3 årig reklamationsrätt skärmbyte

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte en Macbook Pro Retina från sent 2012 i andra hand och har kvitto på att den är köpt på Media Markt i Kungens Kurva.

Den har senaste månaderna uppvisat stort problem med ghosting, så jag var på ett Genius Bar-möte igår hos Apple i Täby för att säkerställa problemet. Då jag aldrig köpte till apple care pack, så har jag inte garanti från Apple och de själva vill inte reparera min skärm utan kostnad, även om det är ett erkännt problem

http://macperformanceguide.com/blog/2012/2012...

I korthet är det väll som så att retina-tekniken har med två leverantörer av skärmar för MBPR, LG och Samsung, haft stora kvalitétsproblem. LG tror jag är den som är mest drabbad. Jag har en LG skärm, det kan man enkelt få fram genom ett kommando i terminalfönstret.

Efter att Apple kört tester på min skärm så har de konstaterat problem och jag fick även en utskrift på undersökningen med ett kostnadsförslag.

Nu till saken; jag kommer självklart hävda min 3-åriga reklamationsrätten till försäljningsstället för att få detta utbytt, även om jag tycker Apple skall ta sitt ansvar i detta då detta är en väldigt dyr dator med en större "batch" undermåliga skärmar.

Är det något jag bör tänka på när jag går till butiken där datorn köptes? Behöver jag ta med mig förste ägaren?

Tack för feedback.

• Medlem
  • Överallt
  • 2015-02-13 11:41

Reklamationsrätten gäller bara första ägaren, den följer inte med till nästa ägare som är du i det här fallet.

Ursprungligen av Mija:

Reklamationsrätten gäller bara första ägaren, den följer inte med till nästa ägare som är du i det här fallet.

Om man har kvittot, och det inte står något namn på kvittot, så kan man ju hävda att man är första ägaren.

Och står det namn på kvittot, så kan det kanske lösa sig ändå, för i det här fallet verkar man "ha tillgång till" den första ägaren, och då kan ju den personen följa med, och vara den som formellt gör reklamationen.

1
Bevaka tråden