 3, men det finns billigare alternativ också.
OM ni nu inte är flera som vill koppla upp sig mot lagringsenheten, men även där går den ju att dela ut om man så vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-11 09:23

Det var bra tips. Jag har haft samma problem med två WD-diskar monterade i Icybox-kabinett med egen strömförsörjning.
Mycket irriterande när diskarna själva tar bort sig från skrivbordet, håller man på med något som finns på någon av dem så kraschar skiten. Det verkar fungera som det ska nu.
Jag tror det är USB-relaterat, en 2 TB Firewire-disk som jag kör samtidigt fungerar som den ska.

1
Bevaka tråden