Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att skriva ut visa PDF-bilagor från Outlook/Mail??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-01-15 10:34

Hejsan,

Har haft något liknande problem förut, men det försvann, och nu är det åter igen.

Jag får kanske 50% av lev-fakturor på mail/pdf. Med ett mailfilter lägger jag dessa till en särskild mapp och sedan drar jag helt enkelt bilagorna till skrivar-ikonen i "docken". Nu är det dock så att 2 leverantörer har gjort "något" som gör att detta inte fungerar (ENS och Loomis för den intresserade) Den senare skickade förut sina kvittenser i RTF-format men numer i liggande PDF-format. (Att dom är liggande är för övrigt gemensamt för båda två).

Vad jag får göra då är att öppna bilagan (i Adobe Reader) och skriva ut den vägen, men med 50-100 fakturor så är det ju lite lätt irriterande - så hur fasen löser jag denna nöt?

Det spelar ingen roll om jag använder Apple Mail eller MS Outlook (testade nämligen detta nyss).

Vad händer? Jo: https://www.dropbox.com/s/9so40681jm8w96c/Sk%...

Ursprungligen av psike:

...drar jag helt enkelt bilagorna till skrivar-ikonen i "docken"...

Varför inte bara dra dem till Adobe Reader-ikonen, i stället för skrivar-ikonen?

Du behöver väl visserligen trycka Cmd-P för att starta utskriften, men så mycket mer jobb är det inte.

Och vill man slippa de handgreppen, så går det säkert att bygga ett Apple-script eller Automator-script för detta

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-01-15 11:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför inte bara dra dem till Adobe Reader-ikonen, i stället för skrivar-ikonen?

Du behöver väl visserligen trycka Cmd-P för att starta utskriften, men så mycket mer jobb är det inte.

Och vill man slippa de handgreppen, så går det säkert att bygga ett Automator-script för detta.

Förstår hur du menar och det är ju i princip det jag gör - mitt största problem med detta är egentligen att när jag öppnat PDF-filen m.h.a Reader så trycker jag cmd+p, sen tar det nån sekund innan skrivar-dialog-rutan kommer upp, därefter trycker jag ju bara enter-->cmd+w och vidare till nästa mail/pdf.

Som sagt, största problemet är att cmd+p-momentet i detta fall tar någon sekund att utföra.

Fick för mig att Outlook likväl som Mail använder något annat program än Adobe Reader för att "förhandsgranska" filen och att detta program i sin tur inte lyckas skriva ut filen. Kunde man välja nånstans i mailprogrammet vilket program som ska användas till detta - så kanske det skulle lösa problematiken?

Men gör ett script som känner av när det landar en fil i den mappen, öppnar dokumentet i Adobe Reader, skriver ut dokumentet, och stänger dokumentet igen.

Inga handgrepp alls. Du behöver inte ens dra dokumenten till en ikon.

Ursprungligen av psike:

...men med 50-100 fakturor så är det ju lite lätt irriterande...

Vilka volymer pratar vi om? 50-100 per dag? Vecka? Månad?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-01-15 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men gör ett script som känner av när det landar en fil i den mappen, öppnar dokumentet i Adobe Reader, skriver ut dokumentet, och stänger dokumentet igen.

Inga handgrepp alls. Du behöver inte ens dra dokumenten till en ikon.

Vilka volymer pratar vi om? 50-100 per dag? Vecka? Månad?

Det här med script - låter som lite över min förmåga att få till Framförallt vill jag kanske inte automatisera det hela, för jag sitter ju inte nödvändigtvis på kontoret varje gång det kommer en faktura till mappen

Det handlar om 50-100 totalt per vecka (kanske 20%-30% som inte fungerar att bara dra till skrivarikonen).

Ursprungligen av psike:

Det här med script - låter som lite över min förmåga att få till...

Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig med det.

Dock inte jag. Det var för länge sen jag höll på med AppleScript, och har inte riktigt tiden till att fräscha upp de kunskaperna.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-01-15 12:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig med det.

Dock inte jag. Det var för länge sen jag höll på med AppleScript, och har inte riktigt tiden till att fräscha upp de kunskaperna.

Hoppas på hjälp från någon - men främst skulle man ju vilja veta vad det beror på...

Ska för sakens skull testa skriva ut på annan skrivare i eftermiddag, är en konica "nånting" på kontoret men har även en HP-laser på annan plats jag kan prova med - men har för mig jag testat tidigare och får samma resultat oavsett skrivare.

1
Bevaka tråden