Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprustning: iMac G4

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har i dagarna haft den otroliga turen och fått en iMac G4 av en vän som inte längre behöver den. Den är inte mycket använd och ser bokstavligen ny ut. Till och med originalhögtalarna från Harman/Kardon fick jag. Det är enligt mig världens vackraste dator och jag vill därför göra den så fin som möjligt. Planen är att kunna använda den för surf, spotify, pages och andra enkla saker. Jag vet att det finns en hel del liknande trådar men de innehåller oftast gamla utdaterade länkar och är därför inte till så stor hjälp.

iMacen har just nu

800 MHz PowerPC G4
512 MB RAM
Inget AirPort-kort
OS X 10.2.8

Jag har läst på en hel om möjligheterna till att rusta upp den. Just nu ligger som sagt 10.2.8 på den vilket ju inte är jättekul. Jag hade tänkt lägga på Leopard för att kunna få en fräshare version av Safari och bättre kompatibilitet med andra program. Detta ska gå med det lilla programmet LeopardAssist som ju lurar installeraren att datorn klarar processorgränsen på 867 MHz, eller att göra detta själv i Open Firmware. Problemet som återstår är dock en retail-skiva för Leopard som verkar vara omöjlig att få tag på. Gick till MacForum i Göteborg, tänkte att dem måste ju ha EN iallafall, men icke. Det kan ligga någon på tradera också men då för 4-500 kr vilket jag kan känna är för mycket. Jag ska ju bara använda den en gång. Var får jag tag på/går det fortfarande att få tag på en skiva?

RAM: 512 MB räcker ju för att köra Leopard, men hade tänkt trycka i lite mer ändå. Har läst att det ska gå att få i upp till 1GB av typen PC133 SDRAM, letade och hittade https://www.komplett.se/product/111292 men den har såklart utgått ur sortimentet. Är ebay min enda chans här?

Sen var det slutligen det här med wifi och bluetooth. Datorn har som sagt inget AirPort-kort, men jag har en DWL-G122 liggandes hemma som tydligen ska fungera med 10.4 och 10.5 (drivrutiner finns fortfarande hos D-Link). Åter igen hindras jag av just operativsystemet.
Bluetooth-adapter har jag letat som en galning efter för att kunna använda dagens wireless keyboard och magic mouse. För det första verkar det omöjligt att hitta en bluetoothsticka för Mac, för det andra omöjligt att hitta någon som är kompatibel med 10.5. Tips?

Otroligt tacksam för alla tips jag kan få.

  • Medlem
  • 2014-12-20 15:27

Leopardskivor finns här: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=leopar...

PS. Jag kanske har ett sådant PC133 liggande i källaren, ska kolla. Edit: Tyvärr inte.

Senast redigerat 2014-12-20 15:42

Minnen o annat smått o gott för gamla Mac'ar hittas hos OWC/Macsales: http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/i...

Ursprungligen av bollcalle:

...använda den för surf, spotify, pages och andra enkla saker...

Surf:
Att surfa med 10.5 lär nog inte vara någon höjdarupplevelse. Du får nog vara beredd på att en hel del hemsidor inte kommer att fungera. Men med rätt webbläsare kanske det funkar hyfsat.

Spotify:
Den aktuella versionen av Spotify kräver minst 10.6. Men det går kanske att få tag på någon äldre version som funkar med 10.5.

Pages:
Pages 4.x (iWork '09) är nog den senaste versionen du kan använda. Har du en sådan installationsskiva? Annars får du börja leta efter den också.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-20 18:15

BT är väl om du får tag i en sådan här

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00006...

Ursprungligen av alix:

Leopardskivor finns här: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=leopar...

PS. Jag kanske har ett sådant PC133 liggande i källaren, ska kolla. Edit: Tyvärr inte.

Ja där fanns en del ja. USB lär väl dock inte vara något alternativ med tanke på USB 1.1...får helt enkelt spana efter en skiva som inte är till rövarpris. Och tack för rotandet i källaren! För protokollet: ping till den som har en skiva med 10.5-katten liggandes hemma och vill sälja/hyra ut/låna ut

  • Medlem
  • 2014-12-20 18:26
Ursprungligen av bollcalle:

Ja där fanns en del ja. USB lär väl dock inte vara något alternativ med tanke på USB 1.1...får helt enkelt spana efter en skiva som inte är till rövarpris. Och tack för rotandet i källaren! För protokollet: ping till den som har en skiva med 10.5-katten liggandes hemma och vill sälja/hyra ut/låna ut

Så lite så. Nej, USB kan du inte använda för installation.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Minnen o annat smått o gott för gamla Mac'ar hittas hos OWC/Macsales: http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/i...

