Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast bränner konstigt...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle idag bränna en serie om 57 korta WAW-stycken på en CDR. Det verkade fungera bra, men vid uppspelning la spelaren av vid spår 37. Jag trodde spåren var för korta, och förlängde dem. Samma fel. Jag brände på en annan brännare. Samma fel. Jag spelade upp i olika spelare. Samma fel. Brände då ut från iTunes istället för Toast 11. Då gick det bra. Kan Toast bara bränna 36 spår??? Någon som kan lura ut vad problemet är?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-17 09:59

Vilken version av OS X?
Aktuell version av Toast är 12.01.

Har du bränt dem som WAV-filer på en data-skiva eller som en ljud-cd? Från iTunes är det väl det senare som gäller.

Vilken spelare används? En separat cd-spelare eller i datorn?

Har inte bränt någon skiva, men testade att i Toast skapa en cd-audio-skivavbild av 50 korta mp3-ljudeffekter jag hade liggande. Verkar inte vara något som helst problem med att de skulle vara "för många". Toast 11, OSX 10.6.8.

Jag brände som ljudfiler (WAV) på Verbatim CD-R (alltså dataskiva) - som jag alltid använder till ljud. Det var inga problem att lägga filerna i Toast, och inte heller att bränna dem. Först när jag spelade upp filerna, la spelarna av vid nr 37... (av 57). Så länge utrymmet räcker kan man bränna 99 filer. Jag använder OSX 10.9.5, och Toast 11.2, som jag skaffade i höstas. Aldrig haft några problem. Jag brände på två olika brännare, en tredjeparts , och en sån där brännare/spelare som man får köpa till nuförtiden till Mac, istället för den tidigare interna. Eftersom jag testat att bränna flera gånger, med två olika brännare, och spelat upp i ett antal spelare, och ändå fått samma fel, antar jag att det har att göra med Toast på ngt sätt. Jag brukar inte bränna så här korta filer, så egentligen har jag inte testat miljön tidigare. Filerna är omkring 10 eller 15 sekunder långa, med två sekunders mellanrum. När jag tog ut de filer som finns från och med att spelarna la av, och brände dem separat, hade Toast inget emot dem, men så fort jag försökte bränna alla, gick det inte - men funkade alltså via iTunes.Ja, det gick ju att bränna, Toast sa inget emot det - men det gick inte att spela upp från nr 37.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-17 17:14

Kan det bero på på att det är .WAV?
Det är väl nåt Microsoft-skit? Att det gick med iTunes beror väl på att det konverteras till .m4a då?
Ett hugskott, vet egentligen inte men tippar lite.

Ursprungligen av Locovarg:

...Verbatim CD-R (alltså dataskiva)...

Jag tror att du missuppfattade frågan. Ja, det är en CD-R, men vilket alternativ valde du i Toast? Valde du att bränna som audio cd eller data cd.

Ursprungligen av Konrad:

Kan det bero på på att det är .WAV?
Det är väl nåt Microsoft-skit? Att det gick med iTunes beror väl på att det konverteras till .m4a då?
Ett hugskott, vet egentligen inte men tippar lite.

Inget fel på WAV. Nej det konverteras inte i iTunes.

@Locovarg, prova bränn i lägre hastighet. Audio CDs är ganska känsliga.
Bränn som DAO (Disc-At-Once) i Toast.

Vilken version av Toast har du?

Jesper: Jag brände som ljud-CD i Toast. Jag brände 8x, brukar använda den hastigheten - men bra tips, Keptang, ska prova DAO och lägsta möjliga speed. Behöver för närvarande inte kunna bränna så många korta filer, men det är ju alltid irriterande med nya, okända fel...

Vad är det för "spelare" du menar - en cd-spelare i en stereoanläggning, dvd-spelare i hemmabioanläggning, datorns interna? Och om det sistnämnda - vilken mjukvara?

Gamla hederliga cd-spelare klarar nog inte wav öht. Däremot kan jag tänka mig att en del hemmabioanläggningar/dvd-spelare kan klara lite av varje. Inkl mp3. Däremot är de ju notoriskt kassa på allt som inte är den mest basala standarden, och därmed kanske inte klarar att spela fler än 36 spår/skiva. Vad vet jag.

Däremot låter "36" som en sån där jämn och fin siffra som skulle kunna vara just din utrustnings maxgräns för just det formatet. För blev det verkligen exakt samma skiva/ljudfilformat när du brände via iTunes? Brände du en normal audio-cd, mp3-cd eller "data-cd" med alla filer "as is" från iTunes-biblioteket? Bevarades verkligen wav-formatet från det du la in dom i iTunes och till slut fick ut dem på skiva? Eller blev de kanske konverterade till något annat som inte hade en "36-spårsgräns"?

vill du ha något som kan spelas upp överallt torde det enklaste vara att göra en riktig Audio CD-skiva i Toast. Välj "Audio"-knappen istf "Data" och välj sedan Audio CD i rullgardinsmenyn. Tror inte att korta spår skall vara något problem då. Finns ju massor med exvis ljudeffektskivor med ohemult många, korta spår per skiva. De jag har är ner mot 3-4 sek som kortast per spår. Nemas problemas. Bränna audio cd i iTunes torde ge identiskt resultat. Eller är det ett självändamål att ha dem i wav?

Tillägg: Ser nu att du svarat på en del medan jag hade fliken öppen.

Johan: Jag körde Audio-CD i Toast, inte Data-CD. Jag bränner mycket, alltså många tusentals skivor, hela tiden... Detta problem har inte uppstått förut. Det blir inte Wav på en ljud-CD, det blir Sound-designer, tror jag; vanliga ljud-CD, om man så vill, som vilken bonnljud-CD somhelst, inte data-CD. Ibland använder jag gamla AIFF också som utgångspunkt, aldrig mp3. Jag har många skivor (Stockhausen) med 99 spår; inga problem att spela i de olika CD-spelare jag har. Jag har en extern CD-spelare också som spelar mp3-diskar och annat, men de övriga spelarna är externa CD-spelare.

1
Bevaka tråden