Allvarliga problem med synk av Mail mellan enheter - vad göra?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-23 23:59

Hej!

Jag skulle verkligen behöva råd av er mail-proffs här på forumet!

Driver sedan många år ett eget företag med sju anställda där vi har en rejäl maskinpark av mac'ar och tillhörande enheter. Naturligtvis använder vi oss också av Apples eget mail-program i vår dagliga verksamhet, Tidigare år har vi haft mail-inställningar av POP-kontotyp, men sedan det dels uppstod problem med tappade lösenord mot mailserver och (i vissa fall) försvunna mail så blev vi rekommenderade att göra om samtliga mailkonton till IMAP istället (detta också för att synken skulle ge lika innehåll i samtliga brevlådor på samtliga enheter), Utöver stationära datorer som MacPro och iMac's så har alla anställda också iPads och iPhones.
Vi jobbar samtliga under senaste systemprogramversion (Yosemite) och IOS (8.1.3).

Vi var extremt noga med att samtliga anslutna enheter fick samma mail-inställningar och vi kopierade först över samtliga sparade mail från POP-kontona till motsvarande IMPA-konton. Sedan började problemen... För att göra beskrivningen mer komplett så skall berättas att vi också anlitar Loopia som webbkontoleverantör (även för mail) då vår företagsdomän är parkerad där.

För at beskriva kort hur problemen ser ut:

• Mail försvinner konsekvent efter ca. 2-3 veckor från resp enhet för samtliga mailadresser (gäller även på webbmailservern). Ett beteende som snarast är kopplat till POP-konton när man pratar med support på t.ex. Loppa eller vår datasupport på MacRent.

• Vissa mail försvinner snabbare för vissa av mailadresserna/kontona (inte alla)

• Trots att synk skall t.ex. göra att när ett mail markeras om oläst/läst så skall samm amortering ske även i samtlig andra anslutna enheter - det gör de inte (men det är inkonsekvent; en del mail markeras ok, andar inte). Vi har själva sett under olika test att när vi öppnar mail i t.ex. en ansluten iPhone (alltså öppnar själva mailprogrammet - inte något enskilt mail) så ser vi föst hur olästa nya inkommande mail är markerade (med blå 'plupp') för att sekunden senare bli omarkerade -i samtliga enheter - utan att vi öppnat och läst något? Detta borde ju inte ske... ?!

• För att 'rädda' mail från att försvinna måste vi idag 'mappa' inkommande mail manuellt - problemet med denna metod är ju att de då försvinner från de andra enheterna och vitsen med synk försvinner. Fördelen är att vi åtminstone har kvar mailen i en av enheterna.

Som ni förstår att är allt detta förödande för oss och svårt att bedriva verksamhet när viktiga kundmail försvinner hela tiden! Hittills har ingen support (Loopia, MacRent eller annan 'expert') kunnat hjälpa oss och få bukt med detta. Svaret blir oftast liktydigt: ''det låter som ni har ett POP-konto fortfarande aktiverat'' (nej , vi har dubbelkollat detta och skulle det vara sant så är det fortfarande inkonsekvent då mailprogrammet uppträder lite olika med samma inställningar). Eller så svarar man att ''felet ligger hos 'den andre', dvs webbserver host eller Apple iCloud (?!)''. Kan iCloud verkligen ha med detta att göra (synk av mail via iCloud är avstängt på samtliga enheter, då vi fått rekommendationen att funktionerna annars kan krocka med Loppas webbserver).

I nuläget är vi nästan sugna på att gå tillbaka till POP-konto inställningar, trots de fel och brister detta medförde (men problemen var klart mindre då)...

Någon klok tanke om vad vi kan göra?

Kan du lägga upp bilder på hur inställningarna ser ut i mail.app? Nedan är mitt IMAP-konto till outlook.com som lirar bra:

Är ni helt bombsäkra på att någon anställd inte har någon smartphone, dator eller iPad någonstans (hemma, barnen, frugan eller vem som helst) som har något eller några av era mailkonton inställd som POP-mail? Om det händer från samtliga konton är det i och för sig konstigt.

Jag har sett liknande problem ett par gånger och då var det någon iPhone som man har missat att ta bort POP-kontot från och den låg och tankade ner mailen och raderade sedan dom från servern. I ett fall var det en gammal iPhone som låg hemma hos någon som kollade mailen från den på kvällar och helger. Just att mailen försvinner efter ett par veckor låter ju som en typisk tidsgräns för ett POP-konto. Kan ni se loggfiler från mailservern? Där kan man kanske se vad för typ av mailklient det är som raderar mailen? Loopia borde dock ha sett det redan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-24 08:26

Kolla hur konton ser ut via webmail, den speglar direkt vad som finns på servern. Och loggfilerna förstås, som nämnts ovan, där ser man vem som hämtade/raderade vilket mail.

1
Bevaka tråden