Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 13 mid 2010 ram och os upgradering

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en macbook pro mid 2010 13 tum, som jag har nyss satt i en ssd i, tänkte även sätta in 16gb ram, men jag hittar inga klartecken i om det går bra på min dator, jag kör nu 10.6.8, men har läst att jag måste ha senare ett OS för att kunna köra 16gb ram, är då mitt enda alternativ att uppdatera till yosemite eftersom det inte finns något annat OS att få tag på? Tror ni att yosemite kommer flyta på bra om jag har en ssd och 16gb ram? Tack för svar.

Du kommer inte ha några prestandaproblem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-12 12:17

13" 2010 klarar såvitt jag vet bara 8GB, om det inte kommit någon ny info sen jag hade en.
Kan varna för att min var kinkig med hastigheten på minnena med när jag satte in 8GB (4GB är officiellt max).

Yosemite är nog inget problem dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 12:26
Ursprungligen av Json_81:

13" 2010 klarar såvitt jag vet bara 8GB, om det inte kommit någon ny info sen jag hade en.
Kan varna för att min var kinkig med hastigheten på minnena med när jag satte in 8GB (4GB är officiellt max).

Officiellt är 8 GB max så det ska inte vara några problem. *) Initialt var det även den praktiska begränsningen. Men OWC hävdar är att det går med 16 GB på denna modell om man uppdaterat EFI och använder "rätt" minnen.

http://blog.macsales.com/16302-some-2010-mac-...

*)
Nej du har rätt, Apples egen information när denna modell släpptes var att 4 GB är max. 15 tum mid 2010 klarade officiellt 8 GB. Men som sagt finns troligen möjlighet att köra 16 GB även i 13-tummaren.

Senast redigerat 2015-02-12 12:43
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 12:51
Ursprungligen av IngoX:

Officiellt är 8 GB max så det ska inte vara några problem. *) Initialt var det även den praktiska begränsningen. Men OWC hävdar är att det går med 16 GB på denna modell om man uppdaterat EFI och använder "rätt" minnen.

http://blog.macsales.com/16302-some-2010-mac-...

*)
Nej du har rätt, Apples egen information när denna modell släpptes var att 4 GB är max. 15 tum mid 2010 klarade officiellt 8 GB. Men som sagt finns troligen möjlighet att köra 16 GB även i 13-tummaren.

Okey intressant information, EFI inget problem men självklart OWC vill sälja sina egna minnen och pushar på att dom är "speciella"- ombyggda på vilket sätt då ? Vad är priset för en OWC 8 Gbs "special" minne ?

Frågan är väl om tex.. Samsung 8 Gbs moduler 1333 mhz minnen skulle funka eller annat minnes märke måste försöka testa vid tillfälle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 13:00
Ursprungligen av cubeis:

Okey intressant information, EFI inget problem men självklart OWC vill sälja sina egna minnen och pushar på att dom är "speciella"- ombyggda på vilket sätt då ? Vad är priset för en OWC 8 Gbs "special" minne ?

Frågan är väl om tex.. Samsung 8 Gbs moduler 1333 mhz minnen skulle funka eller annat minnes märke måste försöka testa vid tillfälle.

Om du använder minnen av välkänt fabrikat med samma specifikationer som OWCs minnen så är det bara att testa och returnera om det ej funkar.

Mactracker säger 16GB

Crucial säger 8GB

Har vi någon som testat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 10:58

Inte den modellen, men när jag skulle uppdatera en annan Mac (tror det var 24" iMac) hade Crucial fel och MacTracker rätt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-13 15:48
Ursprungligen av cubeis:

Frågan är väl om tex.. Samsung 8 Gbs moduler 1333 mhz minnen skulle funka eller annat minnes märke måste försöka testa vid tillfälle.

Min macbook 2010 (inte pro, men det är ju samma moderkort i dem) bootade inte med 8GB 1333MHz minnen, var tvungen att ha 1066MHz. Men ingen aning vad som gäller med den här nya infon om 16GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 15:55
Ursprungligen av Json_81:

Min macbook 2010 (inte pro, men det är ju samma moderkort i dem) bootade inte med 8GB 1333MHz minnen, var tvungen att ha 1066MHz. Men ingen aning vad som gäller med den här nya infon om 16GB.

Var Macbooken uppdaterad den med senaste EFI och SMC maskinmjukvaran?

Mer info här för alla modeller: EFI and SMC firmware updates for Intel-based Macs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 23:58
Ursprungligen av Json_81:

Min macbook 2010 (inte pro, men det är ju samma moderkort i dem) bootade inte med 8GB 1333MHz minnen, var tvungen att ha 1066MHz. Men ingen aning vad som gäller med den här nya infon om 16GB.

Just din modell Macbook unibody 2010 kan endast hantera en styck 1333 mhz minne i någon av dom två minneshållarna, så där ligger problemet för dig. Hade du kört en styck 1066 mhz minne och en styck 1333 mhz minne så hade det funkat. Garanterat.
Däremot macbook pro modellerna hanterar två stycken 1333 mhz minnen i minneshållarna samtidigt så går inte att jämföra och dra några slutsatser jämfört med din macbook unibody 2010

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-14 10:01
Ursprungligen av IngoX:

Var Macbooken uppdaterad den med senaste EFI och SMC maskinmjukvaran?

Mer info här för alla modeller: EFI and SMC firmware updates for Intel-based Macs

Ja, men det är ca 3 år sen jag sålde den så kan mycket väl ha kommit nytt efter det.

Ursprungligen av cubeis:

Just din modell Macbook unibody 2010 kan endast hantera en styck 1333 mhz minne i någon av dom två minneshållarna, så där ligger problemet för dig. Hade du kört en styck 1066 mhz minne och en styck 1333 mhz minne så hade det funkat. Garanterat.
Däremot macbook pro modellerna hanterar två stycken 1333 mhz minnen i minneshållarna samtidigt så går inte att jämföra och dra några slutsatser jämfört med din macbook unibody 2010

Märkligt av Apple när det är samma hårdvara i övrigt. Skillnaderna var ju chassiet och minneskortsplatsen typ. Men det kanske är någon liten detalj på moderkortet med.

Då hoppas vi det fungerar för TS

Ursprungligen av cubeis:

Just din modell Macbook unibody 2010 kan endast hantera en styck 1333 mhz minne i någon av dom två minneshållarna, så där ligger problemet för dig. Hade du kört en styck 1066 mhz minne och en styck 1333 mhz minne så hade det funkat. Garanterat.
Däremot macbook pro modellerna hanterar två stycken 1333 mhz minnen i minneshållarna samtidigt så går inte att jämföra och dra några slutsatser jämfört med din macbook unibody 2010

Gäller det även macbook pro eller bara Macbook?
Jag har inte den senaste versionen av EFI, det kräver att jag har 10.7.2(Lion?) eller senare, och jag vill inte uppdatera till Yosemite, då jag inte har hört allt för övertygande recensioner om de. Är det så att jag kanske får nöjd mig med 8 gb ram? Jag vill inte chansa och köpa något som inte fungerar. Finns det minne med 1066 mhz och fortsatt 8gb?(Alltså en "bricka")

1
Bevaka tråden