Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt seg gammal MacBook

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min fru har en MacBook med några år på nacken. I systeminfo står det att den har modellidentifierare MacBook2,1, Processornamn: Intel Core 2 Duo, processorhastighet 2,16 Ghz, Busshastighet: 667 MHz, Minne:1 GB

Denna dator är helt otroligt seg. Det kan ta minuter att uppdatera en browser. Hon har tidigare haft en dator av samma modell som varit betydligt raskare. Jag har kunnat använda mitt ljudredigeringsprogram/sequencer obehindrat, men här blir det ofta knäppar och droputs. Båda minnesplatser är ju fulla, men jag minns inte hur mycket minne det var i den förra. Vad kan felet vara? Är det för lite minne? Är minnesmodulerna kassa? Finns det något test man kan köra för att få reda på vad felet är?

Om det inte vore för att jag använt en dator av samma modell för bara ett år sedan med helt annat resultat hade jag inte ställt dessa frågor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 23:46

Enligt denna sida kan du sätta i 6GB RAM och det skulle få den att fungera mycket bättre.
Om det finns pengar så köp en SSD och sätt i också.
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ursprungligen av lappen71:

Enligt denna sida kan du sätta i 6GB RAM och det skulle få den att fungera mycket bättre.

Inte samma dator. MacBook2,1 betyder inte 2,1 GHz.

Max i den där är 3 GB.

Du kan testa minnet och annan hårdvara med Apple Hardware Test som finns på DVD-skivan som kom med datorn. Sen finns lite andra program som kallas Memtest som du också kan köra.

Är batteriet bra? Om inte kan det vara därför den är seg, eftersom processorn klockas ner i såna fall.

Vad är det för version av OSX på den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 01:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Inte samma dator. MacBook2,1 betyder inte 2,1 GHz.

Max i den där är 3 GB.

Du kan testa minnet och annan hårdvara med Apple Hardware Test som finns på DVD-skivan som kom med datorn. Sen finns lite andra program som kallas Memtest som du också kan köra.

Är batteriet bra? Om inte kan det vara därför den är seg, eftersom processorn klockas ner i såna fall.

Har jag skrivit att det är 2.1GHz!!!

Jag länkade det till fel dator utan denna ska det vara och enligt specarna ska det gå att sätta i 4GB
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
Men eftersom frugan har en likadan och den sitter det 5GB stämmer det inte.

Ursprungligen av lappen71:

Har jag skrivit att det är 2.1GHz!!!

Jag länkade det till fel dator utan denna ska det vara och enligt specarna ska det gå att sätta i 4GB
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
Men eftersom frugan har en likadan och den sitter det 5GB stämmer det inte.

Då tror jag inte det är samma dator. Är det verkligen en Macbook2,1 från 2006-2007?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-30 13:53
Ursprungligen av Hjopek:

Finns några att välja på...

Jo, visserligen, men just på minnesfronten är de alla lika:

"Apple officially supports 2 GB of RAM, but third-parties have been "unofficially" able to upgrade it to 3 GB or 4 GB of RAM (it can hold 4 GB but cannot fully utilize the memory beyond 3 GB due to the same limitation that impacts the "Late 2006" MacBook Pro line)."

Ursprungligen av lappen71:

...Men eftersom frugan har en likadan och den sitter det 5GB stämmer det inte.

Du har en MacBook2,1 som har 5 GB monterat, och som kan utnyttja hela det minnet?

Då har EveryMac.com alltså fel? Konstigt att de inte har rättat det felet efter så här många år.

Edit:
Har kollat MacTracker också. De säger samma som EveryMac.com, dvs att den kan utnyttja max 3 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 14:23

Fattar inte varför ni börjar snacka mängden internminne...

Uppenbart att felet ligger på mjukvarunivån annars hade ju datorn var kass från början när den var ny och så är inte fallet.

Backa upp, gör en ominstallation av Mac OS X 10.6.8 Snow leopard och installera Google Chrome så får din fru en dator som fungerar prima @fcerha

Ursprungligen av TureB:

Fattar inte varför ni börjar snacka mängden internminne...

