Time Capsule V4 2 TB död

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2015-01-20 17:55

Hejsan!

Vet inte hur jag ska göra riktigt.
Min Time Capsule som är köpt hösten 2012, strax över 2år gammal alltså, dog i helgen.
Försökte starta om, och koppla i tp sladd för att få kontakt osv, inget hjälper.

Läser då lite på internet, där det visar sig att denna konstruktion har varit såhär dålig sen iaf 2009. Då några stycken lyckades få 2500 fall registrerade på sin sida för att få Apple att reagera. Sen fortsätter de med vad som verkar vara samma konstruktion fram till 2012 när de nya routerna kom.

Frågan är ju nu, garantin har ju så klart tagit slut, men har för mig att man har 3års garanti, om man kan bevisa att det är ett konstruktionsfel. Vilket det är, och det finns ju massor att läsa och även guider hur man lagar dessa.
Men hur går man tillväga?
Apple ska ju ha 249:- för att man ens ska få ringa?
Elgiganten har jag mailat, då ingen i affären verkade speciellt intresserade att hjälpa till.

Känns så himla surt detta, man lägger iaf dubbelt upp mot andra tillverkares saker, för att få bra prylar som håller.
Men detta känns ju bara som ett j*vla hån...

Tacksam för lite konstruktiva förslag

MVH Micke

Ursprungligen av zputnic:

Hejsan!

Min Time Capsule som är köpt hösten 2012, strax över 2år gammal alltså, dog i helgen.
Försökte starta om, och koppla i tp sladd för att få kontakt osv, inget hjälper.

Läser då lite på internet, där det visar sig att denna konstruktion har varit såhär dålig sen iaf 2009. Då några stycken lyckades få 2500 fall registrerade på sin sida för att få Apple att reagera. Sen fortsätter de med vad som verkar vara samma konstruktion fram till 2012 när de nya routerna kom.

Frågan är ju nu, garantin har ju så klart tagit slut, men har för mig att man har 3års garanti, om man kan bevisa att det är ett konstruktionsfel. Vilket det är, och det finns ju massor att läsa och även guider hur man lagar dessa.
Elgiganten har jag mailat, då ingen i affären verkade speciellt intresserade att hjälpa till.

Känns så himla surt detta, man lägger iaf dubbelt upp mot andra tillverkares saker, för att få bra prylar som håller.

MVH Micke

Det heter reklamationsrätt och görs till Elgiganten i detta fall.

Hejsan!

MVH Micke

När du skriver "dog" vad innebär det då? Lyser den? Startar hårddisken?

• Medlem
  • Örebro
  • 2015-01-21 14:17

Den dog, ström lampan är inte tänd, och det vanligaste verkar vara att kondensatorerna smäller pga värmen.

Så förhoppningsvis är hdd hel.

Med vänlig hälsning, Micke

Som Barbapappa föreslog, reklamera den hos säljaren. Hävda reklamationsrätt.

Den dog, ström lampan är inte tänd, och det vanligaste verkar vara att kondensatorerna smäller pga värmen.

Så förhoppningsvis är hdd hel.

Jag ska ge dig ett mycket märkligt råd. Jag he nämligen haft precis samma fel på min.

Låt den stå på bordet. Ta ut strömkabeln och ge den en ordentlig smäll på ovansidan. Ta inte i för kung och fosterland men ändå en ordentlig smäll. Funkar det så bör den hålla i ungefär ett halvår till. Annars kan du reklamera enligt ovanstående anvisningar.

Uppdatera gärna med resultat.

• Medlem
  • Örebro
  • 2015-01-22 07:27

Hej!

Får prova det tipset, så kanske man kan säkerhetskopiera över allt och sen skicka in den.

• Medlem
  • Nacka
  • 2015-05-10 15:29

Hejsan!

MVH Micke

Hur gick det för dig.
Min TC inköpt dec 2012 la också precis av.
Är det bara slänga skiten och köpa billigare prylar som funkar? Är riktigt less på att man köper Apple grejer för massa tusen och förväntar sig att dom ska hålla länge .......

?

Kan tipsa om att Apple Care Protection Plan för både iPad och Mac även inkluderar support och garanti för upp till två år gamla AirPort-enheter under iPadens eller Macens garantitid (2 resp. 3 år), räknat från inköpsdatum av enheten som Apple Care gäller. Detta ger upp till 5 års garanti för AirPort-enheten.

