Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta original hårddisk med SSD iMac 21,5" mitten 2010???

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 16:39

Hej

Har nu spenderat åtskilliga timmar på nätet för att försöka klura ut hur och vad som faktiskt behövs för att uppgradera min iMac med en SSD disk.

Har pratat med Macdata och Machuset. Den första hävdar att man måste ha specialkablage med temperatursensor och den sistnämnda hävdar att det INTE behövs. Endast en vagga för att komma upp i storlek av den just nu installerade 3,5" disken behövs, enligt Machuset.

Så, vet någon här vad som verkligen gäller?? Svar från osäkra undanbedes, vill bena ut det en gång för alla

Sen är ju frågan VILKEN disk man ska ha? Det finns SATA2 och SATA3 va?

Maskinspecifikation:

iMac mitten 2010 med 21,5" skärm
Intel Core i3 på 3,06 GHz,
Modellidentifierare iMac 11,2
Modellnummer A1311
EMC 2389

Och jag vill alltså helt ersätta den befintliga fabriksmonterade disken och enbart köra med SSD.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 18:44

Har haft lite mailkontakt med Macdata som verkar ha mer koll än Machuset aka MH Store.

Här fanns en kabel för ändamålet, vilket borde tyda på att min dator är beroende av en temperatursensor för att hålla fläktarna i schack.
http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD09/

Offererad kabinett för montering av disk:
http://www.macdata.se/?search=MB-882SP-1S-2B

Och slutligen offererad SSD:
http://www.macdata.se/?view=details&prodnr=CT128M550SSD1

Då ställer jag frågan till de lärda, will this do the trick?

Så här gör du:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-...

När det kommer till SSD så går nog åsikterna isär, men Samsung EVO serien ska vara poppis. Kolla prisjakt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 19:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så här gör du:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-...

När det kommer till SSD så går nog åsikterna isär, men Samsung EVO serien ska vara poppis. Kolla prisjakt!

Får kolla detta! En annan fråga, SATA3 heter väl den senaste standarden? Men min iMac har SATA2?
Är SATA3 diskar bakåtkompatibla?

Hittade även denna väldigt pedagogiska video ang. hårddiskbyte:

Ursprungligen av Baes:

Får kolla detta! En annan fråga, SATA3 heter väl den senaste standarden? Men min iMac har SATA2?
Är SATA3 diskar bakåtkompatibla?

Ja.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 20:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja.

Bra Om någon sitter inne på tips på bra diskar idag så tar jag tacksamt emot dessa!

Kommer såklart kolla närmare på diskarna du tipsade om barbapappa!

Håll dig borta från Samsung EVO!!!!

Nordic Hardware - Läsarproblemen fortsätter med Samsung 840 EVO

Sweclockers.com - Samsung 840 EVO lider fortarande av prestandadegradering

Den info och egna tester med min egen EVO har gjort att jag lagt den på hyllan till förmån för andra diskar och SSD.

Det jäviga i det hela är att Både Samsung 840 pro och 840 EVO lider av samma problem enligt konsumenternas tester men Samsung själva erkänner bara problemet på EVO-serien och har släppt en fix sedan tidigare. En fix som inte har löst problemet mer än temporärt!

Jag kör en Crucial MX100 i min macbook och är nöjd med prestandan. Du kan ju dock fokusera mer på pris än speed eftersom SATA II ändå kommer vara en flaskhals. Så köp den billigaste disken du kan hitta. SATA II diskar säljs ju inte ens nya längre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 09:49

Många bra tips! Kommer kika närmre på dessa diskar och se vilka man faktiskt bör undvika och vilka som är vettiga

En annan fråga! Behöver man en sån här dyr kabinett eller räcker det med den enklare och billigare varianten ?

Känner att jag måste hoppa in här eftersom jag är tekniker på MacHuset. Beroende på modell kan man behöva köpa en tempsensor. Från 2011 och framåt är det ett måste. Modellerna som kom 2009 och 2010 behövs det inte. Lösningen är att man kortsluter befintlig tempkabel för att slippa att fläkten till hårddisken rusar. Detta gör ingen skada eftersom en SSD inte genererar samma värme som en traditionell snurrdisk. Fläkten snurrar stadigt på normala varv ändå. Vill man lägga lite extra pengar kan man köpa en sensor från OWC eller kanske ännu bättre skaffa en likadan sensor som sitter på SuperDriven för att fläkten ska kunna regleras efter värmen.

