Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple skickar ut automatiskt säkerhetsuppdatering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har för första gången skickat ut en kritisk säkerhetsuppdatering för OSX till alla användare automatiskt.

Läs hela artikeln här

Oroväckande om man får den automatiskt även om man har stängt av automatiska uppdateringar i inställningarna.

Ursprungligen av McDarwin:

Oroväckande om man får den automatiskt även om man har stängt av automatiska uppdateringar i inställningarna.

Snarare tvärtom, tryckt och säkert då den uppenbarligen är välbehövlig

Ursprungligen av ibra_apple:

Snarare tvärtom, tryckt och säkert då den uppenbarligen är välbehövlig

Icket! Finns det en inställning, som dessutom är satt på automatiskt om man inte aktivt väljer något annat, då ska den inställningen respekteras. Det spelar ingen roll hur viktigt det är, man gör inte automatiska uppdateringar utan användarens medgivande! Det kan finnas anledningar till varför användaren har valt bort det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-12-25 15:06

Jag har två maskiner, en inställd på att uppdateras automatisk och där blev det installerat och jag fick en notis om att det var gjort. På den där det var avstängt blev det inte installerat. Så… det verkar fungera som det ska.

Har du McDarwin fått uppdateringen installerad automatiskt trots att det är avstängt eller klagar du bara rent allmänt?

Ursprungligen av Mija:

Har du McDarwin fått uppdateringen installerad automatiskt trots att det är avstängt eller klagar du bara rent allmänt?

Det finns alltid en risk att en uppdatering har sönder något. Hur säker man än är på att absolut inget kan hända, framför allt då, så kan det alltid gå åt skogen. Är man beroende av att ens Mac fungerar varje dag så har man rutin. Först backup, sen installera uppdateringar, när det passar med övrig planering.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-12-25 15:19
Ursprungligen av McDarwin:

Det finns alltid en risk att en uppdatering har sönder något. Hur säker man än är på att absolut inget kan hända, framför allt då, så kan det alltid gå åt skogen. Är man beroende av att ens Mac fungerar varje dag så har man rutin. Först backup, sen installera uppdateringar, när det passar med övrig planering.

Det var alltså bara klagomål rent allmänt, du bara gissar att den här uppdateringen hoppar in automatiskt oavsett inställningarna.

Ursprungligen av Mija:

Det var alltså bara klagomål rent allmänt, du bara gissar att den här uppdateringen hoppar in automatiskt oavsett inställningarna.

Nej jag läste vad de skrev i artikeln. Jag antar att Apple-tomten som de refererar till vet vad han pratar om.

ja bittra människor finns det överallt på alla forum som inte har något bättre för sig än att spy ur sig sina negativa åsikter, haters gonna hate

Ursprungligen av McDarwin:

Nej jag läste vad de skrev i artikeln. Jag antar att Apple-tomten som de refererar till vet vad han pratar om.

Men du har alltså inte fått den installerad på en egen maskin där du haft automatisk uppdatering avslaget? Vilket var den fråga som Mija ställde till dig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-26 21:16

Skönt att "avstängningen" verkar fungera - vore katastrof om den inte gjorde det! Det skulle nämligen innebära att även "hackare" skulle kunna göra en uppdatering utan lov - om de lyckades komma in "bakvägen". Har man dessutom erfarenhet av att vissa uppdateringar stökar till det så är det bra att kunna ha rutiner - typ backup först - och sedan göra en kontrollerad uppdatering. Automatik fungerar bra för de som endast har "standardprogram" i sina maskiner.

1
Bevaka tråden