Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recovery på Windows 8? (Toshiba)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-01-22 19:34

Gott folk...

Tjejen har en Toshiba Satellite "nånting nånting" med Windows 8.1 på. Maskinen är max två år gammal. Nu strular den och hänger sig hela tiden, så jag funderar på en ominstallation av Windows. Jag hittar ingen Recovery Partition på hårddisken, men det finns ett program som heter Toshiba Recovery Media Creator.
Men en kort fråga bara: Är det för att göra en recovery på Windows eller på hela datorn? Dvs Windowsinstallationen med alla installerade program etc, eller är det en clean installation av Windows? Och om det är en ren installation utan gammalt mög, behöver man då en produktnyckel, eller är det bara att skjuta in på nytt eftersom datorn levererades förinstallerad min Win 8? (OEM?)

Hjälpfliken under Toshiba Recovery Media Creator ger inga som helst svar på dessa frågor. Men av erfarenhet skulle jag vilja hävda att det är som jag misstänker. Alltså att man skapar sina egna, "rena" installationsskivor själv?
Någon som kan bekräfta eller dementera mina misstankar?

  • Medlem
  • 2015-01-22 20:39

Tack @barbapappa_86 .
Den översta länken var det jag fick fram under hjälp i Windows. Men antingen var jag för snabb att läsa, eller så stod inte svaret på min fråga där. Videon däremot klargjorde klart och tydligt att det är en ren fabriksåterställning.

Tackar

Edit: Brukar det krävas några produktnycklar till detta? Eller det kanske inte krävs när datorn kommer förinstallerad? Tjejen har inte sett till någon sådan nyckel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-22 20:54

Ofta är den klistrad på undersidan av datorn.

  • Medlem
  • 2015-01-22 21:06

Tyvärr icke i detta fallet.

Datorer med Windows 8/8.1 från fabrik har nyckeln "inbränd" i BIOS i brist på bättre ord. Ett medium med rätt version av operativsystemet går alltså in utan vidare krav och aktiveras automatiskt.

Köparen av datorn har väl produktnyckeln?

  • Medlem
  • 2015-01-22 21:37
Ursprungligen av emilakered:

Datorer med Windows 8/8.1 från fabrik har nyckeln "inbränd" i BIOS i brist på bättre ord. Ett medium med rätt version av operativsystemet går alltså in utan vidare krav och aktiveras automatiskt.

Tackar.

1
Bevaka tråden