För att den allra första rekommendationen som kom i tråden var att sätta i 6 GB minne. Det tipset kan vara felaktigt, och därför är det väl bra att reda ut vilken modell det faktiskt är, och hur mycket minne den faktiskt kan ha.

Ursprungligen av TureB:

...så får din fru en dator som fungerar prima

Ja, det gör den väl. Fast den fungerar ju ännu bättre om man utökar minnet från nuvarande 1 GB.

Exempel ur verkliga livet:
I en förening har vi två gamla Mac Mini, den ena med 2,0 GHz Core 2 Duo och 1 GB minne, den andra med 2,26 GHz Core 2 Duo och 4 GB minne. Skillnad som natt och dag. Och den största delen av prestandaskillnaden sitter i mängden minne.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 14:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har en MacBook2,1 som har 5 GB monterat, och som kan utnyttja hela det minnet?

Då har EveryMac.com alltså fel? Konstigt att de inte har rättat det felet efter så här många år.

Edit:
Har kollat MacTracker också. De säger samma som EveryMac.com, dvs att den kan utnyttja max 3 GB.

Kollar jag i minneshanteringen så listas allt minne som användbart.
Om det faktiskt används vet jag inte men eftersom det syns i aktivitetshanteraren har jag dragit den slutsatsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att den allra första rekommendationen som kom i tråden var att sätta i 6 GB minne. Det tipset kan vara felaktigt, och därför är det väl bra att reda ut vilken modell det faktiskt är, och hur mycket minne den faktiskt kan ha.

Ja, det gör den väl. Fast den fungerar ju ännu bättre om man utökar minnet från nuvarande 1 GB.

Exempel ur verkliga livet:
I en förening har vi två gamla Mac Mini, den ena med 2,0 GHz Core 2 Duo och 1 GB minne, den andra med 2,26 GHz Core 2 Duo och 4 GB minne. Skillnad som natt och dag. Och den största delen av prestandaskillnaden sitter i mängden minne.

Jo, men som med de flesta äldre datorer så blir systemet segare och segare. Att bara uppgradera minnet gör ytterst lite jämfört med att köra med ett nyinstallerat system/mjukvara, även på en väldigt gammal dator.

Många verkar tro att grejerna blir trötta på samma sätt som en bil blir mer och mer sliten med åren/limen, men så är ju inte fallet.

Jag använder fortfarande en gammal Pismo, fungerar lika bra nu som den dagen den var ny, men så klart inte till nya saker.

TS beskrev hur seg datorn var och hur lång tid det tog att ladda en sida, det problemet löser ju inte ens 10GB minne!!

Ursprungligen av TureB:

...Att bara uppgradera minnet gör ytterst lite jämfört med att köra med ett nyinstallerat system/mjukvara...

Ja, en nyinstallation skulle säkert göra susen.

Men jag håller inte med om din rekommendation på 10.6.8. För att kunna köra lite nyare program, så skulle jag rekommendera att gå lite högre i systemversionerna.

Jag kör själv 10.10 Yosemite på en MacBook 2009 (2,13 GHz Core 2 Duo och 6 GB minne). Funkar alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-30 15:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, en nyinstallation skulle säkert göra susen.

Men jag håller inte med om din rekommendation på 10.6.8. För att kunna köra lite nyare program, så skulle jag rekommendera att gå lite högre i systemversionerna.

Jag kör själv 10.10 Yosemite på en MacBook 2009 (2,13 GHz Core 2 Duo och 6 GB minne). Funkar alldeles utmärkt.

Men det är ganska stor prestandaskillnad på en MacBook 2.1 med 667MHz och en med 1066MHz med 6GB...

De flesta som har en så gammal MacBook som TS så är det sällan snack om nyare krävande program, utan mest webbläsare och där är ju Chrome väldigt bra och Snow Leopard har låga resurskrav. Gissar t.o.m. att TS har ett ännu äldre system installerat...

Uppgradering från 1GB till 2GB kostar inte mycket och gör stor skillnad. Ominstallation gör resten.

