Mest prisvärt?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 15:10

Vad anser ni vara mest prisvärt?

1st PB15 Alu, 1,25 i standardutförande.

eller

1st PMG4 1,25 +512mb extra ram och 160gb HD
OCH
1st 12" iBook 800mhz standard +airportkort?

Ungefär samma pris för dessa alternativ.

Vid första anblicken så skulle jag säga att du får mest för pengarna om du köper G4:an och iBooken. Men å andra sidan vet jag många som uppskattar att bara ha en enda dator istället för att ha två stycken med alla synkningsproblem som det innebär (Vilken ska man ha mejlen på? Hur samordnar man bokmärken? osv osv). Så ur den synvinkeln kanske det är bättre att köpa en PB 15" och ha den som enda dator.

Annars så är iBooken en trevligt dator man jag skulle nästan säga att du *måste* stoppa i mer minne i den än standard.

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 15:26

Berätta vad du ska använda investeringen till i första hand så är det lättare att komma med något råd.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 15:31

Det är tveeggat, jag behöver en bärbar, så mycket är klart, främst för att komma åt trådlöst nätverk och liknande på universitetet samt ordbehandling övertankning av bilder från digitalkamera och sådant utanför hemmet. Men samtidigt en hyfsat kraftfull dator för bildbehandling, grafisk design och liknande. Frågan blir dock allt i ett - eller - i två...

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 15:37

Den stationära G4:an tycker jag absolut du ska köpa, det kommer jag och många fler också göra. Apples bästa pris/prestanda-produkt på flera år, upptäckte den ordentligt först i går kväll. Underbart koncept på alla vis - och den är garanterat snabbare än powerbooken också. Sedan kan du ha något simplare bärbart, behöver ju inte ens vara en ny maskin utan kan ju lika gärna vara en begagnad iBook / Powerbook G3 eller tidig G4, maxpris 8-9000:- t ex. En ny Powerbook på universitetet känns inte så smart heller t ex - "Ey killen hit med datan annars kuttar jag dig och kn*.. din mamma!".

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 15:46

Ahh, klok åsikt, Umeå Universitet är livsfarligt...
Men det låter faktiskt klokt, är lite tveksam mest för att ibooken inte klarar airport extreme, men det är nog det enda... Är det värt de extra penningarna att köpa dual 1,25? Eller skall man lägga de pengarna på mer ram till enkelproppen?
En annan fråga är ljudnivån? Hur mycket låter en G4 1,25? Sawtooth är väl historia - eller???

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 15:49

Jag tror den surrar lite lagom och gör sig påmind så man ska tänka, "Ah, jag har en NY G4 under bordet!"...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 15:52

Så länge den surrar lagomt och inte gör sig påmind som min peezee gjorde innan jag råkade bränna upp den... Den lät som min dammsugare - och då talar jag inte om den nya tysta dammsugaren...

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 15:54

Eftersom jag är student jag med och ännu inte fått mitt mecentakort (= "skickat till tryck den 23/9"), kan någon som har detta kort kolla, på kul, vad den enklaste G4:an _utan modem_ (ännu ett par hundra i rabatt) kostar? Skicka mig ett PM med priset om du inte vill avslöja det för den icke-studerande.

Själv kommer jag förresten köra stationär Mac och bärbar PC, en i mina ögon helt eminent kombination av bägge sorts världar.

Jag sitter med singelprocessorvarianten som kom ut direkt efter vindtunnelgenerationen. Apple hade lovat att den skulle vara mycket tyst efter allt rabalder, men jag måste tyvärr säga att ljudet är påfrestande. Om du har möjlighet att testa ett ex hos någon ÅF bör du nog göra det innan du bestämmer dig för att köpa två datorer, och tänka på att det ljud man upplever i en affär någonstans kan vara lågt jämfört med hur man upplever det i hemmamiljö.

Om du har möjlighet att ställa in en stationär dator i en garderob eller så, så är G4:an som sagt mycket prisvärd.

