Restore med Time Machine fråga.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-04 13:56

Jag har googlat lite men inte hittat ett bra svar. Om jag raderat t.e.x. ett program på datorn med iTrash eller liknande för att få bort alla filer tillhörande det programmet.

Om jag sedan ångrar mig och gör en restore med Time Machine på det programmet. Kan Time Machine ta med alla filer som tillrörde programmet också, eller lägger den bara tillbaka just programmet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-04 15:14

Nej, TimeMachine återställer inte andra filer än just de du väljer att återställa. Nu kommer du i de flesta fall ändå inte behöva de preferens-, cache- eller andra tillfälliga filer som du rensat med iTrash, dessa filer återskapas när du använder programmet i fråga. Skulle du av någon anledning vilja hitta en gammal inställningsfil som kan finnas på din TimeMachine-backup så ska väl iTrash ha en egen historik-logg så du kan hitta sökvägen till den filen.

Generellt kan man väl säga att det räcker att avinstallera program genom att kasta programpaketet. De övriga filer som iTrash hittar (och som man lika gärna kan söka fram manuellt) gör varken till eller från om de ligger kvar, är sällan utrymmeskrävande. De få program där det kan spela roll har oftast en egen avinstallerare. Men man kan ju få ro i sinnet av att städa :-).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-04 15:20

Tack för svaret. Jo fast efter 10-12 år blir det mycket skräp Och t.e.x. iTrash är ändå ett ganska smidigt program att städa med.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 15:41
Ursprungligen av Matsaki:

Tack för svaret. Jo fast efter 10-12 år blir det mycket skräp Och t.e.x. iTrash är ändå ett ganska smidigt program att städa med.

Har du samma installation sen 12år tillbaka?
Då slår du mig för jag har i princip samma sen Snow Leopard.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-04 23:17

Tänk på att Time Machine inte är en arkivlösning med oändlig lagringstid. TM tunnar ut backuperna allt eftersom tiden går.

Om du tar bort något från din dator och väntar ett par månader är det inte alls säkert att det finns kvar i din backup längre.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-04 23:34
Ursprungligen av lappen71:

Har du samma installation sen 12år tillbaka?
Då slår du mig för jag har i princip samma sen Snow Leopard.

Ännu längre. Jag har inte gjort nyinstallation sedan första OS X 10.0. Det skulle ta mig flera dagar att göra det med alla pluggar och licenser osv. Men datorn rulla på finfint så jag ser ingen anledning riktigt att göra det (min latmask som talar).

1
Bevaka tråden