Perfekt! Just nu sitter det 512 MB i snöbollen vilket satt i från start, och vad jag vet finns det två platser, en för användare och en "factory". Att det satt 512 MB i från början: betyder det att jag kan köpa ett 512MB och sätta in i userplatsen, eller är mitt nuvarande minne uppdelat på två st 256 MB?

Ursprungligen av bollcalle:

...eller är mitt nuvarande minne uppdelat på två st 256 MB?

Ja, förmodligen 2x256 MB.

Men det kan du lätt kolla i Systeminformation.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Surf:
Att surfa med 10.5 lär nog inte vara någon höjdarupplevelse. Du får nog vara beredd på att en hel del hemsidor inte kommer att fungera. Men med rätt webbläsare kanske det funkar hyfsat.

Spotify:
Den aktuella versionen av Spotify kräver minst 10.6. Men det går kanske att få tag på någon äldre version som funkar med 10.5.

Pages:
Pages 4.x (iWork '09) är nog den senaste versionen du kan använda. Har du en sådan installationsskiva? Annars får du börja leta efter den också.

Jag misstänkte det där med surfen, det kan dock inte bli sämre än vad det redan är hehe. Pluggade in ethernet igår, får sällan upp annat än simplast möjliga HTML-version. Så i den bemärkelsen lär väl 10.5 duga iallafall. Hade inte tänkt använda den till särskilt tunga hemsidor, och det gör inte jättemycket om det inte går i rasande fart...

Ang Spotify lyckades jag idag hitta en diskussion i deras forum av människor som var rätt ledsna över att spotify droppade stöd för äldre än 10.6, så de hade tagit fram en klient för 10.5.8 som tydligen inte uppdaterar sig själv. Det bör väl flyta på HYFSAT om jag nu maxar RAM-minne?

Jag har hela iWork 09 på min Macbook 2010. Dock inte på skiva då det var förinstallerat på min dator när jag fick den i min utbildning. Antar att det inte hjälper..?

Tack för svaren!

Kan ha fel men jag har för mig att det ska finnas en bantad browser i terminalen. Inte så mycket GUI kanske, snarare ur-nostalgi, men för enklare surf kanske den funkar ändå

  • Medlem
  • 2014-12-20 19:42

Webbläsarna TenFourFox och OmniWeb uppdateras för PPC-macar.

http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/
http://www.omnigroup.com/more

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-21 10:07
Ursprungligen av bollcalle:

Perfekt! Just nu sitter det 512 MB i snöbollen vilket satt i från start, och vad jag vet finns det två platser, en för användare och en "factory". Att det satt 512 MB i från början: betyder det att jag kan köpa ett 512MB och sätta in i userplatsen, eller är mitt nuvarande minne uppdelat på två st 256 MB?

Jag har en sådan maskin, och den hade 2x256 som Jesper skrev. Den tar 1 GB i den ena platsen.

Med maxat RAM lä den bli nästan lika pigg som min gamla iBook G4 (late 2004, 1,2 GHz, 1,25 GB RAM, ATI Mobility Radeon 9200). Dvs inte alls pigg. Åtminstone inte vad gäller modern surfning då den lär vara på gränsen till obrukbar numera (jag klarade mig med G4an som huvudmaskin nätt och jämt fram till våren 2011 med 10.4). Jag är skeptisk till fristående webläsare som uppdateras på ideell basis. Men har du tur kan du få tag på en gammal version av Spotify som nämnt ovan, så att den duger till jukebox.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en sådan maskin, och den hade 2x256 som Jesper skrev. Den tar 1 GB i den ena platsen.

Okej, på länken Mymac4ever skrev så fanns det bara 256 eller 512 MB minnen att köpa och kombinera. Men man kanske kan köpa ett 1 GB och sätta i factoryplatsen som du säger? Kanske billigare än att köpa två 512 MB?

Ang Leopard så har jag läst på lite mer, och i vissa forum nämns att det finns risk för att DVD-läsaren i iMacen inte tar Leopard-skivan eftersom den är double layer, hur vet jag om jag har en kompatibel dvd-läsare? Eller är det här inte ens ett problem?

Ursprungligen av johan_tanying:

Med maxat RAM lä den bli nästan lika pigg som min gamla iBook G4 (late 2004, 1,2 GHz, 1,25 GB RAM, ATI Mobility Radeon 9200). Dvs inte alls pigg. Åtminstone inte vad gäller modern surfning då den lär vara på gränsen till obrukbar numera (jag klarade mig med G4an som huvudmaskin nätt och jämt fram till våren 2011 med 10.4). Jag är skeptisk till fristående webläsare som uppdateras på ideell basis. Men har du tur kan du få tag på en gammal version av Spotify som nämnt ovan, så att den duger till jukebox.

Ajdå, det var ingen positiv prognos. Är det total krashlandning att gå in på dagens nyheter och scrolla lite?

