Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Randig skärm, grafikkortet sönder?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
I förrgår kraschade min dator och när den startade igen så var skärmen helt randig (vertikala ränder). Jag lyckades få igång datorn igen men sen på kvällen så kraschade den igen och nu är skärmen konstant randig.
Är det grafikkortet som gått sönder? Eller kan det vara något annat?

Går det att byta kort själv? Vad kostar ett nytt kort?

Tacksam för alla svar!!

Glömde skriva att det är en Mac Pro G5 som jag har, inköpt nån gång runt 2011. Serienr: CK11902MHF8

Ursprungligen av evasjogren:

Glömde skriva att det är en Mac Pro G5 som jag har, inköpt nån gång runt 2011. Serienr: CK11902MHF8

Det finns inget som heter Mac Pro G5.

Enligt serienumret är det en Mac Pro (modellgeneration "mid 2010", även kallad "MacPro5,1").

G5:or slutade tillverkas 2006 (och då hette de Power Mac G5, inte Mac Pro).

Senast redigerat 2014-12-20 17:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-20 18:00
Ursprungligen av evasjogren:

Hej!
I förrgår kraschade min dator och när den startade igen så var skärmen helt randig (vertikala ränder). Jag lyckades få igång datorn igen men sen på kvällen så kraschade den igen och nu är skärmen konstant randig.
Är det grafikkortet som gått sönder? Eller kan det vara något annat?

Går det att byta kort själv? Vad kostar ett nytt kort?

Tacksam för alla svar!!

Hej om det är en Mac Pro du har som Jesper säger så borde det gå att byta grafik kort.

Ursprungligen av evasjogren:

Går det att byta kort själv? Vad kostar ett nytt kort?

Ja, det går att byta själv. Nya kort är nog svåra att få tag på. Men det finns begagnat. Se här:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trk...

Ett tips är att prova att starta från installationsskivan som medföljde datorn. Dels kan du se om den beter sig likadant (randig skärm) där, och dels kan du köra "Hardware Test".

Ja det är en Mac Pro model A1289, bara jag som vimsade till det lite
Jag ska testa med installationsskivan och se vad som händer. Om det är grafikkortet som är sönder var hittar jag instruktioner på hur man byter det själv?

Ursprungligen av evasjogren:

...var hittar jag instruktioner på hur man byter det själv?

http://support.apple.com/manuals/#macpro

http://eshop.macsales.com/installvideos/macpr...

Skulle prova att starta om datorn med installationsskivan men det går inte att öppna cd:n så jag får inte i cd:n ens en gång. Verkar som att tangentbordet inte har kontakt med datorn. Kan man öppna cd:n manuellt på nåt sätt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-21 14:28

Prova att hålla nere musknappen när du startar datorn.

Jag har provat att hålla musen nere men det funkar inte. Går det att öppna cd enheten manuellt?

Jag fick lämna in datorn eftersom det inte gick att öppna cd-enheten. Pratade med apple supporten och de kunde inte heller hjälpa mig.

Fick precis veta att det är grafikkortet som gått sönder och att det kostar 5000 kr att få den lagad.
Då får jag samma sorts grafikkort som sitter i datorn nu, ATI Radeon HD 5870 1 gb. Nytt med 90 dagars garanti. Är det värt det eller ska jag satsa på att köpa ett begagnat och byta själv?

Jag har tittat lite på vad som finns att köpa begagnat på ebay men kan inget om grafikkort så jag förstår inte varför vissa är så dyra och vissa är rätt billiga. Ska jag satsa på att köpa samma typ av kort igen till så bra pris som möjligt?? Eller ska jag uppgradera till något bättre? Vilket i så fall?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-22 22:20
Ursprungligen av evasjogren:

Jag fick lämna in datorn eftersom det inte gick att öppna cd-enheten. Pratade med apple supporten och de kunde inte heller hjälpa mig.

Fick precis veta att det är grafikkortet som gått sönder och att det kostar 5000 kr att få den lagad.
Då får jag samma sorts grafikkort som sitter i datorn nu, ATI Radeon HD 5870 1 gb. Nytt med 90 dagars garanti. Är det värt det eller ska jag satsa på att köpa ett begagnat och byta själv?

Jag har tittat lite på vad som finns att köpa begagnat på ebay men kan inget om grafikkort så jag förstår inte varför vissa är så dyra och vissa är rätt billiga. Ska jag satsa på att köpa samma typ av kort igen till så bra pris som möjligt?? Eller ska jag uppgradera till något bättre? Vilket i så fall?

Hej 5000 kr låter lite smådyrt för ett byte av grafikkort även om dom är sällsynta och svåra att få tag på. Köpa ett begagnat och byta själv är vad jag skulle gjort, men frågan du får ställa dig om du klarar av det eller har någon bekant på plats som är lite datakunnig och kan hjälpa dig byta.

Du fick väl länkar till ebay från Jesper.. när det gäller att köpa ett ATI Radeon HD 5870 1 gb jag har inte kollat upp priserna men måste väl vara billigare än 5000 kr eller ? Knappa tusenlappen för ett sånt kort på ebay. när jag kollar hans länk nu. skiljer ju 4000 kr som du sparar att byta själv vilket inte är svårt om du får lite hjälp av en någon i bekantskaps kretsen.

Grafikkort brukar inte gå sönder så ofta. funkar dom så funkar dom även begagnade men det är klart att det alltid är en liten risk att köpa begagnat och framför allt från USA . men ebay har money back guarantee och man betalar oftast med paypal så man är skyddad ekonomiskt i alla hörn och kanter så inget som jag personligen bekymrar mig om när jag handlar på ebay.

Uppgradera till något bättre vad tänker du på då när du säger så ? Bättre grafikkort ? ingen ide.. och inte allt som är kompatibelt dvs.. funkar i din dator.. byta upp sig till en bättre dator kan ju vara ett alternativ om det skulle finnas behov för det... men det är endast du som kan fatta ett beslut om det..

Lycka till och fråga gärna igen om det är något du undrar över

1
Bevaka tråden