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 15:57

Det är tänkvärt. Helt klart. Min bärbara PC som är del ett av två i mitt planerade setup är ju mestadels helt ljudlös. Men jag har tänkt använda Macen till musik, och kommer sitta med lurar den största delen av tiden, så då kommer jag inte höra själva datorn. Men det är icke desto mindre värt att ha med i beräkningarna.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Om du har möjlighet att ställa in en stationär dator i en garderob eller så, så är G4:an som sagt mycket prisvärd.

Låter ju inte helt upplyftande... Tror knappast den är värre än min gamla, men man såg ju fram emot en tyst sak efter ett sådant monster....

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:03

Mmm. Skär ned på den bärbara och gör den äldre & billigare - byt G4:an mot en G5 1,6.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Mmm. Skär ned på den bärbara och gör den äldre & billigare - byt G4:an mot en G5 1,6.

Mmm.... en tanke i och för sig... G5 är mysig Gäller att få tag på en iBook för ganska precis 6000:- någon som har en sådan?

Sedan spelar det ju in att PB15 är rusktigt läcker, men g5 skulle ju väga upp det med bravur

Tar för givet att G5 1,6 klår en G4 1,25

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 16:13

En begad powerbook vore iofs ännu bättre...

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:21

www.mecenat.se annonserar en firma som säljer beg bärbar PC med hyfsad prestanda för 4995 inklusive frakt och garanti om du kan tänka dig en PC för den bärbara biten. Skillnaden är ju inte alltid helt absurd mellan Mac och PC.

Här.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 16:24

Nja, skulle sitta bäst med en mac så det gick att synka och köra OSX... känner en som har en gammal Wallstreet till salu, men den saknar lite USB och liknande vilket avskräcker... iBook eller PB är nog vad jag letar efter i så fall...

• Medlem
  • Bollnäs

Den billigaste G4:an kostar med mecenatrabatt och utan modem 11873,75 SEK inkl.

• Medlem
  • Göteborg

Har en PMG4 1.25ghz och tyst kan jag inte påstå att den är! Men kan inte påstå att ljudet är speciellt jobbigt heller, har iofs stereon på rätt ofta.. Det är jättesvårt att förklara å jämföra så gå å lyssna på den hos en återförsäljare.

Jag hade en pece förut som lät mer och jag kan knappast göra mig påmind om den när jag hör macen. Skillnaden var stor.

Men powerbook 15" och en extern skärm, det var ett av alternativen jag hade före jag köpte powermacen men ekonomin satte stopp. Det skulle annars varit trevligt.

mvh

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:29

Visst, en Powerbook är en våt dröm. Men priset förpassar åtminstone min ekonomi till en våt fläck.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 16:46

Får tacka för alla bra synpunkter... Har från en PB15 1,25 börjat väga över på en PMG4+ibook... men hittar jag en intressant beg. bärbar så blir det en G5 och en sådan istället....

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 17:25

Glad att du uppskattade lite kommentarer!

Alternativt, bara för att du ska få svårt att sova i natt, finns ju alltid PBG4 12" att drömma om...

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-10 17:49

Tja, 12" har kommit och gått i min fantasi, men den är nog inte med i denna match riktigt... Men nu när jag tänker efter så...

Nej, G5an börjar växa i mitt huvud nu... Hittade en begad Powerbook G3 (Firewire) som kanske kan komplettera en G5 1,6...
Får se hur det blir....

• Oregistrerad
  • 2003-10-10 17:54

Kul, kul, keep us updated!

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-21 14:54

Det blev en G5 1,6 till slut! Mycket mycket nöjd... När jag någon gång ramlar över en ibook till rätt pris när jag har pengar köper jag en sådan då.

En vackrare dator än g5 i verkligheten har jag svårt att se att man kan hitta idag! Dessutom luktade skyddsplasten nybilsdoft... BMW om mitt luktsinne inte sviker mig Låg och sniffade nybilsdoft i tio minuter innan jag kom fram till att det antagligen inte är nyttigt och installerade g5:an istället

1
Bevaka tråden