Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur exporterar jag bilder med iPhoto till extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp att få över mina bilder smidigt till min externa hårddisk
Jag fick tipps om att dra över iphoto biblioteket till hårddisken men grejen är ju att då måste jag öppna mina bilder via iphoto hela tiden.
Finns det något sett att få över bilderna i sorterade mappar till min externa hårddisk?

Senast redigerat 2015-01-20 11:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-20 11:36

I iPhoto, markera ett helt album eller separata bilder du vill föra över. Välj sedan menyn Arkiv > Exportera.

Tack men det är fortfarande samma problem
Markerar jag flera album i iphoto så hamnar alla tillsammans i min externa hårddisk
Måste man verkligen ta ett album i taget och skapa nya mappar i hårddisken?
Förstår inte vad jag gör för fel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-21 06:41

Så här gjorde jag. Markerade alla bilderna i ett album och valde "Exportera". Sedan gjorde inställningarna som du ser på bifogade bilder och valde målmapp. Tadaaa...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-21 06:55

Jag testade även att markera alla bilderna i iPhoto och exporterade ut på samma sätt. Allt hängde med. Video och allt.

Tack för dig svar, men det går fortfarande inte.
Jag har gjort som du sa från allra första början hundra tals gånger men det blir inte mappar när jag gör så
Jag går in på iphoto , markerar album, arkiv, exportera
Enda skillnaden jag kan se är att jag inte har subfolder format som alternativ i File export , men det borde väl inte ha någon betydelse.
Vad är de för fel?
Ett annat alternativ är om det finns ett program som kan sortera bilder i externa hårddisken?
Snälla hjälp!!

Något som alltid är bra, är att berätta vilken version det gäller. I det här fallet iPhoto-version och OS X-version.

Det kan ju hända att tipsen och lösningarna skiljer sig åt mellan versionerna.

Ursprungligen av lavicka:

Jag behöver hjälp att få över mina bilder smidigt till min externa hårddisk
Jag fick tipps om att dra över iphoto biblioteket till hårddisken men grejen är ju att då måste jag öppna mina bilder via iphoto hela tiden.
Finns det något sett att få över bilderna i sorterade mappar till min externa hårddisk?

Dra och släpp respektive händelse direkt från iPhoto-fönstret till den mapp/hårddisk där du vill spara bilderna så skapas en mapp med händelses namn innehållande originalbilderna.
Alternativet är att gå via Export-funktionen som även tar med redigeringar, men det tar ju så klart längre tid.

Men frågan är ju varför du vill ha dem som filer, då iPhoto låter dig organisera och titta på bilderna på fler sätt än du kan i Finder, samtidigt som du enkelt kan skriva ut, exportera och/eller dela bilderna ut ur biblioteket vid behov, för att t.ex. skicka till andra?
Om du flyttar hela biblioteket till den externa disken (som du gör regelbunden backup av), och skapar ett nytt, tomt bibliotek på datorn, så frigörs plats på datorn samtidigt som du kan välja att öppna det gamla eller det nya biblioteket för att komma åt respektive biblioteks bilder. (Öppnar du själva appen iPhoto så kommer det senast öppnade biblioteket att visas)

Nu skall det ju nämnas att en ny lösning för bildhantering på Macen är på g, "Bilder" som kan komma att lösa en del av problemen med just lagring mha iCloud Drive.

1
Bevaka tråden