Att man behöver en platta för att montera en 2.5" disk i en iMac är korrekt. Ofta får man med det om man köper ett kit med SSD och div tillbehör. Jag har monterat extremt många (Samsung) SSDs och kortslutit befintlig tempsensor utan problem. Har även använt OWCs tempsensorer där det behövts samt SuperDrive-varianten ett par gånger.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller behöver hjälp!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 12:27
Ursprungligen av gubbslyna:

Känner att jag måste hoppa in här eftersom jag är tekniker på MacHuset. Beroende på modell kan man behöva köpa en tempsensor. Från 2011 och framåt är det ett måste. Modellerna som kom 2009 och 2010 behövs det inte. Lösningen är att man kortsluter befintlig tempkabel för att slippa att fläkten till hårddisken rusar. Detta gör ingen skada eftersom en SSD inte genererar samma värme som en traditionell snurrdisk. Fläkten snurrar stadigt på normala varv ändå. Vill man lägga lite extra pengar kan man köpa en sensor från OWC eller kanske ännu bättre skaffa en likadan sensor som sitter på SuperDriven för att fläkten ska kunna regleras efter värmen.

Att man behöver en platta för att montera en 2.5" disk i en iMac är korrekt. Ofta får man med det om man köper ett kit med SSD och div tillbehör. Jag har monterat extremt många (Samsung) SSDs och kortslutit befintlig tempsensor utan problem. Har även använt OWCs tempsensorer där det behövts samt SuperDrive-varianten ett par gånger.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller behöver hjälp!

Tack för ditt svar. När jag sökte svar via Machuset fick jag det genom en mellanhand i butiken. Hade dock föredragit att prata direkt med teknikern och då kanske jag hade fått svaret du precis gav. Blev lite missförstånd kanske
Men då ska jag ta en titt på det där med att kortsluta istället, låter lite farligt men men. Kabeln från OWC kostar ju ändå ca 500 kr.

Ursprungligen av Baes:

Tack för ditt svar. När jag sökte svar via Machuset fick jag det genom en mellanhand i butiken. Hade dock föredragit att prata direkt med teknikern och då kanske jag hade fått svaret du precis gav. Blev lite missförstånd kanske
Men då ska jag ta en titt på det där med att kortsluta istället, låter lite farligt men men. Kabeln från OWC kostar ju ändå ca 500 kr.

Tyvärr blir det ofta lite missförstånd på vägen! Jag har dessutom också svårt att hinna med telefonen eftersom jag sitter ensam och skruvar. SuperDrive-varianten kostar en fjärdedel av OWC och vill du att jag gör jobbet så kan jag självklart erbjuda dig den lösningen. I mitt tycke den bästa och snyggaste lösningen

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 13:14

Äh vad sjutton, jag kör på att kortsluta tempkabeln. Efter lite research på internet verkar apple tom ha en speciell bygling för ändamålet. Men en liten bit kabel should do the trick!

Ursprungligen av Baes:

Äh vad sjutton, jag kör på att kortsluta tempkabeln. Efter lite research på internet verkar apple tom ha en speciell bygling för ändamålet. Men en liten bit kabel should do the trick!

Klipp tempkabeln som redan sitter där, skala, tvinna ihop ändarna och dra en bit krympslang över!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 13:57
Ursprungligen av gubbslyna:

Klipp tempkabeln som redan sitter där, skala, tvinna ihop ändarna och dra en bit krympslang över!

Nu blev jag osäker! Finns en officiell fix med bygel men det verkar vara en reservdel till 27" Är det exakt samma kretsar och grejer på 21,5"?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=...

Ursprungligen av Baes:

Nu blev jag osäker! Finns en officiell fix med bygel men det verkar vara en reservdel till 27" Är det exakt samma kretsar och grejer på 21,5"?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=...