Jag råkade för övrigt själv ut för detta häromdagen, min 4th gen. Time Capsule "dog" till synes och jag hade tänkt byta ut den på garantin för min MacBook Pro (med Apple Care), men när jag anslöt den i dag för att testa den ytterligare fungerade den hur bra som helst. Så @Lello, jag skulle testa att koppla ur den några timmar och ansluta den igen. Jag skulle dock avråda från att slå på den.
Men, är du det minsta osäker så ta med den till en Apple Service Provider.

Edit: Skrev ursprungligen att även Apple Care för iPhone täcker AirPort-enheter, vilket är fel, det gäller enbart Apple Care för iPad.

• Medlem
  • Lund
  • 2015-05-10 18:21

Time Capsules värmeproblem

Ursprungligen av grenhall:

Jag ska ge dig ett mycket märkligt råd. Jag he nämligen haft precis samma fel på min.

Låt den stå på bordet. Ta ut strömkabeln och ge den en ordentlig smäll på ovansidan. Ta inte i för kung och fosterland men ändå en ordentlig smäll. Funkar det så bör den hålla i ungefär ett halvår till. Annars kan du reklamera enligt ovanstående anvisningar.

Uppdatera gärna med resultat.

Bara några dagar sedan jag köpt min, läste jag om att TC-n hade dålig kvalitet på komponenterna så att de 'dör' efter två års värme. För att minska arbetstemperaturen drog jag bort gummiplattan och ställde den sedan på högkant på fönsterbrädan.
Där har den stått nu i 4-5 år

Ursprungligen av bjornw:

Bara några dagar sedan jag köpt min, läste jag om att TC-n hade dålig kvalitet på komponenterna så att de 'dör' efter två års värme. För att minska arbetstemperaturen drog jag bort gummiplattan och ställde den sedan på högkant på fönsterbrädan.
Där har den stått nu i 4-5 år

Det verkar onekligen som att flera användare har haft värmerelaterade problem, om det har att göra med kvalité eller yttre omständigheter i kombination med utformningen låter jag vara osagt.

I mitt fall har jag haft den ganska högt upp nära taket där värmen samlas och ventilationen är dålig, en yttre omständighet som jag misstänker är orsaken och som nog hade varit en nackdel för de flesta typer av elektronik inser jag nu, men det är ju lätt att vara efterklok.

I ditt och andras fall skulle jag nog avråda från ställa den eller annan elektronik i fönster om de inte är ordentligt skuggade och/eller ventilerade.

• Medlem
  • Örebro
  • 2015-05-11 07:14
Ursprungligen av Lello:

Hur gick det för dig.
Min TC inköpt dec 2012 la också precis av.
Är det bara slänga skiten och köpa billigare prylar som funkar? Är riktigt less på att man köper Apple grejer för massa tusen och förväntar sig att dom ska hålla länge .......

?

Det blev tvärstopp. Så jag körde min airport express ett tag. Men den orkade inte täcka hela lägenheten (har 15 nätverk runt mig). Köpte en asus n55 härom veckan, nu har jag kanon mottagning överallt.

Tog ur hddn ur tcn och försökte använda den utan, men nätverket la ned iaf. Gick någon dag i taget.

Jag fick en död time capsule för några år sen och lyckades laga den genom att byta ut strömdelen mot en strömdel från en extern 3.5" hårddisk. Blir inte så snyggt med en extern strömdel, men det funkar. Jag är ingen elektriker men lyckades få till det ändå, dvs det är ingen raketforskning. Så när Apple inte vill hjälpa er kan ni ju alltid försöka med det. Inget att förlora liksom...

Ursprungligen av Cpt_BombJack:

Jag fick en död time capsule för några år sen och lyckades laga den genom att byta ut strömdelen mot en strömdel från en extern 3.5" hårddisk. Blir inte så snyggt med en extern strömdel, men det funkar. Jag är ingen elektriker men lyckades få till det ändå, dvs det är ingen raketforskning. Så när Apple inte vill hjälpa er kan ni ju alltid försöka med det. Inget att förlora liksom...

Det går att byta kondingarna i orginalnätdelen annars. Det har jag gjort i den jag har hemmavid.

Strömdelen är sin sak men att TC:n dör efter ett och ett halvt års användning är en dålig fastsättning av någon komponent på TC:ns kretskort.

Mer info här:

https://sites.google.com/site/lapastenague/a-...

1
Bevaka tråden