Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kokhet Macbook Air med Windows 8.1

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-02-24 23:33

Jag kör Windows 8.1 med Bootcamp på min Macbook Air från 2014.
Men datorn blir väldigt varm när jag kör Windows. Även då jag inte har nåt annat igång än Firefox. CPU core-tempen ligger nu på 85 grader och fläkten snurrar med cirka 5500 varv/minut.

Kan detta vara farligt för datorn? Har hört att SSD-diskar kan vara känsliga för värme. SSD-tempen ligger på 70 grader.

Kolla i aktivitetshanteraren för att se vilken/vilka processer som gör att datorn arbetar så hårt och blir så varm.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-25 00:01

Leta reda på Firefoxtilläggen Click2Flash, AdblockEdge. Kan lugna ner datorn något kanske.

Kokhet Macbook

Ursprungligen av mr_x:

Jag kör Windows 8.1 med Bootcamp på min Macbook Air från 2014.
Men datorn blir väldigt varm när jag kör Windows. Även då jag inte har nåt annat igång än Firefox. CPU core-tempen ligger nu på 85 grader och fläkten snurrar med cirka 5500 varv/minut.

Kan detta vara farligt för datorn? Har hört att SSD-diskar kan vara känsliga för värme. SSD-tempen ligger på 70 grader.

Även med Windows 8.1 med Parallels blir min MacBook Pro Late 2011 extremt varm. 80 grader och mer är inga problem. Efter att ha bränt en Macbook Pro early 2008 har jag fördjupat mig i det där med värme. Lödtennet har för låg smältpunkt etc. Reparationen höll garantitiden ut. Sedan dog den Booken helt. 2.500:- åt skogen.
Min nuvarande lösning är smcFanControl för att styra fläktarnas varvtal. Hardware Monitor för löpande kontroll kombinerat med Temerature Gauge. Där får jag varningar i notiscentret vid önskat gradtal, om jag skulle var mindre observant en stund.

Det här är ett vanligt problem med Mac. I grunden beror det på att Apple håller specifikationerna för kylningen hemliga och tillhandahåller undermåliga drivrutiner till andra operativsystem. Lösningen, köp bättre hårdvara från en annan tillverkare, om du inte ska köra OS X.

Det är nog inte bara ett problem, utan flera samverkande. T.ex. är Firefox den i särklass resurshungrigaste browsern. Använd Chrome, eller varför inte Internet Explorer, som numera är en bra browser, så kan det dämpa problemen. Sen gäller det precis som Keptang säger att undersöka vilka processer som drar. Parallels- och VMware-användare kan ha andra problem, exempelvis har båda problem med en viss iMac-modells grafikkort, som tydligen har ett tillverkningsfel.

1
Bevaka tråden