Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer ni att kolla på Melodifestivalen i år?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu på lördag så drar den första deltävlingen igång. Har ni någon favorit i år? Personligen så tycker jag att Mellon var bättre förr, men jag har en favorit i år. Behrang Miri! Han håller jag på!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-04 13:33

Många år sedan jag tittade på det där spektaklet. Än värre blev det när dom riktigt suger ur det dom finns i konceptet genom att ha fler deltävlingar.

Ursprungligen av lappen71:

...värre blev det när dom riktigt suger ur det dom finns i konceptet genom att ha fler deltävlingar.

Jag tycker tvärtom. Jag tycker att konceptet med deltävlingar är mycket bättre. Jag tycker att det blir bättre låtar i finalen, när man röstar fram finalisterna bland 32 (eller 28 som det är i år) låtar.

Tidigare när vi bara hade finalen, och SVT valde ut 10 låtar, så undrade jag ofta: Var detta verkligen de 10 bästa bland alla tusentals inskickade bidrag? Nu har SVT möjlighet att få med fler genrer - olika sorters låtar och artister - och därmed utöka målgruppen.

Ju fler låtar, desto större chans att man gillar några av dem.

Senast redigerat 2015-02-04 15:52

Numera kan man fråga sig "var detta verkligen de 32 (eller 29) bästa bland alla tusentals inskickade bidrag"?

I vilket fall som helst börjar det där evighetslånga repeterandet med andra chanser och delfinaler bli lite tjatigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-05 09:58

Elize Ryd från Amaranthe kommer vara med, så det avsnittet ska jag försöka se.
Annars är jag inte intresserad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-02-05 18:07

Jag tröttnade när det i princip bara blev telefonröstning. Jag tror inte att de röstande egentligen röstar på den bästa låten utan på den populäraste artisten.
I vart fall verkar det som att SVT inte kommer att behöva bekosta Euro-schlagern på många år.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-05 18:18

Har inget intresse av den musiken som spelas där eller "folkfesten" som plågar landet stor del av året. Lyssnar på några väl valda album av artister jag gillar istället.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-02-06 11:12
Ursprungligen av joakimo:

Har inget intresse av den musiken som spelas där eller "folkfesten" som plågar landet stor del av året. Lyssnar på några väl valda album av artister jag gillar istället.

Slutade själv titta efter 2003 då Aleenas You better believe it nobbades av svenskjuryn. Förstod då att det rör sig om helt andra bevekelsegrunder än bra låtar.

Självklart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-06 16:02

[Edit - strök citaten från sex st sura gubbar, tog bara massa negativ plats]

Gott om sura gubbar på detta forum! Jag tittar och gläds med vinnarna, våndas med förlorarna (vissa) och förskräcks åt eller häcklar avarterna. Vi pensionärer får väl sätta vårt hopp till Sanne och Marit i Malmö nästa vecka.

Senast redigerat 2015-02-06 16:19
  • Medlem
  • 2015-02-06 17:02
Ursprungligen av Bellsing:

Nu på lördag så drar den första deltävlingen igång. Har ni någon favorit i år? Personligen så tycker jag att Mellon var bättre förr, men jag har en favorit i år. Behrang Miri! Han håller jag på!

Nej för fan! Blir jag tvingad under vapenhot kanske jag står ut att se på skiten i 10 minuter... Räcker det inte med att jag är med och betalar fjanterierna med tv-licensen?

  • Medlem
  • 2015-02-06 17:09

Nej. En av de företeelser som skulle kunna få mig att bli licenssmitare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-06 18:25

Jag kommer att kolla på annat, men jag kommer tvingas lyssna på ett eller annat bidrag...

  • Medlem
  • 2015-02-06 18:53
Ursprungligen av reboot81:

Jag kommer att kolla på annat, men jag kommer tvingas lyssna på ett eller annat bidrag...

Är det sambon/frun? Du vet att det går att anmäla till FN som tortyr?

Älskar att dem jag ville gick vidare, nåja, iallafall till andra chansen! Här är låten jag röstade på: http://open.spotify.com/track/4mVN3aF4K1kRceHkc5aeMo

Läste nyss om att det var drygt 3,3 miljoner tittare i lördags, något färre än premiären förra året. Och förra året var det ett riktigt dåligt år för Melodifestivalen. Tror ni att den håller på att dö ut helt? Och vad skulle man ha istället? För någon stor musiktävling borde man ju ändå ha här i Sverige

  • Medlem
  • 2015-02-09 15:00
Ursprungligen av Bellsing:

Älskar att dem jag ville gick vidare, nåja, iallafall till andra chansen! Här är låten jag röstade på: http://open.spotify.com/track/4mVN3aF4K1kRceHkc5aeMo

Läste nyss om att det var drygt 3,3 miljoner tittare i lördags, något färre än premiären förra året. Och förra året var det ett riktigt dåligt år för Melodifestivalen. Tror ni att den håller på att dö ut helt? Och vad skulle man ha istället? För någon stor musiktävling borde man ju ändå ha här i Sverige

Kan 3,3 miljoner tittare ens antas vara början på ett utdöende? Har andra program ens fler tittare? Jag vet inte, jag undrar. Men det låter som många tittare.

