Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TRIM i Mavericks/Yosemite

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Ber om ursäkt om det finns en annan uppenbar tråd för detta ärende iaf så skulle jag vilja veta vad som gäller när man installerar en SSD på en Mac som kör OSX primärt.

Jag har installerat en Crucial MX100 256GB SSD i min Macbook Pro (early 2011) och kör för närvarande Mavericks på den. Det är valt eftersom jag hörde att avsaknaden av TRIM stöd i Yosemite inte är bra för disken. Nu ser jag på andra ställen folk som säger samma sak om Mavericks. Vad är det som gäller egentligen?

Extra plus om någon kan länka till artikel eller liknande som förklarar TRIM fenomenet för en vanlig person dvs. inte ingenjör eller liknande.

Trim stöds i både Mavericks och Yosemite vad jag vet. Däremot behöver den sättas igång på icke-Applediskar. T.ex. med Trim enabler.
Yosemite har dessutom signering av sina drivrutiner (kext - kernel extensions) som man behöver slå av i det fallet man vill använda sig av Trim i Yosemite.

Du kan läsa mer om Trim på t.ex. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29
Första delen (typ ingressen) av det wikiinlägget tycker jag beskriver ganska väl i runda ordalag vad Trim är och varför man ska använda det.

Citat:

Advanced Features
• Native Write Acceleration
• Redundant Array of Independent NAND (RAIN)
• Exclusive Data Defense
• Adaptive Thermal Protection
• Power Loss Protection
• Data Path Protection
Active Garbage Collection
• TRIM Support
• Self Monitoring and Reporting Technology (SMART) • Error Correction Code (ECC)

http://www.crucial.com/wcsstore/CrucialSAS/pd...

http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplificat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-23 18:59

TRIM kan aldrig ersättas av Garbage Collection, oavsett vad tillverkarna tutar i dig. OS behöver kunna tala om för SSD-kontrollern vilka block som för närvarande ingår i filer och vilka som inte gör det. Garbage Collection kan fungera som TRIM om man skriver nollor till allt ledigt utrymme, men då ökar man ju WA rejält. En SSD som försöker förstå filsystemet genom att studera blocken hade jag inte litat på.

Senast redigerat 2018-07-23 13:00
  • Medlem
  • 2015-01-23 20:52
Ursprungligen av beh:

TRIM kan aldrig ersättas av Garbage Collection, oavsett vad tillverkarna tutar i dig. OS behöver kunna tala om för SSD-kontrollern vilka block som för närvarande ingår i filer och vilka som inte gör det. Garbage Collection kan fungera som TRIM om man skriver nollor till allt ledigt utrymme, men då ökar man ju WA rejält. En SSD som försöker förstå filsystemet genom att studera blocken hade jag inte litat på.

Så vad föreslår du för att hålla en SSD i trim?

Det finns två läger: 1. Trim Enabler om man satt in en SSD själv. 2. Kör utan - det behövs inte och Trim Enabler kan t.o.m. vara en risk.

Själv har jag nu haft självmonterade SSD-diskar i fyra olika Macar (MacPro, MacBookPro, iMac och Mini) och brassat på utan Trim Enabler i 2 år nu...och allt går finemang. Jag fortsätter att uppdatera Macar med SSD utan Trim Enabler.

Dessutom...i.o.m. Yosemite så måste man trixa med kext...och det är verkligen overkill tycker jag...han som utvecklar Trim Enabler säger: "...disabling the kext-signing to enable Trim is best described as taking a sledgehammer to crack a nut, and for most users it will not be worth it."

Ursprungligen av Demiurgen:

Själv har jag nu haft självmonterade SSD-diskar i fyra olika Macar (MacPro, MacBookPro, iMac och Mini) och brassat på utan Trim Enabler i 2 år nu...och allt går finemang. Jag fortsätter att uppdatera Macar med SSD utan Trim Enabler.

