Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ett hemnätverk med en Airport Express och två Netgear CG3700

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-01-08 19:26

Hej hej!

Jag har ett problem som jag inte lyckas lösa själv. Jag och en kompis bestämde oss för att dela på internet eftersom vi är grannar, vägg i vägg, med varandra och är studenter. Detta mest för att spara lite pengar.

Vi bor i ett ComHem-hus och beställde precis internet från dem, hemskickat så fick vi en Netgear modem/router (CG3700EMR) som många andra. Vi visste sedan innan att täckningen inte skulle räcka till men jag hade sedan innan en Airport Express som jag tänkte att vi kunde använda för att bygga med. Vi lyckades även få tag på en till Netgear som vi kunde använda.

Så det som jag försöker att knåpa ihop hemma nu, utan större lycka, är följande:

Koppla in modemet i coax-uttaget i väggen, dela internet via Wifi till min Airport, från Airporten går det sedan en kabel till den andra Netgearen och den ligger sedan i mitt rum. Jag har lyckats en gång och då varade anslutningen bara i någon minut och kom upp i hela 5 Mbit/s (av 100 möjliga).

Jag har läst runt på olika sidor och forum för att hitta någon lösning på problemet men utan vidare lycka. Därför hör jag med er.

Tack på förhand!
Rasmus

Ingen möjlighet att köra det trådat? Att accessen tappar så pass i hastighet beror nog på att ni kör trådlöst mellan Netgear och AE.

  • Medlem
  • 2015-01-08 19:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen möjlighet att köra det trådat? Att accessen tappar så pass i hastighet beror nog på att ni kör trådlöst mellan Netgear och AE.

Det går ju men det är en kostnad som vi helst hade undvikit. Och det faktumet att det blir nog i alla fall en 25-50 m kabel då.

Är det någon som har erfarenhet av "Nätverk inom elnätet" ?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Kanske det hade varit en lösning med? Eller det är kanske smidigare att köra med en lång kabel.

Ursprungligen av wxyz:

Det går ju men det är en kostnad som vi helst hade undvikit. Och det faktumet att det blir nog i alla fall en 25-50 m kabel då.

Är det någon som har erfarenhet av "Nätverk inom elnätet" ?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Kanske det hade varit en lösning med? Eller det är kanske smidigare att köra med en lång kabel.

Nätverk via elnätet ska fungera OK, men hur elnätet ser ut hos er, det vette katten. Skulle det kräva en 25-50 meter kabel så tror jag inte att det kommer fungera trådlöst.

  • Medlem
  • 2015-01-08 20:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nätverk via elnätet ska fungera OK, men hur elnätet ser ut hos er, det vette katten. Skulle det kräva en 25-50 meter kabel så tror jag inte att det kommer fungera trådlöst.

Okej, ja det är ju inte så himla dyrt med kabel ändå. Kör nog på det.

Tack för hjälpen ändå!

Ursprungligen av wxyz:

... hemskickat så fick vi en Netgear modem/router (CG3700EMR) som många andra....

Till att börja med: Brygga den och köp en ny router. Denna modell är helt värdelös (gäller allt som leverantörerna skickar enligt min erfarenhet) och ni kommer leva med instabil uppkoppling om ni använder den.

Jag har tidigare haft ComHem och ett gäng vänner som också har eller har haft ComHem (vi är alla studenter). Samtliga har bytt den mot en bättre router då den throttlar vid last (dåligt kylning => dålig prestanda) samt tappar uppkoppling då den får tillräckligt med last.

Ett tips är att skaffa en Linksys EA6300 för 600:- (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1801869). En router behöver alla hushåll ha och köp en vettig så kan ni ha den i 5 år.

Linksys EA6300 har samma processor som en Airport Extreme (AE) och är väldigt prisvärd. Det man tappar gentemot AE är att den har 2- istället för 3 kanaler för Wi-Fi samt att den har en mindre mängd RAM (128 MB ist för 256 MB), men den presterar väldigt bra när jag benchmarkat den och fungerar väldigt bra för de jag känner som har den.

-------------------

Angående era problem med trådlöst mellan er, använd kabel (sagts tidigare i tråden) - ni kommer inte att ångra er.

Ursprungligen av wxyz:

Skapa ett hemnätverk med en Airport Express och två Netgear CG3700

Ursprungligen av wxyz:

Vi bor i ett ComHem-hus och beställde precis internet från dem, hemskickat så fick vi en Netgear modem/router (CG3700EMR) som många andra.

Vi lyckades även få tag på en till Netgear som vi kunde använda.

Använd aldrig två modem från comhem. Du har inte full kontroll över dem!

1
Bevaka tråden