Före jag fick barn hade jag (jo, det är sant) aldrig sett Mello sedan barnsben (ABBA-tiden). Nu ser jag det när min nio-åriga dotter vill (hon glömmer ofta...så viktigt är det tydligen inte för henne). Det är ju definitivt ett otroligt proffsigt spektakel...för just nio-åringar. Jag tittar också på Bolibompa med henne :-). Låtmässigt så finns det alltid en och annan pärla varje år - av det jag hör i alla fall (50-70%). Förra året var det "Bizi doin nothing at all" (eller vad den nu heter) som är en klart godkänd poplåt. Yohio har haft en bra poplåt med. Och så har vi ju "You" med Stjernberg...superlåt. Hade han haft mera karisma och varit född och verksam och känd i UK så hade han haft en megahit där med den låten - millarna skulle ha rullat in i över ett års tid till låtskrivaren/låtskrivarna. I pund alltså.
Loreen och Euphoria är också en stark poplåt med en kompetent sångerska (vars image är lite för stort för bonnalandet Sverige )
80% av allt - rent musikaliskt - betraktar jag som utfyllnad - ibland pinsamt, ibland bara...uselt. Men detta är helt naturligt i ett land så litet som Sverige (trots att vi har osedvanligt mycket musiserande och låtskrivande i detta land). Som med allt annat så finns det givetvis msäterverk som sopar banan varje år...men dom låtarna skickas inte ens in av många olika anledningar (t.ex. att man måste professionellt prodda redan det man skickar in och att många ställts utanför av formella skäl...som också är förståeligt ur organisatoriska skäl och för att få ihop TV-underhållning...det är ju det det är...någon musiktävling är det ju inte alls oavsett vad en del påstår - det är ett visuellt TV-nummer med tung mediabevakning och lite musik i bakgrunden - man tävlar i show...en show-tävling...helt ok för mig). Dom bästa låtarna är inte med och vi kommer troligtvis aldrig att höra dom.

Senast redigerat 2015-02-09 15:11
Ursprungligen av Bellsing:

Läste nyss om att det var drygt 3,3 miljoner tittare i lördags, något färre än premiären förra året. Och förra året var det ett riktigt dåligt år för Melodifestivalen. Tror ni att den håller på att dö ut helt? Och vad skulle man ha istället? För någon stor musiktävling borde man ju ändå ha här i Sverige

Visst, premiäravsnittet hade något lägre tittarsiffror än förra året, men det är ändå det fjärde mest sedda premiäravsnittet sedan deltävlingarnas intåg 2002. Dessutom så är siffrorna än så länge preliminära och de brukar höjas efter ett par veckor.

http://poplight.se/2015/02/09/melodifestivale...

Ursprungligen av alix:

Kan 3,3 miljoner tittare ens antas vara början på ett utdöende? Har andra program ens fler tittare? Jag vet inte, jag undrar. Men det låter som många tittare.

Melodifestivalen är utan tvekan det mest sedda programmet i Sverige. 2013 så var det till exempel endast Kalle Anka på julafton och Eurovison-finalen som lyckades tränga sig in mellan två deltävlingar i topplistan! http://poplight.se/2014/01/05/melodifestivale...

Senast redigerat 2015-02-09 16:16
  • Medlem
  • 2015-02-09 16:26
Ursprungligen av Papperskatt:

Visst, premiäravsnittet hade något lägre tittarsiffror än förra året, men det är ändå det fjärde mest sedda premiäravsnittet sedan deltävlingarnas intåg 2002. Dessutom så är siffrorna än så länge preliminära och de brukar höjas efter ett par veckor.

http://poplight.se/2015/02/09/melodifestivale...

Melodifestivalen är utan tvekan det mest sedda programmet i Sverige. 2013 så var det till exempel endast Kalle Anka på julafton och Eurovison-finalen som lyckades tränga sig in mellan två deltävlingar i topplistan! http://poplight.se/2014/01/05/melodifestivale...

Jag tänkte väl det. Något utdöende lär det inte vara tal om. Likt dinosaurierna får vi väl hoppas på en asteroid.

Sverige är verkligen chockerande homogent! 3,3 miljoner! Av 9 miljoner innevånare! Skulle en show i USA ha 100 miljoner tittare så skulle det uppfattas som en sensation...och skrämmande...
Bara Super Bowl har sådana siffror vad jag vet...och sista avsnittet av MASH

Jag är inte intresserad men i det gäng som jag umgås i varje helg så är intresset stort så jag "tvingas" se det. I lördags var jag dock sjuk och låg hemma och sov men blev nyfiken på "appen"...

Var det sådant strul som kvällpressen ville göra det till med denna röstningsapp?

När det gäller deltävlningar eller inte så är det bara att erkänna att även om jag inte gillar tävlingen så har konceptet med deltävlningar blåst upp intresset rejält.

Okej fel av mig Men ja det är ju en jäkla massa nu när jag tänker efter. Fantastiskt att så många kollar! Vilka fler program har såhär många tittare?

Förr tittade jag mer på melodifestivalen, men det har bara blivit sämre och sämre musik de sista åren så man tröttnar på att titta på melodifestivalen. Så upplever iallafall jag. Jag vill ser mer kvalitetsmusik av varierande slag. Är det så svårt för textlåtskrivare och kompositörer att åstadkomma det och är det så svårt för SVT att sålla bort musik om inte håller måttet (de får ju mängder av musik och likväl slinkar musik som inte håller måttet förbi och sållar bort kvalitetslåtar som inte får vara med i tävlingen)? Skärp er allihopa!

Efter tre intensiva (och mycket roliga!) veckor så ska det bli väldigt skönt att nu vara ledig fram till finalen.

Ursprungligen av Papperskatt:

Efter tre intensiva (och mycket roliga!) veckor så ska det bli väldigt skönt att nu vara ledig fram till finalen.

Kul! Du ska inte vara med på Andra Chansen? Tycker det är helt sjukt att de ska köra dueller. Blir ju lite ojämn tävling när de ska köra en mot en.

1
Bevaka tråden