Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dag 2 – Att genomskåda Windows

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckan med Windows Phone på en Lumia 930 fortsätter, och idag lär sig 99mac:s redaktör navigera i operativsystemet där det mesta är rutor och text, och hittar några riktigt trevliga funktioner.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-10 21:40

När du kommer tillbaka till iOS kan jag rekommendera dig att köpa appen DataMan, som fungerar ungefär som WPs Datasense. DataMan har även en widget i notis-center så att man direkt kan se hur mycket data som är kvar för månaden. Grym app!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-11 03:03
Ursprungligen av EnDumEn:

När du kommer tillbaka till iOS kan jag rekommendera dig att köpa appen DataMan, som fungerar ungefär som WPs Datasense. DataMan har även en widget i notis-center så att man direkt kan se hur mycket data som är kvar för månaden. Grym app!

Den stämmer aldrig med vad Halebop anser att jag förbrukar så den är i det närmaste obrukbar.
Enligt Dataman har jag kvar av dataförbrukningen men likväl får jag sms av Halebop med meddelande att datan är slut.

Heej Jakob!

Bra skrivet. Bra öppenhet. Ska bli kul att följa dina reflektioner.

Jag själv är nöjd WP-användare.

Jag vill bara påtala att det visst går att swipe:a fram o tillbaka på websidor i IE.. ?

Ursprungligen av John Connor:

Heej Jakob!

Bra skrivet. Bra öppenhet. Ska bli kul att följa dina reflektioner.

Jag själv är nöjd WP-användare.

Jag vill bara påtala att det visst går att swipe:a fram o tillbaka på websidor i IE.. ?

Hej och tack för feedback. Jag testar igen nu att backa i IE, och det fungerar. Dock inte varje gång - skulle säga att min successrate är ungefär 75%. Osäker på om detta beror på en bugg i mjukvaran eller om tryckskärmen på min telefon beter sig. Skärmen har bra tryckkänslighet i övrigt.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-11 11:50
Ursprungligen av lappen71:

Den stämmer aldrig med vad Halebop anser att jag förbrukar så den är i det närmaste obrukbar.
Enligt Dataman har jag kvar av dataförbrukningen men likväl får jag sms av Halebop med meddelande att datan är slut.

Jaså? Jag har också Halebop och inte märkt av det. Kollar jag nu t ex mot vad Halebop säger att jag förbrukat så felar det 1,1MB. Till DataMans "fördel" så att säga så DataMan kommer säga att det är slut lite tidigare än Halebop.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Hej och tack för feedback. Jag testar igen nu att backa i IE, och det fungerar. Dock inte varje gång - skulle säga att min successrate är ungefär 75%. Osäker på om detta beror på en bugg i mjukvaran eller om tryckskärmen på min telefon beter sig. Skärmen har bra tryckkänslighet i övrigt.

Jag med har en 930, och faktum är att någon sorts känslighet i just IE gällande zooma och sveprörelser blev något sämre sedan den sista uppdateringen. Den var snabbare innan och mera bestämd. Undrar om du med har nåt liknande issue...

Det märks att du hittar features som många inte hittar efter en första vecka med WP, eller vilken annan ny mobil som helst för övrigt... bra där! T.ex den där länkade inkorgen har jag inte upptäckt...

fast jag gillar att ha dom uppdelade, jag gillar att se uppräknaren på de inkorgar jag har, några är viktigare än andra... jag har ju pinnat några mappar i mina inkorgar, så jag ser de viktiga mailen, från bossen, från viktigaste kunderna... kanske ett tips på användande...

Citat:

Något jag däremot verkligen saknar är möjligheten att i de flesta appar svepa med fingret för att backa. På Lumia 930 finns istället en hårdvaruknapp som låter mig backa, precis som på de flesta Android-telefoner jag sett. Jag har nog inte tidigare insett hur trevligt jag tycker det är att kunna gå tillbaka en webbsida eller backa inuti en app bara genom att dra med fingret. Helt klart en önskefunktion i framtida versioner av Windows Phone.

I Internet Explorer kan du svepa högerför att backa, och vänsterför att gå framåt igen.

Edit: Såg att du redan fått svar på det.

Fast i IOS så är det ett mer generellt beteende och inte enbart för webbrowsing.

Svepning för att bakca är för övrigt samma sak som jag ofta saknar de gånger som jag använder min jobbtelefon (Nexus 5) ?

Edit: För att inte tala om hur jag saknar det i de IOS appar som inte implementerat det...

Senast redigerat 2015-02-11 15:47
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-11 13:40
Ursprungligen av EnDumEn:

Jaså? Jag har också Halebop och inte märkt av det. Kollar jag nu t ex mot vad Halebop säger att jag förbrukat så felar det 1,1MB. Till DataMans "fördel" så att säga så DataMan kommer säga att det är slut lite tidigare än Halebop.

