Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBookPro 15" starta inte hela vägen..

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-07 23:29

Hepp hepp
Har en MacbookPro 15" som har 2-3 år på nacken som har varit en bråkstake från dag ett.
Jag har varit ganska förskonad med tidigare maskiner men denna jäveln har gett mig ett par utbrott och jag har sagt ord som gör att jag kommer att brinna i helvetet. Denna dator har haft en del hårdvarufel, dels har den fått sin hårddisk bytt en gång, bytt ut RAM, sedan så byttes hela logikkortet/grafikkortet så sent som i april, och nu är det väl dags igen.... Kan tillägga att den alltid har uppfört sig jävligt konstigt, även efter att jag bytt typ allt som går att byta, den låser sig till och från, ibland tar det 4-5 minuter att tex starta Safari, ibland 10 sekunder, ibland tar det 10 minuter att starta om datorn den ibland typ max en minut, så kort och gott, ibland är den seg, på gränsen till att det går att använda den, nästa dag kan den funka utan problem, det finns ingen logik när det kommer det den här rackarn....

Har knappt inte använt den under julen, utan idag var det första dagen stackarn fick börja jobba igen. Jag tänkte börja årets första arbetsdag med att köra backup på 2014 och mappa upp nya året, så jag backuppade och slängde väl 150-200GB under dagen, material som jag lagt på extern back up,, so far so good...
När jag kom hem och öppnade den så ville den inte vakna ur vilo-mode, utan skärmen var bara grå och fläkten började efter någon minut att gå på högvarv, jag lät den så och låta en stund men den starta inte, så jag gjorde en reboot... Nu vill den inte starta, den kommer en bit, jag får se äpplet, välja användare och skriva in mitt lösen, sedan börjar den ladda (den grå lodern kommer en fjärdedel) men sedan blir skärmen bara helt grå, ibland fastnar den i detta läge, ibland så startar den om själv och startar hela vägen till inloggen igen, skriver in mitt pass word och så håller den på... Phuuu wft....

Har testat med nollställa PRAM, testat att logga in med gäst-konto, kommer till samma läge. Har även testat att starta från ett USB med Yosemite (installerings USB) kan välja USB efter att jag startat om den med Alt, men samma sak händer här, den börjar ladda lite men kickar inte igång, grå skärm och fläkten börjar speeda upp, ibland startar den om och då hamnar jag vid inloggen....

Några ytterligare tips? är det verkstan igen?

Senast redigerat 2015-01-07 23:53
  • Medlem
  • 2015-01-08 20:25

Jag tror att grafikdelen har ballat ur, att döma av andra inlägg om liknande MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-08 22:51
Ursprungligen av alix:

Jag tror att grafikdelen har ballat ur, att döma av andra inlägg om liknande MBP.

Jag lämnade in den på reparation.... IGEN.....
Undrar hur många tusen Apple gick back på den maskinen,,, senaste reparationen skulle kostat lika mycket som en ny.... Har garanti tills i maj så den hinner nog in en vända till...

  • Medlem
  • 2015-01-08 23:07
Ursprungligen av Fredric:

Jag lämnade in den på reparation.... IGEN.....
Undrar hur många tusen Apple gick back på den maskinen,,, senaste reparationen skulle kostat lika mycket som en ny.... Har garanti tills i maj så den hinner nog in en vända till...

Trist att höra vad du har fått genomlida. Det hade varit smartare av Apple att ge dig en ny dator. På flera sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-01-09 08:46

Har du lämnat in datorn för samma fel flera gånger? De har rätt att göra reparationsförsök två gånger för samma fel, sedan ska datorn bytas ut om det blir fel en tredje gång. Är det inte samma fel kan de göra några fler försök, men det låter som att de redan gjort det. Om du dessutom använder den i arbetet kan det ses som en extra olägenhet för dig att ständigt lämna den på reparation. Du har alltså rätt att få datorn utbytt. Vägrar de göra ett byte är det dags nämna konsumentköplagen eller ARN om det inte hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-18 20:59

Dom bytte ut logik kortet för andra gången, men jag hade lite tur, min AppleCare är till i April...

Det trevliga i kråksången är att den inte håller på att hänger sig som den gjorde innan, så med lite tur så kanske den är i sin livs form...

  • Medlem
  • 2015-02-18 22:17
Ursprungligen av Fredric:

Dom bytte ut logik kortet för andra gången, men jag hade lite tur, min AppleCare är till i April...

Det trevliga i kråksången är att den inte håller på att hänger sig som den gjorde innan, så med lite tur så kanske den är i sin livs form...

Vi håller tummarna att allt ska funka finemang från och med nu!

1
Bevaka tråden