Ursprungligen av fcerha:

Om det inte vore för att jag använt en dator av samma modell för bara ett år sedan med helt annat resultat hade jag inte ställt dessa frågor.

Jag tycker det låter som om hårddisken är proppfull alternativt håller på att ge upp, släng en massa onödiga filer och program på den och kör något Mac-städprogram typ Cocktail för att rensa bort en massa gamla cache-filer m.m. så tror jag datorn blir piggare, sen är det ju som tidigare nämnts inte fel med mer minne och kanske installation av en ny och snabbare hårddisk om den som sitter i är på dekis.

  • Medlem
  • 2014-12-30 20:45
Ursprungligen av fcerha:

Min fru har en MacBook med några år på nacken. I systeminfo står det att den har modellidentifierare MacBook2,1, Processornamn: Intel Core 2 Duo, processorhastighet 2,16 Ghz, Busshastighet: 667 MHz, Minne:1 GB

Denna dator är helt otroligt seg. Det kan ta minuter att uppdatera en browser. Hon har tidigare haft en dator av samma modell som varit betydligt raskare. Jag har kunnat använda mitt ljudredigeringsprogram/sequencer obehindrat, men här blir det ofta knäppar och droputs. Båda minnesplatser är ju fulla, men jag minns inte hur mycket minne det var i den förra. Vad kan felet vara? Är det för lite minne? Är minnesmodulerna kassa? Finns det något test man kan köra för att få reda på vad felet är?

Om det inte vore för att jag använt en dator av samma modell för bara ett år sedan med helt annat resultat hade jag inte ställt dessa frågor.

1 GB minne är för lite. Sätt i 2 GB (jag antar att den har 2 x 512 MB så då får du 2,5 GB). Den klarar att adressera max 3 GB, även om Aktivitetskontrollen rapporterar mer installerat minne. Installera Snow Leopard i samband med minnesuppgraderingen, och testa en modern webbläsare som Firefox eller Google Chrome. Fast datorn är ändå rätt gammal nu. Jag har en Mac mini med liknande specifikationer, och det går inte så bra att surfa och jobba med den till vardags. Ett alternativ du kan överväga är att byta operativsystem helt och hållet. Jag förordar Lubuntu 14.04.1, som är ett modernt men ändå lättviktigt system som kommer att uppdateras många år än. Man installerar det sida vid sida, så behöver man återgå till Mac OS X av någon anledning så är det lätt gjort. Det finns en massa program till Lubuntu (som är en Linuxvariant). Om hårddisken är gammal kan en billigare SSD övervägas. Det gör också sitt till. Lycka till!

Snow Leopard finns att köpa här: http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...
Lubuntu för Mac (direktlänk för iso): http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/14...
Mer RAM som passar: http://www.ebay.co.uk/itm/1x2GB-Ram-APPLE-Mac...
Billigare SSD: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498545

Senast redigerat 2014-12-30 22:48

Tack!

Tack för alla svar!
Nu står det i all fall klart att det går att stoppa i mer minne Datorn är väldigt full, det är sant. Hårddisken är på 80GB och endast 3 gig är lediga, så det skall jag ordna genast. Det operativ som är installerat är 10.6.8 och jag tror inte att den tar senare operativ.
I ett av svaren rekommenderas att jag installerar en SSD-disk. Är det någon vits på en så gammal maskin?

  • Medlem
  • 2014-12-31 10:59
Ursprungligen av fcerha:

Tack för alla svar!
Nu står det i all fall klart att det går att stoppa i mer minne Datorn är väldigt full, det är sant. Hårddisken är på 80GB och endast 3 gig är lediga, så det skall jag ordna genast. Det operativ som är installerat är 10.6.8 och jag tror inte att den tar senare operativ.
I ett av svaren rekommenderas att jag installerar en SSD-disk. Är det någon vits på en så gammal maskin?