Om du menar den lilla bygeln där så är det samma sak som att kortsluta den vanliga tempkabeln. Kontakten på logikkortet ser likadan ut på både 21.5" och 27".

Vissa modeller har en extra SATA-kontakt på logikkortet för att kunna köra både HDD, SSD och ODD samtidigt. Då finns det även en monteringssats från Apple för att montera en SSD under antingen SuperDriven eller bakom kylflänsarna. Det gäller bara 27" om jag inte minns fel.

Edit: Kylningen till grafikkortet skulle jag skriva

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 14:28
Ursprungligen av gubbslyna:

Om du menar den lilla bygeln där så är det samma sak som att kortsluta den vanliga tempkabeln. Kontakten på logikkortet ser likadan ut på både 21.5" och 27".

Jo det är jag med på. Och att kontakterna är lika. Frågan är om kretsarna bakom kontakterna är exakt de samma?

Som sagt den officiella bygeln är ju till 27"

Senast redigerat 2015-02-06 12:04

Den officiella bygeln är inget annat än en kortsluten kabel, alltså är grejen samma till båda modellerna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-05 16:00
Ursprungligen av gubbslyna:

Den officiella bygeln är inget annat än en kortsluten kabel, alltså är grejen samma till båda modellerna.

Vet inte om det är jag som missförstår dig eller tvärt om.

Vi pratar alltså 21,5" och 27". Kontakterna på logikkortet är desamma. Den av apple artikelnummerförsedda kortslutningskabeln passar båda modellerna men är avsedd för 27an. Men det innebär ju inte att de elektriska kretsarna bakom kontakten fungerar på samma sätt på 21,5an eller gör dom det??

Bättre att vara helt på den säkra sidan, macar är dyra

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-06 11:28

Kollat runt lite på diskar nu och det kommer bli en Crucial M550. Bra läs och skrivhastighet även om min maskins Sata2 kommer bli en flaskhals. Dock vet man ju aldrig om disken hamnar i en annan maskin i framtiden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-06 14:38

Nytt huvudbry! Kör 10.10.2 Yosemite och i detta OS ska stödet till icke apple SSD vara sådär mht Trim??
Kan man köra utan? Finns det någon speciell disk som hanterar avsaknaden av trim bättre än andra?

Det e ju f*n att det ska va så krångligt med sensorer och begränsningar i mjukvaran

Ursprungligen av Baes:

Nytt huvudbry! Kör 10.10.2 Yosemite och i detta OS ska stödet till icke apple SSD vara sådär mht Trim??
Kan man köra utan? Finns det någon speciell disk som hanterar avsaknaden av trim bättre än andra?

Det e ju f*n att det ska va så krångligt med sensorer och begränsningar i mjukvaran

http://www.cindori.org/software/trimenabler/
http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosem...

Jag har inte använt trim på en intel SSD i Macbook pro 2011 i snart 2 år utan någon märkbar försämring.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-06 22:47
Ursprungligen av Borttaget:

Jag har inte använt trim på en intel SSD i Macbook pro 2011 i snart 2 år utan någon märkbar försämring.

Vilket OS har du då?

Senast redigerat 2018-07-23 13:04
Ursprungligen av Baes:

Vilket OS har du då?

Nu sitter jag med Yosemite. SSD har fått vara med på resan sedan dag 1

Kan nämna att jag övertog denna Macbook pro på jobb när en kollega slutade.
Så den har haft samma SSD sedan början av 2012 och aldrig har det varit någon TRIM-patch installerad.

EDIT: Och eftersom vi har sekretess på jobbet så är hela disken krypterad med filevault.
Dessa värden får jag i rent test och visst det är lite sämre än vad som skall vara optimalt.
Men dagligt arbete känner jag då inte av någon försämring.

120GB SSD från intels 520-serie.

För specifik info om den SSD som sitter i.
http://ark.intel.com/products/66248/Intel-SSD...

Senast redigerat 2015-02-06 23:16
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-07 08:50

Känns ju betryggande ändå. Det får gå hur fan det vill, säkerhetskopierat har man ju gjort ändå

1
Bevaka tråden