Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac är bäst för mig?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat länge och väl på att skaffa en Mac då jag har iPhone och iPad.

Dock vet jag inte vilken jag borde satsa på då det är första gången jag köper Mac. Mina mest krävande behov är goprovideo och fotoredigering. Plus det vanliga med surf och mail.

  • Medlem
  • 2014-12-28 16:00

Har du en bra skärm som du vill använda? I annat fall är väl en iMac att föredra.

Eftersom du har lagt tråden i den här forumdelen, så verkar det vara stationär dator du är intresserad av. Eller kan bärbart också vara av intresse?

Och det vore nog bra om du anger en ungefärlig budget för datorköpet. För om du inte anger några gränser alls, så är det svårt att ge konkreta och specifika tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-28 16:08
Ursprungligen av RED STONE:

Har funderat länge och väl på att skaffa en Mac då jag har iPhone och iPad.

Dock vet jag inte vilken jag borde satsa på då det är första gången jag köper Mac. Mina mest krävande behov är goprovideo och fotoredigering. Plus det vanliga med surf och mail.

Om fotoredigering är prio 1 ska du givetvis välja en iMac 27 tum (vill du inte flacka med blicken när du jobbar med andra dokument ska du välja 21 tum)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom du har lagt tråden i den här forumdelen, så verkar det vara stationär dator du är intresserad av. Eller kan bärbart också vara av intresse?

Och det vore nog bra om du anger en ungefärlig budget för datorköpet. För om du inte anger några gränser alls, så är det svårt att ge konkreta och specifika tips.

Jag har bestämt mig för en iMac 21tummare. Vet dock inte hur mycket prestanda jag behöver. Egentligen är det mest goproredigeringskraft jag vill åt. Fotoredigerar inte så jättemycket.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom du har lagt tråden i den här forumdelen, så verkar det vara stationär dator du är intresserad av. Eller kan bärbart också vara av intresse?

Och det vore nog bra om du anger en ungefärlig budget för datorköpet. För om du inte anger några gränser alls, så är det svårt att ge konkreta och specifika tips.

Jag vill inte lägga ut mer pengar än jag behöver. Klarar jag mig på instegsmodellen så köper jag den.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag har bestämt mig för en iMac 21tummare...

Bestämde du det alldeles nyss? Annars hade det ju varit bra att nämna det från början.

Ursprungligen av RED STONE:

...Vet dock inte hur mycket prestanda jag behöver...

Välj Flash-lagring.
Välj 16 GB minne.
Välj inte 1,4 GHz-modellen - det blir nog för snålt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Välj Flash-lagring.
Välj 16 GB minne.
Välj inte 1,4 GHz-modellen - det blir nog för snålt.

Flashlagring finns inte på 21 tummarna.
Inte 16 gb heller
Instegsmodellen är jag tveksam till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-28 16:47
Ursprungligen av RED STONE:

Flashlagring finns inte på 21 tummarna.
Inte 16 gb heller.

Jodå, det finns som tillval om du väljer en 21-tummare i Apple Store på nätet.

Ursprungligen av RED STONE:

Flashlagring finns inte på 21 tummarna.
Inte 16 gb heller

Jodå, Flashlagring finns till alla 21,5-tummarna.
Jodå, 16 GB minne finns till alla 21,5-tummarna utom 1,4 GHz-modellen.

Om du redan hade bestämt dig för 21,5-tums-modellen, och du redan hade bestämt dig för att bara välja mellan standardkonfigurationerna - varför nämnde du inte allt detta redan från början?

Ursprungligen av RED STONE:

...Instegsmodellen är jag tveksam till.

Bra, då är vi överens på en punkt åtminstone.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, Flashlagring finns till alla 21,5-tummarna.
Jodå, 16 GB minne finns till alla 21,5-tummarna utom 1,4 GHz-modellen.

Om du redan hade bestämt dig för 21,5-tums-modellen, och du redan hade bestämt dig för att bara välja mellan standardkonfigurationerna - varför nämnde du inte allt detta redan från början?

Bra, då är vi överens på en punkt åtminstone.

Brukar du redigera gopro material?

Ursprungligen av RED STONE:

Brukar du redigera gopro material?

Nej, inte just gopro-material, men annat videomaterial.

Varför frågar du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte just gopro-material, men annat videomaterial.

Varför frågar du?

Jag vill veta om dina råd är värda att ta på allvar.

