Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriekoppla USB3>Firewire800>Firewire800. Problem.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-30 13:41

Har en sprillans ny MacBook och vill nu seriekoppla mina gamla Lacie hårddiskar till datorn via usb3 uttaget. Har köpt till en ny Lacie usb3 HD som jag kopplar till först. Sen kopplar jag till mina gamla diskar via firewire800. Men datorn hittar bara den första disken oavsett vilken disk jag sätter först. Men om jag kopplar via Thunderbolt uttaget och en adapter och firewire800 hela vägen så hittar den alla diskar. Varför?

Ursprungligen av Artpaj:

...Har köpt till en ny Lacie usb3 HD som jag kopplar till först. Sen kopplar jag till mina gamla diskar via firewire800...

Menar du att du kopplar från dator till disk_1 via USB3, och sedan vidare från disk_1 till disk_2 via Firewire?

Det går inte. Du kan inte blanda USB och Firewire i samma kedja.

Med den andra lösningen, när du börjar med en Thunderbolt-till-Firewire-adapter, så blir det Firewire hela vägen, och då funkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-30 14:30

Okej! Fått svar från anat håll. Det går inte att seriekoppla USB3. Det får bli en USB3 hubb.

Ursprungligen av Artpaj:

...Fått svar från annat håll. Det går inte att seriekoppla USB3...

Det där är inte ett svar på din fråga, för det var ju faktiskt inte seriekoppling av USB3 du gjorde.

Utan du har försökt seriekoppla USB3 och Firewire.

Att seriekoppla USB har aldrig fungerat. Varken USB 1, 2 eller 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-30 14:49

precis så. Men från min andra källa så förstod jag att USB3 inte alls går att seriekoppla! eller?

Ursprungligen av Artpaj:

precis så. Men från min andra källa så förstod jag att USB3 inte alls går att seriekoppla! eller?

Se sista stycket i mitt förra inlägg.

Ursprungligen av Artpaj:

precis så. Men från min andra källa så förstod jag att USB3 inte alls går att seriekoppla! eller?

På en FireWire-buss är varje enhet en fullgod host, det går alltså därmed bra att seriekoppla enheterna då tidigare enhet kan routa trafik vidare.

På en USB-buss är det en host och resten är klienter. Det går inte att seriekoppla klienter med varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-30 16:01
Citat:

På en FireWire-buss är varje enhet en fullgod host, det går alltså därmed bra att seriekoppla enheterna då tidigare enhet kan routa trafik vidare.

På en USB-buss är det en host och resten är klienter. Det går inte att seriekoppla klienter med varandra.

Okej. Konversationen blev lite rörig där. Ber om ursäkt. Nu har jag bilden klar för mig. Tackar.

1
Bevaka tråden