Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd, ny dator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är ganska novis på datorer, men har en bild av att Mac bör ge ett mer problemfritt ägande.
Jag fick en gopro i julklapp som jag filmade en endurotävling med.
Tyvärr har jag inte kunnat se den då min dator(asus 1215n) inte orkar spela upp den.
Därmed behöver jag en ny dator, funderar på stationär då jag ändå tänkt ha ett litet hemmakontor (det är väl billigare med stationär än bärbar, sett till prestanda?)
Gärna iMac (supersnygga)
Den kommer användas till mestadels surf och räkningar, min fru kommer pilla med fotoalbum och jag kommer ladda lite film och då och då klippa lite goprofilmer.
Jag har inget emot begagnat, om det är bra grejer. Är ju trots allt ganska snål.
Gick in på Elgiganten idag och la fram mitt önskemål om full-hd klipp osv.
Han tog då fram en hp laptop för ca 6k, jag sa att jag helst ville ha iMac, då visade han en för ca 12k och skruvade på sig och sa att den kan vara lite trög.
Skiljer det så j*vla mycket på pc och Mac med mina önskemål ?!?

Tar tacksamt emot emot förslag!
Till skillnad från liknande tråd som dök upp nyligen så har jag absolut inte bestämt mig på förhand vad jag skall ha.

Gällande prisklass, ju billigare desto bättre, men vet samtidigt att kvalité kostar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-02 23:29

Egentligen kan du välja vilken iMac som helst av senaste modell, alla fungerar ypperligt till ditt ändamål. Du kan även backa till förslagsvis modellen som kom sent 2012, första modellen med nuvarande utseende. Inga problem.

Vad det gäller rekommendationer från säljaren på Elgiganten så ska du aldrig lita på råd gällande dator från en säljare i en butik som också säljer kylskåp och dammsugare. De vet generellt sätt inte vad de snackar om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-02 23:34

Jag tror han skruvade på sig vid iMacen för att han har sämre marginal på den... Så länge det inte var 1,4 GHz- modellen så har han fel.

Skärmstorlek är en smaksak, men om du har råd med 10-12 tusen, överväg en bättre begagnad imac 27-tum. Det är mycket dator för pengarna, en underbar arbetsstation på hemmakontoret!

Det lät ju bra, har kikat lite på begagnad iMac 27, men jag blir inte klok på alla processorer, ghz och grafikkort, vad är minimum för mitt behov?

Kan lägga runt 10, men lägger ju hellre 5 om det går.

1
Bevaka tråden