Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP kraschar ideligen - grafikfel?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-02-26 18:56

Har en Macbook Pro från tidigt 2011. I höstas piffade jag upp den med Samsung SSD Evo 840 och 2 x 8 GB ram. Den gick som en raket ett par månader utan problem. För ett par veckor sen kraschade den i samband med att jag försökte dra igång två SVTPlay program i två olika flikar i Safari. Datorn stängde av sig själv och gick inte att starta. "termometer"-symbolen under äpplet stannade vid ca 35% och skärmen blev grå. Försökte starta i felsäkert läge -gick inte. Försökte med verbost läge - gick inte. Testade alla möjliga knapptryckningsvarianter - plötsligt gick den igång... Den varnade då flertal gånger för något slags grafikfel som systemet ville skicka som felrapport till Apple. Skapade en USB-Recovery för Yosemite. Datorn fastnade efter ett tag igen och samma procedur fortsatte. Tänkte radera hårddisken och installera om från USB:n men även då uppstarten kunde välja installationsUSB-n så fastnade den och det blev grå skärm. Efter ett antal försök så gick datorn igång igen efter cmd+V ( verbose läge) Lyckades till slut ändå radera disken och installera nytt från USB. Slutet gott allting gott? Nej - när jag skulle se Oscarsgalan på SVT Flow klickade jag på play men då dök blåskärm upp och en liknande procedur där jag till slut lyckades radera och installera om vidtog. Känns inte som en hållbar situation...
Igår skulle jag väcka upp den från viloläge - skärmen tändes upp men markören började aldrig lyda styrplattan... Tvingades tvångsstängaav med onoffknappen. Samma läge med grå skärm efter ca 35 % av termometern. Lyckades få igång med cmd+v igen. Vad tror ni? Kan det vara nåt i moderkortet? Tacksam för tips!

1
Bevaka tråden