Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver skicka fil på 90 GB

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-01-14 17:32

Tips på hur jag enklast skickar en fil på knappa 90 GB över internet?
FTP är ett alternativ om nån kan förklara hur man enkelt gör från en dator i ett hemmanätverk till en annan i ett annat hemmanätverk.

FTP är väl krångligast då en måste vara server (och portar öppnas i router) . Finns många sätt att lösa det på, Skype/TeamViewer/Torrent/Google Drive är några.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-01-14 17:46

Den här Sync tycker jag är rätt bra http://www.getsync.com

Gratis. Ingen begränsning på filstorlek. Enkelt. Säkert.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-14 17:46
Ursprungligen av Baron:

Tips på hur jag enklast skickar en fil på knappa 90 GB över internet?
FTP är ett alternativ om nån kan förklara hur man enkelt gör från en dator i ett hemmanätverk till en annan i ett annat hemmanätverk.

Dropbox är väl absolut enklast.

Du kan ju också ansluta med Teamviewer mellan datorerna och skicka filen den vägen.

Ursprungligen av zinned:

Dropbox är väl absolut enklast.

Du kan ju också ansluta med Teamviewer mellan datorerna och skicka filen den vägen.

Dropbox har en gräns på 10GB/fil har jag för mig. Går ju att splitta filen iofs.

OT: "Knappa 90 GB..." ?

Skämt åsido, jag tänkte föreslå att lägga det på en minnessticka och skicka den med ytpost när jag insåg vad USB-stickor i den storleken kostar...

Beroende på uppkoppling och fysiskt avstånd kanske ett usb-minne som budas över är snabbare och pålitligare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-14 17:53

Fasen, my bad...läste helt fel. Läste det som 90 MB men det var ju GB.

Då skulle jag nog rekommendera FTP istället. Det känns värt handpåläggningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-14 18:25

Nu kanske ni har slängt alla era gamla hårddiskar men en 100GB intern disk på 100GB är ju värd mindre än ett USB minne, men det kanske är för klumpigt/måste postas...

Torrent är ju en av de bästa lösningarna då man kan starta/stoppa/pausa som man vill.

Ursprungligen av TureB:

Torrent är ju en av de bästa lösningarna då man kan starta/stoppa/pausa som man vill.

Det kan du göra med FTP, SFTP och rsync också.

sftp/ftp utan tvekan.

Ursprungligen av _empty:

sftp/ftp utan tvekan.

rsync är ett klart bättre alternativ.

Till TS: Har ni bägge två Mac? I sådana fall är SSH+rsync ett bra alternativ.

Teamviewer för bövelen !

Ursprungligen av disktant:

Teamviewer för bövelen !

För 90 GB? Känns inte realistiskt vid en händelse att överföringen går fel.

Ursprungligen av hansfilipelo:

För 90 GB? Känns inte realistiskt vid en händelse att överföringen går fel.

Då får man väll ta och prova igen om det mot förmodan skulle ske
vad tar det, en kvart om man har hyffsad snurr på linan

https://sizablesend.com/

har inte testat, men dom verkar tillåta upp till 100gb

Ursprungligen av disktant:

Då får man väll ta och prova igen om det mot förmodan skulle ske
vad tar det, en kvart om man har hyffsad snurr på linan

Förutsatt att bägge har 100/100, bägge når teoretisk maxhastighet (gör du inte över TCP mer eller mindre) och att Teamviewer kan ge dem 100 Mbit/s i överföringshastighet via deras servrar (vilket de ABSOLUT INTE kan) så tar det >2h att överföra 90 GB.

FTP is the real shit för stoooora saker. Det är det professionella...stabilast och snabbast. I min branch där man skyfflar feta videofiler - det är en mcyket omfattande logistik som pågår globalt mellan mediahus - så är det bara FTP som gäller. Alla har sina egna FTP-servers eller så hyr dom in sig i molnet någon stans.

Ursprungligen av Demiurgen:

FTP is the real shit för stoooora saker. Det är det professionella...stabilast och snabbast. I min branch där man skyfflar feta videofiler - det är en mcyket omfattande logistik som pågår globalt mellan mediahus - så är det bara FTP som gäller. Alla har sina egna FTP-servers eller så hyr dom in sig i molnet någon stans.

FTP är verkligen inte lämpligt om det är hemligt material då man skickar det utan kryptering rakt över internet. SSH+rsync är precis lika enkelt och rsync kan hantera inkrementella förändringar, vilket inte FTP-klienter kan.

I min branch (systemtekniker) slutade man använda FTP för det mesta i början av 2000-talet.

Senast redigerat 2015-01-14 21:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-14 23:41

Torrent känns smidigast. Murphys lag säger att det fuckar ur vid 85% med en överföring via typ TeamViewer.
Krångla inte med FTP för en engångsöverföring, då är torrent enklare eller TeamViewer värt ett försök..

Ursprungligen av Baron:

Tips på hur jag enklast skickar en fil på knappa 90 GB över internet?
FTP är ett alternativ om nån kan förklara hur man enkelt gör från en dator i ett hemmanätverk till en annan i ett annat hemmanätverk.

AeroFS

  • Medlem
  • 2015-01-15 09:37

Teamviewer fungerar inte med så stora filer. Jag har bara 57 GB "gratis" i Dropbox.
Allt som kräver installation av något eller besvärlig konfiguration är "sämre" eftersom avsändaren (min mamma) inte är så datorvan. Jag kan väl ordna det via Teamviewer, men ju mindre jag måste fippla med hennes dator desto bättre.
Vi har 100 Mbps ut på sändarsidan och jag kan ta hem filen på jobbet.

Jag har inte hunnit kolla igenom alla förslag än men hittade själv https://sizablesend.com/ som @disktant tipsade om. har någon testat det?

  • Medlem
  • 2015-01-15 09:40
Ursprungligen av matssoderstrom:

Ser ut som något man installerar på en server med egen hosting?

Skype? Eller är också där begränsning på hur stora filer, som kan överföras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-15 10:46

FTP som protokoll har ingen gräns på storlek. Men specifika implementationer kan ha det. Så viktigt att använda en rimligt uppdaterad version av både klient och server. Filsystem kan vara en begränsande faktor. Enheten som ska spara filen kan t.ex. inte vara formaterade som FAT32. men HFS+, NTFS och diverse linuxsystem går bra.

Det är också större chans att man får fel vis så stora överföringar som 90 GB. Ett alternativ är att skapa paritetsfiler med par2 eller göra överföringen med bittorrent. Bittorrent Sync borde fungera, kräver inget speciellt konto och underlättar NAT traversering (att komma genom router). Lycka till!

Ursprungligen av Baron:

Ser ut som något man installerar på en server med egen hosting?

Nej du installerar på de datorer som ska du ska överföra mellan. Fungerar ungefär som dropbox men utan någon mellanlagring på server i molnet.

  • Medlem
  • 2015-01-15 11:15

Ok. Men det såg ut att kosta pengar. Jag kanske kollade fel.
Tack!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-01-15 11:59

Den här har jag inte använt på några år men den var jäkligt lätt att sätta upp. http://papaya.en.softonic.com/mac

Du kan prova att sätta upp en egen SFTP server på en överbliven dator som du kan slå på och av vid behov. SFTP blir en säker överföring till skillnad från vanliga FTP.

http://www.maclife.com/article/howtos/how_mak...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-15 12:32
Ursprungligen av Baron:

Teamviewer fungerar inte med så stora filer.

Hur vet du det, har du provat? Eller står det dokumenterat någonstans?

Bevaka tråden