Ursprungligen av RED STONE:

Jag vill veta om dina råd är värda att ta på allvar.

Hahaha...

Tror du att redigering av gopro-material ställer så unika krav på en dator, så att det krävs specifik kunskap om just gopro för att kunna ge tips här? I så fall kunde du ha nämnt det också från början - att endast erfarna gopro-användare är välkomna.

Jag har använt Mac i nästan 25 år. Jag har sysslat med programmering, videoredigering, musikinspelning, trycksaksproduktion, webbdesign m.m.

Jag upprepar ett par bra generella tips:
- att köpa så mycket minne som möjligt
- att flashlagring (jämfört med HDD) gör mer för prestandan än ett par hundra megahertz på processorn.

Med det lämnar jag den här tråden. Lycka till med datorköpet.

Jag vill bara veta hur mycket kräm jag behöver i en iMac för att kunna redigera det materiel jag har. Skall jag trycka i RAM och SSD skenar priset iväg 5000kr jämfört med mitt standard alternativ. Jag vill inte lägga ut mer än jag behöver för jag sitter inte heller och redigerar video 24/7.

Så om någon som brukar redigera gopro mtl på MAC vet vad som behövs så får de gärna berätta vad man klarar sig på.

Senast redigerat 2014-12-28 22:23

Min iMac 27" med 2,5GHz i7, 24GB ram och GeForce GTX 780M duger utmärkt till att redigera GoPro video. Den ligger kanske i det övre prisskiktet men smakar det så kostar det. När det gäller GoPro kan man inte nöja sig med halvmesyrer.

Ursprungligen av Epidural:

Min iMac 27" med 2,5GHz i7, 24GB ram och GeForce GTX 780M duger utmärkt till att redigera GoPro video. Den ligger kanske i det övre prisskiktet men smakar det så kostar det. När det gäller GoPro kan man inte nöja sig med halvmesyrer.

Oj!
Jag titter précis på begagnade iMac 27, tack vare tips i min tråd om köphjälp.
Även jag skall ha till gopro redigering. Inte dagligen, men ibland.
Skall man verkligen behöva så kraftig dator som du säger för detta ändamål?!

Ursprungligen av RED STONE:

Har funderat länge och väl på att skaffa en Mac då jag har iPhone och iPad.

Dock vet jag inte vilken jag borde satsa på då det är första gången jag köper Mac. Mina mest krävande behov är goprovideo och fotoredigering. Plus det vanliga med surf och mail.

Jag köpte en iMac 21´5, 27ghz, 8gb ram, 1tb sata hd etc.

Jag ville inte ha någon 27tummare, 21orna fanns inte med mer ram men jag kan uppgradera. Vilket jag kommer göra senare.

Ursprungligen av c_willy:

Oj!
Jag titter précis på begagnade iMac 27, tack vare tips i min tråd om köphjälp.
Även jag skall ha till gopro redigering. Inte dagligen, men ibland.
Skall man verkligen behöva så kraftig dator som du säger för detta ändamål?!

Nej jag var aningen ironisk. Men videoredigering kräver sin dator om man vill att det ska gå smärtfritt. iMac 27" är trevlig då skärmen är stöpt av gud enligt mig.

Ursprungligen av Epidural:

Nej jag var aningen ironisk. Men videoredigering kräver sin dator om man vill att det ska gå smärtfritt. iMac 27" är trevlig då skärmen är stöpt av gud enligt mig.

Aha ok, lite svårt att fatta att det va ironi eftersom jag är tvärnovis på datorer i allmänhet och Mac i synnerhet.

Jag tittar på begagnade imacar, ju billigare desto bättre. Samtidigt vill jag ju ha lång livslängd så jag tittar på 2011 och framåt (vettigt?)
Vad anser du vara den nedre gränsen för mitt ändamål i form av processorer minnen mm
Minns det nån speciell anledning att välja 27 framför 21,5 tum förutom större=bättre?

  • Medlem
  • 2015-01-04 16:08
Ursprungligen av RED STONE:

Jag köpte en iMac 21´5, 27ghz, 8gb ram, 1tb sata hd etc.

Jag ville inte ha någon 27tummare, 21orna fanns inte med mer ram men jag kan uppgradera. Vilket jag kommer göra senare.

Lycka till med uppgradering av RAM. Här har du en guide: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-...

1
Bevaka tråden