  • Medlem
  • 2014-12-22 11:05
Ursprungligen av bollcalle:

Ajdå, det var ingen positiv prognos. Är det total krashlandning att gå in på dagens nyheter och scrolla lite?

TenFourFox klarar tillägg, och du gör klokt i att installera AdBlock, så slipper du det mesta flödet på nyhetssajter. Min exfru fick en sådan iBook som nämns och hon klarar i alla fall att använda internetbanken med den och OmniWeb (en annan webbläsare). Hon surfar dock inte annars, vad jag vet.

Ursprungligen av alix:

TenFourFox klarar tillägg, och du gör klokt i att installera AdBlock, så slipper du det mesta flödet på nyhetssajter. Min exfru fick en sådan iBook som nämns och hon klarar i alla fall att använda internetbanken med den och OmniWeb (en annan webbläsare). Hon surfar dock inte annars, vad jag vet.

Ja AdBlock är ju ett MÅSTE. Men Safari och AdBlock i Leopard är alltså att glömma eller? Är så otroligt sugen på att komma igång med det här nu. Vet inte om det har någon betydelse men datorn känns faktiskt oerhört "frisk". Alla program startar på en eller två sekunder, kommer med tanke på allas svar säkert inte vara så med Leopard men bådar väl ändå gott för att hårddisken mår bra.

  • Medlem
  • 2014-12-22 11:18

Safari är hopplöst utdaterad vad gäller säkerhet om inte annat. Det är bara Snow Leopard som fortfarande får uppdaterade säkerhetslistor vad gäller skadlig programvara. Jag har försökt installera Leopard på PM G4 med G4 533 MHz, och det gick inte. Din dators processor är en aning snabbare, men jag rekommenderar inte Leopard. Kör Tiger. TenFourFox funkar med Tiger och det gör OmniWeb också. Om du måste ha Safari så är projektet inte så framkomligt. Safari funkar inte så bra längre när det är så gammalt. Det kommer ju en ny heltalsversion för varje Mac OS X numera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:18
Ursprungligen av bollcalle:

Okej, på länken Mymac4ever skrev så fanns det bara 256 eller 512 MB minnen att köpa och kombinera. Men man kanske kan köpa ett 1 GB och sätta i factoryplatsen som du säger? Kanske billigare än att köpa två 512 MB?

Factoryplatsen har väl fastlött minne på 256... i den andra platsen kan du stoppa i 1 GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-22 22:30

Måste väl gå att stoppa i en SSD drive som hårddisk med förinstallerad Leopard på med en konverter adapter 3.5 tums till 2.5 tums interfacet.. samt uppgradera minnet då borde väl Leopard inte gå så segt.. Har kanske en leopard skiva 10.5 Apple original liggandes.. ska kolla upp saken..
Edit. Nu hade du tur jag hittade en Leopard 10.5.1 Apple original skiva multi language. Du får höra av dig i PM
Har just provat dvd skivan funkar perfekt. 7.64 GB i storlek så double layer då.

Senast redigerat 2014-12-23 00:53
  • Medlem
  • 2014-12-23 00:35

Jag hade en Globe för sex år sedan, och den hade vanlig 3,5-tums IDE-hårddisk, och löstagbara RAM i båda facken (1 - PC-133 144-pin SO-DIMM (user accessible), 1 - PC-133 168-pin SDRAM (factory installed)). Modellen tar max 1 GB RAM.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-23 08:46

MacTracker listar 7 olika "modeller" av Globe, så innehållet kan nog skilja. Jag har 256MB resp 1 GB RAM i min.

Edit: MacTracker listar 1 eller 2 GB RAM i de olika modellerna.

Det fins ju tre möjliga iMac G4 med 800 MHz CPU:
http://lowendmac.com/2002/15-inch-imac-g4-ear...
http://lowendmac.com/2002/17-inch-imac-g4-mid...
http://lowendmac.com/2003/15-inch-imac-g4-ear...
Kolla gärna runt bland länkarna för respektive modell - de som fortfarande fungerar kan vara matnyttiga.

Ursprungligen av cubeis:

Måste väl gå att stoppa i en SSD drive som hårddisk med förinstallerad Leopard på med en konverter adapter 3.5 tums till 2.5 tums interfacet.. samt uppgradera minnet då borde väl Leopard inte gå så segt.. Har kanske en leopard skiva 10.5 Apple original liggandes.. ska kolla upp saken..
Edit. Nu hade du tur jag hittade en Leopard 10.5.1 Apple original skiva multi language. Du får höra av dig i PM
Har just provat dvd skivan funkar perfekt. 7.64 GB i storlek så double layer då.

Är det sant?? Jag hör av mig!

  • Medlem
  • 2014-12-23 12:11
Ursprungligen av kenjon:

MacTracker listar 7 olika "modeller" av Globe, så innehållet kan nog skilja. Jag har 256MB resp 1 GB RAM i min.

