Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: En laddare som kan ladda Iphone 6 på en kvart?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu pågår teknikmässan CES i USA och våra inkorgar svämmar över med pressmeddelanden. Ett av dem påstår att en Iphone 6 kan laddas på bara 15 minuter med ett nytt power pack. 99mac:s gästkrönikör Karl Emil Nikka konstaterar att om något är för bra för att vara sant så är det oftast för bra för att vara sant.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-07 12:55

Bra Karl Emil, du bevisar ju att det ändå finns lite ifrågasättande teknikskribenter!

De skriver ju i pressmeddelandet att power-packen använder sig av en 20V 2A laddare, så den som läser med tänkarhatten på kan missförstå rätt vad de egentligen syftade på. Fast deras egentliga syfte var kanske att formulera sig så man blir omskriven

Att korta ner laddningstiden tror jag är framtiden, att kunna ladda min framtida Apple Watch medans jag borstar tänderna så att jag kan ha den på mig på natten för att mäta min sömn etc. Men det är långt kvar dit och jag hoppas att Apple kan lyckas ta det första stora steget mot smartare batterier snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-07 13:13
Ursprungligen av IngoX:

Bra Karl Emil, du bevisar ju att det ändå finns lite ifrågasättande teknikskribenter!

De skriver ju i pressmeddelandet att power-packen använder sig av en 20V 2A laddare, så den som läser med tänkarhatten på kan missförstå rätt vad de egentligen syftade på. Fast deras egentliga syfte var kanske att formulera sig så man blir omskriven

Tack!

Det var precis den höga spänningen som övertygade mig om att det handlade om ett syftningsfel.

Dom nya iPhone-modellerna kan dock laddas med en högre ström än 1A!

http://www.macrumors.com/2014/09/22/iphone-6-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-07 15:53
Ursprungligen av Fettgegga:

Dom nya iPhone-modellerna kan dock laddas med en högre ström än 1A!

http://www.macrumors.com/2014/09/22/iphone-6-...

Tack för länktipset. Macrumors-artikeln förenklar situationen lite för mycket. Både Iphone 6 och Iphone 6 Plus är enheter som kan laddas med högre laddström än 1,0 A. Nästa strömstyrkesteg bland Apples laddare är 2,1 A. Iphone 6 laddas dock aldrig med så hög ström. Enligt mina mätningar drar Iphone 6 cirka 1,2 A vid laddning och avstängd skärm (cirka 1,3 A vid laddning och påslagen skärm) under förutsättning att den är kopplad till en laddare som kan leverera så mycket ström (d.v.s. att en Ipad-laddare används istället för den medföljande Iphone-laddaren som inte kan leverera mer än 1,0 A). Det var därför jag skrev ”strax över 1 A” i krönikan.

Jag har inte mätt laddströmmen för Iphone 6 Plus, men med tanke på dess kraftfullare batteri skulle den mycket väl kunna laddas med uppemot 2 A. Jag ska se om jag kan få tag i en Iphone 6 Plus, så att jag kan mäta den maximala laddströmmen även för den.

En mer generell fråga med anledning av detta:
Hur pass smarta är Apples laddare/laddkretsar?

Behöver jag bry mig om vilken laddare jag kopplar min iPhone till (dvs borde jag märka upp kablarna så jag vet vilken som är kopplad till vilken laddare)?

För iPad är det uppenbart att det tar betydligt längre tid att ladda med iPhones laddare, det är snarare hur det motsatta förhållandet (iPads laddare kopplad till en iPhone) påverkar iPhonen som jag är intresserad av.

MVH

/Jonas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-07 20:21
Ursprungligen av jonas.pavletic:

En mer generell fråga med anledning av detta:
Hur pass smarta är Apples laddare/laddkretsar?

Behöver jag bry mig om vilken laddare jag kopplar min iPhone till (dvs borde jag märka upp kablarna så jag vet vilken som är kopplad till vilken laddare)?

För iPad är det uppenbart att det tar betydligt längre tid att ladda med iPhones laddare, det är snarare hur det motsatta förhållandet (iPads laddare kopplad till en iPhone) påverkar iPhonen som jag är intresserad av.

MVH

/Jonas

Det är en bra fråga. Det korta svaret är att du inte behöver märka upp kablarna.

