Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blackberry vd: "Apple borde tvingas att släppa Imessage för Blackberry"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blackberrys vd vill inte bara att internet ska vara fritt, utan också att appar och tjänster ska vara plattformsoberoende. I ett blogginlägg skriver han att bland andra Apple borde tvingas att släppa Imessage för Blackberry.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-01-22 10:46

Vilken jävla tomte! Är det första april redan?
Men åh andra sidan säkert helt logiskt för en affärsman. Blackberry har väl ingenting som intresserar någon annan. Medan Blackberry vill ha gratis utvecklade program i "utbyte" mot ingenting?

Jag tror att alla som har kört iPhone, kommit på bätt^H^H^H^Handra tankar och bytt till Android kan instämma i att det är ett enormt problem med att ens kontakter fortsätter att skicka imeddelanden som aldrig kommer fram, trots att man har följt Apples instruktioner för hur den situationen ska undvikas.

Lösningen är naturligtvis inte att Apple släpper en iMessage-app för Blackberry, utan att alla inblandade parter börjar använda öppna protokoll som fungerar mellan plattformar. Jag skulle föreslå XMPP som ett bra ställe att börja på.

Det är väl inte rimligt att tvinga utvecklare att göra sina appar för alla plattformar. En annan sak vore att tvinga tjänsteleverantörer att tillhandahålla utvecklare tillgänglighet till tjänsterna. Blackberry kunde ju få tillgång till tjänsten men att göra appen får de väl själva ordna.

Ursprungligen av McDarwin:

Jag tror att alla som har kört iPhone, kommit på bätt^H^H^H^Handra tankar och bytt till Android kan instämma i att det är ett enormt problem med att ens kontakter fortsätter att skicka imeddelanden som aldrig kommer fram, trots att man har följt Apples instruktioner för hur den situationen ska undvikas.

Har du testat att avregistrera numret på https://selfsolve.apple.com/deregister-imessa... samt dubbelkollat så att de personer vars meddelanden inte kommer fram inte har skickat dessa till ditt Apple-ID (mailadress) och inte ditt telefonnummer?

Jag förstår hur du menar, men jag tror tyvärr att det skulle bli svårt att enas kring någon slags standard för meddelanden precis som i så många andra fall, eftersom det är så många olika faktorer som spelar in.

Ursprungligen av McDarwin:

Jag tror att alla som har kört iPhone, kommit på bätt^H^H^H^Handra tankar och bytt till Android kan instämma i att det är ett enormt problem med att ens kontakter fortsätter att skicka imeddelanden som aldrig kommer fram, trots att man har följt Apples instruktioner för hur den situationen ska undvikas.

Lösningen är naturligtvis inte att Apple släpper en iMessage-app för Blackberry, utan att alla inblandade parter börjar använda öppna protokoll som fungerar mellan plattformar. Jag skulle föreslå XMPP som ett bra ställe att börja på.

Vem ska betala för servarna som behövs för att förmedla meddelandena? Är den finansieringen också öppen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vem ska betala för servarna som behövs för att förmedla meddelandena? Är den finansieringen också öppen?

Med XMPP så skulle Apple erbjuda en XMPP-tjänst åt sina användare och Blackberry en XMPP-tjänst åt sina användare. Det är faktiskt inte konstigare än e-mail.

För användarna skulle det vara en enorm vinst om en leverantörerna kunde enas om en gemensam standard för meddelandetjänster. Med tanke på att det träsket pågått i typ 15 år så tror jag det är kört, det är möjligt att det krävs lagstiftning.

Ursprungligen av Dalle:

Vilken jävla tomte! Är det första april redan?
Men åh andra sidan säkert helt logiskt för en affärsman. Blackberry har väl ingenting som intresserar någon annan. Medan Blackberry vill ha gratis utvecklade program i "utbyte" mot ingenting?

Skulle det vara något problem för dig om det var ett öppet gränssnitt?

  • Medlem
  • 2015-01-22 19:36
Ursprungligen av keptang:

Skulle det vara något problem för dig om det var ett öppet gränssnitt?

Inte för mig.
Men jag inbillar mig att de som har lagt ner arbete på att utveckla det vill ha betalt för den tid de har lagt ner på arbetet. Ungefär som du och jag vill ha betalt för det arbete vi utför om dagarna. Iaf jag...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-24 03:09

Tycker inte att man skall tvinga utvecklare att stödja visst antal plattformar, men däremot så är det ju trevligare och höjer värdet för mig som användare om appar/tjänster finns för många olika plattformar. Tycker Microsoft nu för tiden gör ett allt bättre jobb med det än tex Apple och Google.

Annars instämmer jag helt att det vore kanon om det kunde bli en gemensam standard för meddelandetransport, precis som det finns en gemensam standard för mail och för web. Tänk om man kunde ena Skype, iMessage, FaceTime, Hangout, Viber, etc, till att kunna prata med varandra.

Viktigare är att enas om videostandard för HTML5 - men det kommer inte heller att ske. Eller?

Apples lösning att transparent hoppa mellan SMS och iMessage gör dessutom frågan mindre akut.
Jag gillar standarder, men det finns som sagt andra områden där det är mycket viktigare och det kommer inte att ske där heller. Internet är en vild brutal djungel - bara att gilla läget och följa slaktandet och knoppandet och utslagningen i realtid Att börja lagstifta mera i denna djungel - vare sig sysftet är gott eller ont - är något jag inte vill se....det slutar alltid illa och tillslut är Internet en hårt reglerad marknad som alla andra marknader och små uppstickare har inte en chans längre.
Eftersom Internet är globalt och svävar genom alla länder med ofta mycket olika lagstiftningar så är det dessutom svårt att få till generella lagstiftningar om format och standarder...och det är i stort sätt något bra.

Denna röriga verklighet att man ofta måste ha olika applikationer för att göra olika saker och kommunicera med olika plattformar är nog något vi får leva med på Internet. Det kokar nog ner till TVÅ standarder på hela planeten oavsett vilken tjänst vi talar om - detta gäller också t.ex. elekricitet och TV-broadcast. Det slutar alltid med TVÅ system och sedan blir dessa system så rotade och bevakade av enorma intressen att även när en gemensam standard blir möjlig rent tekniskt utan att någon behöver betala och böja sig (som när vi gick över till HD-video/broadcast) så VÄLJER man ändå att behålla TVÅ standarder. Det finns ingen logik eller intelligens bakom det; det är bara ren knäppskallighet men mycket av människans verksamhet är inte rationell utan ren knäppskallighet (drogpoilitiken t.ex.).

Senast redigerat 2015-01-24 12:59
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-01-24 14:46

Vill gärna se standarder, men vill absolut inte heller se någon som helst lagstiftning om det.

Däremot uppskattar jag ibland när appar frivilligt kan följa vissa branschstandarder. Men behovet/kravet måste komma ifrån oss användare om det är ett skulle visa sig vara ett stort värde för oss. Först då kommer app-/tjänste-utvecklarna att bry sig.

Han förstör begreppet nätneutralitet när han blandar in sina värderingar som affärsman.. Piskspö ska han ha.

1
Bevaka tråden