Oj, en sådan full hårddisk, då förstår jag att den är trög! Rensa! Minst en tredjedel ledigt, helst. Om det är någon vits med en SSD? Tja, testa att se om rensningen av hårddisken räcker, vad gäller upplevelsen av snabbhet. Återkom sedan.
Datorn klarar av Lion, men det ger dig bara en ännu trögare maskin.

PS. Å andra sidan, den SSD jag länkade till har 120 GB utrymme, vilket är betydligt mer än de 80 GB som datorn har nu. På så vis är det en fördel i vilket fall som helst.

Jaha. Nu gav hårddisken upp till sist. Vad kan en ny hårddisk kosta? Kan jag byta den själv och är det värt pengarna/besväret. På blocket hittar jag en ny maskin med bättre spec:ar för 3000.

Är det svårt att byta ut den själv?

Här finns en tutorial som baserar sig på late 2007 modellen. Din är mid 2007 hittar inte chassiskillnaderna mellan dem. https://www.youtube.com/watch?v=W83O98tbDXM

Den skall man hålla sig borta från!

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/...

Nu lyckades jag plötsligt komma så pass långt att jag kunde se filsystemet i Terminalen. Jag har startat Macbooken i FW-target mode. Hårddisken monteras inte på skrivbordet, men den syns i programmet Skivverktyg. Och i Terminalen förstås.

Jag funderar på om jag skulle försöka kopiera skivans innehåll via terminalen. Är det en bra idé? Hur gör man? Något jag skall tänka på?

Ursprungligen av Borttaget:

Den skall man hålla sig borta från!

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/...

Jag är medveten om att de försämrat prestandan. Däremot så är det en billig disk för någon som ansluter en SSD till SATA II. Jag vet inte hur mycket bortfall det blir utöver själva flaskhalsen. 569kr för att få fart på en såpass gammal dator är ganska billigt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:04
Ursprungligen av JoelBurman:

Jag är medveten om att de försämrat prestandan. Däremot så är det en billig disk för någon som ansluter en SSD till SATA II. Jag vet inte hur mycket bortfall det blir utöver själva flaskhalsen. 569kr för att få fart på en såpass gammal dator är ganska billigt.

Sämre än än vanlig roterande disk.

Nej lägg någon krona till och få bättre.

Du verkar ha bättre koll än mig. Känns som Crucial MX100 disken är den som är mest prisvärd då med tanke på att den bara är dryga hundringen (126kr) dyrare och bevisligen har bra prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-09 12:46
Ursprungligen av TureB:

Jo, men som med de flesta äldre datorer så blir systemet segare och segare. Att bara uppgradera minnet gör ytterst lite jämfört med att köra med ett nyinstallerat system/mjukvara, även på en väldigt gammal dator.

Kör man med samma programvara som när den är ny, så ska den ju inte sega ner nämnvärt alls!

Ursprungligen av TureB:

Många verkar tro att grejerna blir trötta på samma sätt som en bil blir mer och mer sliten med åren/limen, men så är ju inte fallet.

Nåja, dam kan samlas och kylning försämras och tja etc etc, men i regen så om man kör samma programvara som innan så ska den ju inte sega ner nämnvärt.

Ursprungligen av TureB:

TS beskrev hur seg datorn var och hur lång tid det tog att ladda en sida, det problemet löser ju inte ens 10GB minne!!

Jo det kan det, men samtidigt kan en omstart hjälpa.

Hade just den erhfarenheten av en väns dator, 4GB i den, senaste systemet in och aldrig omstartad. Den använde 3.98GB ram, 6GB Vram. 100+MB swap.

En omstart drog ner minnes användningen till 3.5GB, och då var den rapp. Vet inte vad personen gjort för att få datorn att äta så mycket ram. Antagligen dåliga flash sidor, eller dålig programvara för dennes ljudböcker. För annars är det enbart spotify, safari och mail som snurrar.
Jag rekommenderar att de skaffade mer minne, typ 8GB till den. Purge verkar inte vara ett kommando man ska köra på Yosmite sådär bara, annars hade jag gjort en app åt dem som körde purge. Skulle gissa det har att göra med att man komprimerar minnet numera. Själv kör jag 10.7

Bevaka tråden