Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Älskar Apple - Hatar Posten + ombud.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En lång historia kort.

Beställer en fotobok via iphoto till moran i födelsedagspresent. Får en Avi samma dag som hon fyller år. Är hemma och är pappaledig och jag skyller inte på dottern men helt plötsligt är avin borta. Alltså så borta så den finns inte. Har typ varit på vinden och letat i lådan med påsksaker.

Går till mitt postombud. Dom kan inget göra och ber mig vänta på påminnelse. Får förklara för morsan att hon får presenten om två veckor. Går åter till postombudet efter 1 1/2 vecka och frågar när dom skickar påminnelse. Efter två veckor är svaret. Två och några dagar går, ingen påminnelse.

Ringer posten och frågar. Påminnelse ska komma efter en vecka får jag som svar.
Ok, och om jag inte fått någon?
Då är säkert din påminnelse borta.
Hur gör jag nu då?
Du får vänta för då skickar ombudet tillbaka den till Apple. ( FAST DET STÅR MITT NAMN PÅ BREVET; DOM VET JU VART DET SKA!)
Ok, vem har ansvaret för det här?
Det kan jag inte svara på, det kan vara ombudet eller så har vi slarvat bort den nya avin.

Ringer ombudet.
Typ samma svar, dom kan ju inte säga om dom skickat en påminnelse eller inte för det finns det inget system för. Dom kan inte heller svara på om dom skickat tillbaka brevet till Apple.
Frågar även här vems ansvaret för detta är.
Det är omöjligt att svara på.

Känner att jag är med i en Kafkabok och blir så jävla lack så jag får huvudvärk.

Ringer Apple och frågar om dom fått brevet i retur. Det har dom inte men på direkten så erbjuder hon att dom gör en ny bok, skickar med sårbart bud, utan någon extra kostnad!

Tack Apple, så jävla bra.
Posten, kom in i matchen, det är 2015 inte 1915 som ni agerar efter.

Jag skulle hävda att det är Apples fel med motiveringen att de har misslyckats att leverera en produkt till dig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle hävda att det är Apples fel med motiveringen att de har misslyckats att leverera en produkt till dig.

Nu provocerar du ju bara.

Ursprungligen av jurassic579:

Nu provocerar du ju bara.

Nej?

Ex:

Företag X har outsourcat sin kundservice till företag Y. Missnöjd kund ringer till företag Y och klagar på företag X tjänster. Vems är felet? Företag X såklart.

Apple har outsourcat en delprocess till, i detta fall, Posten. Hela kedjan är det Apple som står till svars för då det är deras produkt.

Du kanske inte förstod att det var postens och ombudens agerande jag var missnöjd med och visst det kanske inte hör hemma i ett Appleforum då men enligt mig så ska apple ha en guldstjärna för deras agerande.

( Hoppas du är inne och kommenterar i alla trådar där folk inte får sina datorer eller telefoner i tid och klagar på TNT, DHL och UPS och övriga företag. Då har du ju lite att göra ikväll tänkte jag.)

Ursprungligen av jurassic579:

Du kanske inte förstod att det var postens och ombudens agerande jag var missnöjd med och visst det kanske inte hör hemma i ett Appleforum då men enligt mig så ska apple ha en guldstjärna för deras agerande.

Det var väldigt tydligt. Dock så verkar du ha missförstått vilken som bär ansvar för din dåliga upplevelse.

Ursprungligen av jurassic579:

Du kanske inte förstod att det var postens och ombudens agerande jag var missnöjd med och visst det kanske inte hör hemma i ett Appleforum då men enligt mig så ska apple ha en guldstjärna för deras agerande.

( Hoppas du är inne och kommenterar i alla trådar där folk inte får sina datorer eller telefoner i tid och klagar på TNT, DHL och UPS och övriga företag. Då har du ju lite att göra ikväll tänkte jag.)

Du får skylla på 99mac.se för hans "udda" inlägg. Han använder deras tjänst/forum för att förmedla sin budskap..