Edit: MacTracker listar 1 eller 2 GB RAM i de olika modellerna.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det fins ju tre möjliga iMac G4 med 800 MHz CPU:
http://lowendmac.com/2002/15-inch-imac-g4-ear...
http://lowendmac.com/2002/17-inch-imac-g4-mid...
http://lowendmac.com/2003/15-inch-imac-g4-ear...
Kolla gärna runt bland länkarna för respektive modell - de som fortfarande fungerar kan vara matnyttiga.

Max 1 GB RAM, således.

Ursprungligen av alix:

Max 1 GB RAM, således.

Tackar för klarhet om max-RAM, soppa det här med RAM-minnena! är det alltså fast-lött i factoryplatsen på vissa modeller och vanliga "clips" i båda platserna på andra modeller?

Jag har inte heller lyckats lista ut exakt vilken av 800 MHz-modellerna jag har och således om jag har en SuperDrive (klarar double-layer) eller inte vilket jag givetvis måste veta inför Leopard-installation. Klickar jag upp systeminfo får jag upp ganska sparsmakat med information.

Systemversion: Mac OS X 10.2.8
Kernel-version: Darwin Kernel Version 6.8 : Wed Sep 10

Datorhastighet: 800MHz
Busshastighet: 100MHz
L2 cache-storlek 256k
Datormodell: iMac (version = 2.1)
Boot Rom-info: 4.4.0f1

Man kunde ju tänka sig att datormodell iMac 2.1 enligt infon ovan skulle kunna vara modellen men länkarna till lowendmac identifierar ju 800MHz-modellerna som PowerMac4,2. Eller är jag och cyklar här med, är det inte samma typ av modellidientiferare som lowendmac listar som jag har hittat i min systeminfo?

  • Medlem
  • 2014-12-23 12:33
Ursprungligen av bollcalle:

Tackar för klarhet om max-RAM, soppa det här med RAM-minnena! är det alltså fast-lött i factoryplatsen på vissa modeller och vanliga "clips" i båda platserna på andra modeller?

Jag har inte heller lyckats lista ut exakt vilken av 800 MHz-modellerna jag har och således om jag har en SuperDrive (klarar double-layer) eller inte vilket jag givetvis måste veta inför Leopard-installation. Klickar jag upp systeminfo får jag upp ganska sparsmakat med information.

Systemversion: Mac OS X 10.2.8
Kernel-version: Darwin Kernel Version 6.8 : Wed Sep 10

Datorhastighet: 800MHz
Busshastighet: 100MHz
L2 cache-storlek 256k
Datormodell: iMac (version = 2.1)
Boot Rom-info: 4.4.0f1

Man kunde ju tänka sig att datormodell iMac 2.1 enligt infon ovan skulle kunna vara modellen men länkarna till lowendmac identifierar ju 800MHz-modellerna som PowerMac4,2. Eller är jag och cyklar här med, är det inte samma typ av modellidientiferare som lowendmac listar som jag har hittat i min systeminfo?

Detta är säkert:
1. Du har möjlighet att uppgradera minne till 1 GB i båda platserna, med 512 MB i varje plats. Inget är fastlött. Det handlar om PC133-minnen av olika formfaktor, som jag redan har nämnt.
2. Din modell kan läsa DVD oavsett vilken modell du har. Två av dem kan skriva dvd.
3. Alla tre modeller har Mac OS X Tiger 10.4.11 som max OS (men de kan kanske funka med Leopard 10.5 med LeopardAssist).
Detta enligt Mactracker/EveryMac.com.
Jag utgår från att din optiska enhet kan läsa dubbellagrad dvd, men det är omöjligt att veta. Gamla optiska enheter kan det vara fel på i vilket fall som helst.

Ursprungligen av alix:

Detta är säkert:
1. Du har möjlighet att uppgradera minne till 1 GB i båda platserna, med 512 MB i varje plats. Inget är fastlött. Det handlar om PC133-minnen av olika formfaktor, som jag redan har nämnt.
2. Din modell kan läsa DVD oavsett vilken modell du har. Två av dem kan skriva dvd.
3. Alla tre modeller har Mac OS X Tiger 10.4.11 som max OS (men de kan kanske funka med Leopard 10.5 med LeopardAssist).
Detta enligt Mactracker/EveryMac.com.
Jag utgår från att din optiska enhet kan läsa dubbellagrad dvd, men det är omöjligt att veta. Gamla optiska enheter kan det vara fel på i vilket fall som helst.

Okej, det är bara att prova helt enkelt. Och skillnaden i formfaktor är antal pins (144 i user och 168 pin i factory enligt http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/i.... Grymt. Då ska jag se till att beställa RAM-minnen så fort jag kan. Tack tack och tack och god jul!

Bevaka tråden