Ja min erfarenhet är att den är väldigt varierande i träffsäkerhet hur stor datamängd jag förbrukar.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-11 18:33

Kul att ni testar WP. Hade en WP 7.5 som jobbtelefon tidigare. 8.1 verkar vara ett steg framåt, inte enormt men dock...

På jobb kör jag nu en BlackBerry Z30 (BB10). Ser fram emot att ni gör ett test av någon av de nya BB10-lurarna (Classic eller Passport). BB10 är ett grymt bra OS, framförallt när det gäller mail och meddelandehantering. Skulle faktiskt inte vilja byta ut min Z30 mot någon lur från något annat OS (som jobbtelefon).
Har dock en iPhone 6 som min privata lur, och den vill jag inte heller byta ut.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-11 21:48
Ursprungligen av AndyK:

Kul att ni testar WP. Hade en WP 7.5 som jobbtelefon tidigare. 8.1 verkar vara ett steg framåt, inte enormt men dock...

På jobb kör jag nu en BlackBerry Z30 (BB10). Ser fram emot att ni gör ett test av någon av de nya BB10-lurarna (Classic eller Passport). BB10 är ett grymt bra OS, framförallt när det gäller mail och meddelandehantering. Skulle faktiskt inte vilja byta ut min Z30 mot någon lur från något annat OS (som jobbtelefon).
Har dock en iPhone 6 som min privata lur, och den vill jag inte heller byta ut.

Nyfiken, vad är det du tycker BB gör bättre än iPhone när det kommer till jobb eftersom du hellre har en BB till såna saker?

Data Sens synkar inte med verkligheten. Av någon outgrundlig anledning kan man inte få den att räkna på HELA månaden utan den nollar alltid den 28:e som sista dag. Så den börjar således räkna ner nästa månads data redan den 30:e i månaden (utom i feb) vilket gör den värdelös. Tyvärr -för idén är bra. Men Telia har ju av någon outgrundlig anledning valt att inte låta alla månader ha 28 dagar

Ursprungligen av jakobnilsson:

Hej och tack för feedback. Jag testar igen nu att backa i IE, och det fungerar. Dock inte varje gång - skulle säga att min successrate är ungefär 75%. Osäker på om detta beror på en bugg i mjukvaran eller om tryckskärmen på min telefon beter sig. Skärmen har bra tryckkänslighet i övrigt.

Jag kan tyvärr bekräfta att swipealgoritmen i IE är katastrofalt dålig. Min gissning är att Microsoft lade till swipe i all hast i 8.1-previewen och sedan glömde bort den. Det är ju rätt avancerat att göra en bra swipealgoritm men det är såklart ingen ursäkt. Jag swipar mekaniskt och målmedvetet när jag vill gå framåt ibland, i övrigt blir det oftast bakåtknappen tyvärr.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-12 09:05
Ursprungligen av EnDumEn:

Nyfiken, vad är det du tycker BB gör bättre än iPhone när det kommer till jobb eftersom du hellre har en BB till såna saker?

Det är framförallt "the Hub" som är suverän. I den samlas all din kommunikation.

Du får alltså i samma flöde (om du vill):
Mail (hur många konton som helst)
SMS
BBM
Facebook
LinkedIn
Telefonhistorik
Twitter
Aviseringar
Kalender
etc...

När du mailar kan du formatera texten, bifoga hur många bilagor som helst, bifoga bilagor av olika filtyper (doc, pdf, dwg, etc.) i samma mail, bifoga filer du mottagit/skickat i ett tidigare mail, ställa in out of office-meddelande, etc.
Du kan få dina mail sorterade efter prioritet istället för datum (använder inte denna funktion så mycket).

Redigera Word, Excel, Powerpoint på ett smidigt sätt med den inbyggda appen.

Batteritiden är nice, laddar den bara varannan dag, trots att jag använder den ganska mycket. Uppdateringen av BB10 som ska rullas ut nästa vecka ska tydligen göra batteritiden ännu bättre. Se min batterianvänding nedan.

Man kan köra appar både från BlackBerry World och Google Play.

Tangentbordet känner av vilket språk man skriver på och förslår ord därefter. Den lär sig och både vad och hur man skriver, så det går väldigt snabbt att skriva.

Med en svepning kommer man åt the Hub från vilken app du än använder.

Telefonen är väldigt mycket anpassad för kommunikation och professionella användare, inte så mycket för hur privatpersoner använder sina telefoner. Dock tror jag att den funkar väldigt bra även för många som hänger mycket på social medier.

Att redigera word, Excell och Powerpoint är inte några större problem på en WindowsPhone heller... Vilket kanske inte är så underligt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-15 11:37
Ursprungligen av martinator:

Att redigera word, Excell och Powerpoint är inte några större problem på en WindowsPhone heller... Vilket kanske inte är så underligt.

Nä, men på en iPhone är det inte det lättaste.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-20 08:33

Uppdaterade min BlackBerry igår, och nu verkar batteriet ännu vassare.

En del nya trevliga funktioner dök även upp.

1
Bevaka tråden