Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM till dual G5

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får min g5 nästa vecka, men har inte köpt extra ram än...
Grunden är att jag inte har någon aning als om hvilken fabrikant/producent jag ska köpa ifrån (dock vet jag ju självklart att det ska vara DDR400 pc3200). Jag vill därför jätte gärna höra lite om era erfaringar med olika ram-typer.
På Apples hemsida är bara en producent uppfört med ram specielt gjort för osX; men de försäljar bara i USA...! Jag är inte heller helt övertyckat om jag ska köpa 2 x 512mb eller 2 x 1024mb.
Någon som har några bra förslag?

Jag skulle vara jätte tacksom för lite hjälp!
/Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-10 20:03

Jag har nu självklart tittat (och skrivet) på den annan tråden, men inte heller där har där varit någon hjälp att hämta...
Finns där verkligen ingen som kann/vill hjälpa mig med att besvara mina frågor? Ingen andra g5 dual -ägare som vill dela sina erfaringar?...

/Martin

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-13 17:47

Jag har själv beställt en Dual G5. Jag har även beställt 2st 512mb DDR400 PC3200 minnen av återförsäljaren som jag monterar själv i maskinen. 1,5GB ram klarar jag mig bra på.

Hur mycket minne du behöver beror ju helt på vad du tänkt använda datorn till. Du kan ju aldrig få för mycket, men det kostar ju en del slantar. Köp 2st 512mb eller 2st 1024 beroende på hur mycket du tror dig behöva.

Minnespriserna sjunker ju, så inom en framtid ligger en 1024mb modul i samma prisläge som en 512 mb gör idag osv....

För övrigt är det alltid säkrast att handla minnet av en seriös Mac-återförsäljare. De beställer ju minnen med rätt specar som kan vara ganska knepigt att hitta hos PC åtförsäljare eller liknande mot att tjäna några kronor.

Det finns en minnes-spec för PowerMac G5 i apples tech base. Tyvärr hänvisar den till en internationell standard genom en länk för full specifikation. Och på den nya sidan krävs inloggning... lite konstigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 19:36

Tyvärr finns det fel till och med i Apples spec för G5:orna (gäller åtminstone Dual och 1,8). De får väl rätta till det, om de inte redan gjort det.

Jag håller med: Köp hos en ÅF som har testat och vet vad han säljer - och står för det.

Sen är det ju upp till dig att välja vilken...

Jag har alltid köpt mina minnen (och jobbets) från Macoteket eller DMC (som väl är samma sak idag?). Jag har aldrig haft några problem. Rätta mig om jag har fel men visst lämnar de t o m livstidsgaranti på minnen. Man kan möjligen hitta minnen som är några kronor billigare någon annanstans men varför chansa.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-13 23:09

Palle: Hur är det med era minnen? Lämnar ni livstids garranti liksom macoteket? Såg att ni höll ngt. lägre priser än dem, iaf. på 512mb. Vilket fabrikat säljer ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Palle: Hur är det med era minnen? Lämnar ni livstids garranti liksom macoteket? Såg att ni höll ngt. lägre priser än dem, iaf. på 512mb. Vilket fabrikat säljer ni?

Livstidgaranti på säljaren, köparen eller minnet? När minnet har dött, vad gäller då?

Hittade detta på:
http://www.barefeats.com/quick.html

First,we tested was CL2 Memory vs CL3 Memory (factory). Verdict: CL2 had no advantage.

1
Bevaka tråden