Naturligtvis fungerar det fint, för en SSD blir inte nödvändigtvis outhärdligt långsam och stannar bara för att man inte kör TRIM. Det hade dock kunnat fungera mycket bättre om man hade kört TRIM regelbundet.

Ursprungligen av Demiurgen:

Dessutom...i.o.m. Yosemite så måste man trixa med kext...och det är verkligen overkill tycker jag...han som utvecklar Trim Enabler säger: "...disabling the kext-signing to enable Trim is best described as taking a sledgehammer to crack a nut, and for most users it will not be worth it."

Den bra lösningen hade ju varit om Apple hade varit lite mer tillmötesgående och åtminstone tillåtit användarna att aktivera TRIM även på SSDer som inte är sanktionerade av moderskeppet och bara aktivt blockerat de fåtal som inte fungerar bra. Så fungerar det på alla andra OS på planeten.

Tack för alla svar. Ska installera trim enabler tots allt tror jag men stannar på Mavericks ett tag till.

Jo, helt rätt. Apple har ju löst sådant här många gånger med annat (audio-pluggar kollas av både Logic och Final Cut Pro - att pluggarna håller måttet och inte ställer till med problem). Dom kollar ju varenda iOS-app!
Dom har varit lata...eller så vet dom inte hur många det är som sätter i SSD's i "äldre" Macar som mirakulöst vaknar till liv och kan användas rationellt flera år till (en SSD i t.ex. en vit MacBook är ett mirakel). För jag antar att det är vanligt....men för Apple är det nog bara en förvinnande liten verksamhet och dom skiter i det.

Ursprungligen av McDarwin:

Naturligtvis fungerar det fint, för en SSD blir inte nödvändigtvis outhärdligt långsam och stannar bara för att man inte kör TRIM. Det hade dock kunnat fungera mycket bättre om man hade kört TRIM regelbundet.

Den bra lösningen hade ju varit om Apple hade varit lite mer tillmötesgående och åtminstone tillåtit användarna att aktivera TRIM även på SSDer som inte är sanktionerade av moderskeppet och bara aktivt blockerat de fåtal som inte fungerar bra. Så fungerar det på alla andra OS på planeten.

Installerat! Återigen påminns man hur stökiga programinstallationer är jämfört med när de finns i Appstore... hahaha jaja man ska väl vara glad att man slipper tjorva i windows miljö iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-24 17:21
Ursprungligen av Dalle:

Så vad föreslår du för att hålla en SSD i trim?

  1. Att man aktiverar TRIM

  2. Att man tar sig en funderare på om man verkligen behöver suspend to disk

  3. Fler saker att tänka på finns här http://blog.alutam.com/2012/04/01/optimizing-...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2015-03-03 21:14

Finns ett alternativ som skall fungera till yosemite tydligen.
http://chameleon.alessandroboschini.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-04 09:36
Ursprungligen av carloz:

Finns ett alternativ som skall fungera till yosemite tydligen.
http://chameleon.alessandroboschini.com

Om man läser på deras sida så ser man att man även där måste pilla med kext...
Jag har kört Trimenabler på min MBP 13 mid 2010 med yosemite sedan i höstas och det fungerar bra. Däremot kan jag inte svara på hur bra det skulle fungera utan Trimenabler.
Med senaste(?) versionen av Trimenabler behöver man inte själv pilla i terminalen.

Citat:

Trim Enabler support

Trim Enabler 3.3 will disable the kext-signing setting automatically for you, by giving a choice when you flip the switch.

By clicking Proceed, your computer will reboot with kext-signing disabled. You can then flip the switch again to enable Trim.

When you flip the switch back to Off, Trim Enabler will ask you if you want to restore the kext-signing setting back to normal.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-09 05:36

Det här kan kanske vara något. "First Third-Party SSD With Native OS X TRIM Support Launched by Angelbird". Jag har dock aldrig hört talas om märket.

http://www.macrumors.com/2014/10/31/angelbird...

1
Bevaka tråden