Det går utmärkt att ladda en Iphone med en Ipad-laddare. Det är varken skadligt för Iphonens batteri eller för Ipad-laddaren. Det finns ingen risk att Ipad-laddaren ”trycker in” en högre ström än vad Iphonen kan ta emot. Ipad-laddaren kan som mest leverera 2,1 A eller 2,4 A beroende på modell. Iphone-laddaren kan som mest leverera 1,0 A. Iphone 5S laddar som mest med 1,0 A och Iphone 6 laddar som mest med 1,2 A enligt mina mätningar. En Iphone 5S laddas således i princip lika snabbt med Iphone- och Ipad-laddare*, medan en Iphone 6 laddar snabbare med Ipad-laddare.

Precis som du är inne på går det även utmärkt att ladda en Ipad med en Iphone-laddare. Jag hade dock inte rekommenderat det, eftersom det tar onödigt lång tid i och med att Iphone-laddaren inte kan leverera mer än 1 A.

Observera att denna information gäller just USB-laddare. Reglerna är inte applicerbara på nätadaptrar till routrar, spelkonsoler och dylikt. Vad som gäller för renodlade nätadaptrar behandlar jag närmare i ”Hur funkar det?”.

/ Nikka

* Iphone 5S kan eventuellt laddas marginellt snabbare med en Ipad-laddare då strömmen ibland kan vara högre än genomsnittet under kortare stunder, något som endast möjliggörs om Iphonen är kopplad till en Ipad-laddare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-07 23:03

En annan sak vad gäller snabbladdning är kontakterna, både USBdelen och Lightningdelen. Med de små kontaktytorna kan man inte köra så värst hög ström.
Annars finns ju LiFePo-batterier som kan snabbladdas med riktigt hög ström.

Ursprungligen av kenjon:

En annan sak vad gäller snabbladdning är kontakterna, både USBdelen och Lightningdelen. Med de små kontaktytorna kan man inte köra så värst hög ström.
Annars finns ju LiFePo-batterier som kan snabbladdas med riktigt hög ström.

Jag har ett sådant till min drönare - men laddaren är också lite mer avancerad (eller i alla fall större) än en vanlig USB-laddare

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-08 12:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har ett sådant till min drönare - men laddaren är också lite mer avancerad (eller i alla fall större) än en vanlig USB-laddare

Den är väl flera cells eller har du en väldigt liten radio styrd modell?

Telefonerna kör väl med en cells batterier alltså 3.7 V.

Ursprungligen av juanito:

Den är väl flera cells eller har du en väldigt liten radio styrd modell?

Telefonerna kör väl med en cells batterier alltså 3.7 V.

Jag kanske blandade nog ihop begreppen. Jag har en DJI Phantom II och det är nog LiPo som säkert inte riktigt är samma sak...

Ursprungligen av nikka:

Tack för länktipset. Macrumors-artikeln förenklar situationen lite för mycket. Både Iphone 6 och Iphone 6 Plus är enheter som kan laddas med högre laddström än 1,0 A. Nästa strömstyrkesteg bland Apples laddare är 2,1 A. Iphone 6 laddas dock aldrig med så hög ström. Enligt mina mätningar drar Iphone 6 cirka 1,2 A vid laddning och avstängd skärm (cirka 1,3 A vid laddning och påslagen skärm) under förutsättning att den är kopplad till en laddare som kan leverera så mycket ström (d.v.s. att en Ipad-laddare används istället för den medföljande Iphone-laddaren som inte kan leverera mer än 1,0 A). Det var därför jag skrev ”strax över 1 A” i krönikan.

Jag har inte mätt laddströmmen för Iphone 6 Plus, men med tanke på dess kraftfullare batteri skulle den mycket väl kunna laddas med uppemot 2 A. Jag ska se om jag kan få tag i en Iphone 6 Plus, så att jag kan mäta den maximala laddströmmen även för den.

Tack för det informationsrika svaret!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-08 18:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kanske blandade nog ihop begreppen. Jag har en DJI Phantom II och det är nog LiPo som säkert inte riktigt är samma sak...

LiPo är bara ett namn för dessa. Men LiPo är just 3.7 V per cell, full laddad är de just 4.2V.
Själv har jag några flygplan. Men dessa quadcuadcopters är helt klart bra för film, men jag gillar inte hur de flyger

LiFe har lite järn is sig så de är stabilare än rent LiPo. Men håller 3.3 V per cell. Vid 3.3 V per cell för LiPo är batteriet urladdat.

Angående storlek så är nog den där medium.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-08 18:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kanske blandade nog ihop begreppen. Jag har en DJI Phantom II och det är nog LiPo som säkert inte riktigt är samma sak...

Annars kollat in http://rcexplorer.se och flitetest?

1
Bevaka tråden