Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server litet kontor

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Ny här och har en fråga. Vi har ett litet företag, två personer som klipper ljud, gör teater och radio osv. Vi börjar fundera på hur vi skulle kunna göra när det gäller en gemensamt disk att jobba mot. Klipper idag från varsin USB 3 eller firewire. Två mackar.

Någon här kanske skulle kunna ha någon idé om hur vi skulle kunna göra.

Det vi behöver är:
En hårddisk som vi båda kan jobba mot - klippa ljud.
En hårddisk som tar backup på den andra.
Samt så skulle det va toppen att kunna komma åt filerna på datorn/servern när vi inte är på kontoret. (Inte jobba från den utan bara läsa dokument och hämta andra filer).

Eftersom vi är två kulturarbetare så är inte ekonomin så stor.

Tack!

Sök efter tråden "Vilken NAS".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-14 15:32
Ursprungligen av Jensyre:


En hårddisk som vi båda kan jobba mot - klippa ljud.
En hårddisk som tar backup på den andra.…

Dessa två kan per definition aldrig vara samma enhet/disk.

Enkelt svar: ni behöver en NAS som ni kan lagra filer på och dela sinsimellan.
Sen behöver ni en USB-hårddisk som ni gör backup på.

Långa svaret: Möjligheterna och kombinationerna är oändliga. Vad har ni för behov? (Är det stora datamängder vi pratar om?) Vilka datorer har ni idag? Hur är dessa anslutna till nätverket? Om bärbara, ska dessa kunna komma åt datat på distans? Vad ligger budget på?

Ursprungligen av reboot81:

Dessa två kan per definition aldrig vara samma enhet/disk.

Enkelt svar: ni behöver en NAS som ni kan lagra filer på och dela sinsimellan.
Sen behöver ni en USB-hårddisk som ni gör backup på.

Långa svaret: Möjligheterna och kombinationerna är oändliga. Vad har ni för behov? (Är det stora datamängder vi pratar om?) Vilka datorer har ni idag? Hur är dessa anslutna till nätverket? Om bärbara, ska dessa kunna komma åt datat på distans? Vad ligger budget på?

Tack för era svar, det tog ett tag för mig att reda ut vad vi behöver men tror efter jag läst på NAS så verkar det vara lösningen.

Vi tänker att vi behöver komma åt vissa filer på distans, idag har vi två bärbara macbook pro. Anslutna till nätverket med airport express. Planen är att vi har alla dokument och liknande på NASen, sen ljud-klipparbetet arbetar vi från varsin USB disk som vi sen backuppar på NASen. Låter det som en bra lösning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-09 11:54

Och vilken backuplösning har ni då för "alla dokument och liknande"?

Vore intressant att veta vilka datamängder det rör sig om.

Ursprungligen av reboot81:

Och vilken backuplösning har ni då för "alla dokument och liknande"?

Vore intressant att veta vilka datamängder det rör sig om.

Om jag har förstått det rätt så backar NASen upp sig själv om man har två diskar i den.. eller har jag förstått fel?

Datamängderna på filerna som vi vill komma åt via nätet rör sig om mindre filer, från ett par mbit till kanske en gig.

Datamängderna som vi arbetar med är nog som enstaka filer typ max en gig, men sedan projektmappar på upp till 20 gig. Dessa tänker vi att jobbar mot våra externa diskar och sedan sparar en kopia på NAS disken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-09 14:09
Ursprungligen av Jensyre:

Om jag har förstått det rätt så backar NASen upp sig själv om man har två diskar i den.. eller har jag förstått fel?

Spegling (RAID) är inte backup. En backup måste kunna återskapa filer som tas bort av misstag eller blir korrupta av någon anledning.

RAID är avsett för driftsäkerhet, inte för datasäkerhet.

Nej, NASen backar inte upp sig av sig självt, det du tänker på är RAID, som man använder för att minimera nedtid om en disk (eller flera beroende på vilken RAID man kör) går sönder.

Läs gärna detta från Kjell & Co.; http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-d...

ok, som om jag fattar nått rätt, så skulle man kunna använda en Synology DS214se typ , med två st 2tb diskar (som speglar varandra), och sen kopplar man en extern 2tb in i den som tar backup likt Time Machine. Kopplar in nätverkskabel och båda datorerna kommer åt Synology disken? Sen sätter man upp med typ owncloud en mapp i disken på Synology som vi kan komma åt när vi inte är på kontoret, är jag på rätt spår då?

Asså tack för era svar i en värld där jag är lost.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-09 16:20
Ursprungligen av Jensyre:

…Synology DS214se typ , med två st 2tb diskar (som speglar varandra), och sen kopplar man en extern 2tb in i den som tar backup likt Time Machine.…

Nu börjar det likna något. Själv hade jag valt 2TB i NAS (ospeglat), 2TB som backupdisk ansluten till NAS och en 2TB som jag kör (manuell/USB/annan automatiserad) backup till och förvarar på annan plats. (Bra vid brand, inbrott etc).

Som @Vassius säger så är RAID till för driftsäkerhet, dvs att när ena disken stannar så kan NAS:en fortfarande tuffa på utan driftstopp. Vilket kan vara betydelsefullt i kritiska system. Hurpass med nertid har ni råd med? Med min 3x2TB lösning ovan behöver ni besöka valfri datorbutik, köpa ny disk, sätta in i NAS:en och lägga tillbaka säkerhetskopierad data till den nya tomma disken.

Jag har RAID för speeeeed. RAID0 (Stripe). RAID kan vara driftsäkerhet, men begreppet som sådant har inget med säkerhet att göra. RAID är helt enkelt att sätta ihop diskar i ett kluster. Det kan göras på olika sätt.

Ursprungligen av Vassius:

RAID är avsett för driftsäkerhet, inte för datasäkerhet.

Det lutar åt DS214se med Caviar Red 2TB, sen en extern 2tb som backuppar.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-03-10 14:12

För backup (säkerhetskopiering) används med fördel Carbon Copy Cloner.

Ursprungligen av filuren:

För backup (säkerhetskopiering) används med fördel Carbon Copy Cloner.

Topp, använde det när jag bytte till SSD i macen, så det har jag kvar

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2015-03-10 19:56

Synology hamnar ofta högt på rankingen men jag vill även pusha lite för en lösning som jag är nöjd med, Qnap TR-253 pro. Den tar 2 diskar men kan byggas ut med lagringsblad (upp till 8 diskar extra tror jag det är) om behov uppstår. Snabb Quadcore cpu, upp till 8Gb low-volt dimm och time-macine, itunes, webb, (s)ftp, etc, etc. Den grejar även virtualiserade OS (om man nu t.ex vill köra windows eller liknande på den). Dubbla NICs om man har behov av att t.ex segmentera nätverket, etc

Jag är väldigt nöjd med den

1
Bevaka tråden