Är jag helt off i min logik här? Öppen fråga.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är jag helt off i min logik här? Öppen fråga.

Nej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-25 23:30

Min tolkning är att @jurassic579 är besviken på postens agerande, fullt förståeligt. Att sedan Apple får bära hundhuvudet i form av att ha totalansvaret är ju rätt då produkten inte har nått köparen men det fråntar inte posten sitt ansvar i sköta sin del i kedjan, något de bevisligen kapitalt har misslyckats med och samtidigt inte ens klarar av att rätta till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-26 01:53

Apple borde komma in i 2000-talet och SMSat/mailat dig en avi med 4-siffrigt nummer att visa för postombudet.

Det du kunde gjort är att hålla upp din legitimation och räknat upp från 0000 till 9999 för ombudet.

Hata posten gör jag med. I förrgår och igår fick jag två avier i brevlådan i trapphuset. "Vi har sökt dig klockan utan svar, ditt paket finns hos ombud bla bla". Där ljuger de, porttelefonen är kopplad till min mobil (som i sin tur är kopplad till mig). Dessa två klockslag var jag hemma.
Trist när jag vet att vännen min betalat för premiumfrakt, istället får jag åka till Willys och stå i kö.

Posten lever i det förflutna, borde vara en självklarhet att man enbart ska komma med sin ID för att hämta ut ett paket. Vet att jag har kunnat visa mitt ID på en Schenker och hämtat ut paket utan AVI.

Posten har ju ett ansvar och jag tycker inte att apple ska få skit för deras hantering av post.

Lite överdrivet men det är som att skylla på bonden om ICA säljer dåligt kött. Alla led har ett ansvar.

Ursprungligen av Emanuel L:

Posten har ju ett ansvar och jag tycker inte att apple ska få skit för deras hantering av post.

Lite överdrivet men det är som att skylla på bonden om ICA säljer dåligt kött. Alla led har ett ansvar.

Är det inte tvärt om? ICA är den som är ytters ansvarig för att det är ICA som faktiskt säljer köttet till dig.

Vi behöver inte dra ut på detta. Tror du fattar vad jag menar. I det här fallet och inlägget håller jag med TS och hans upplevelse.

Ursprungligen av Emanuel L:

Vi behöver inte dra ut på detta. Tror du fattar vad jag menar. I det här fallet och inlägget håller jag med TS och hans upplevelse.

Vi har hållit diskussionen städad än så länge kan jag tycka, men vill du inte argumentera vidare så stoppar jag dig inte Jag fattar helt och hållet vad du menar, men jag hävdar fortfarande att du har fel. Men nog om det, som sagt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-27 10:37

Det är lite skillnad på moraliskt ansvar och juridiskt ansvar, tycker jag.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är jag helt off i min logik här? Öppen fråga.

Delvis.

Jag tycker att det är en aning konstigt. Det brukar inte vara något problem att hämta ut paket från posten om jag har rätt namn och ett identitetskort även utan avi.

Faktum är att det är länge sedan som jag hämtade ut något med avin. De flesta paket som skickas med posten har jag tracking på så jag går ner till utlämningsstället när trackningen visar att det har kommit fram och det är aldrig något problem.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det inte tvärt om? ICA är den som är ytters ansvarig för att det är ICA som faktiskt säljer köttet till dig.

Analogin haltar. I ICA fallet så handlar du i butiken samtidigt som du plockar ut varan.

I distansköpet så anlitar säljaren en förmedlare som ska leverera varan till dig. Eftesom Posten slarvar bort avi så är det något som Posten borde står för - även om Apple har köpt den tjänsten av posten. Däremot så hade det varit annorlunda om Posten levererar fel saker till Apple och Apple skickar fel sak vidare - då är det Apple kvalitetskontroll som har fallerat och analogin med ICA hade stämt.

I detta fall så tar väl Apple också sitt ansvar och håller sin kund (TS) så skadelös som de bara kan trots att det är Posten som verkar ha gjort fel?

1
Bevaka tråden