Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appar borta vid telefonbyte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte precis telefon från en 4S till en 6 och gjorde en fullständig krypterad säkerhetskopia till datorn i itunes.
Efter att ha återskapat säkerhetskopian till nya telefon så saknas minst hälften av mina appar. Tex bankid,
bank appar, sms smileys (men dessa finns kvar och fungerar när jag skickar sms). I itunes finns nu endast
de appar som finns i telefon. Jag hade apparna i egna kataloger/mappar om det nu kan ha någon betydelse,
dessa kataloger/mappar kom inte med heller.

I övrigt verkar allt annat fungera med de gamla inställningarna. Jag fick inte mednågon musik eller ljudböcker heller.

Vad göra? Gamla telefon har ju fortfarande kvar alla apparna så det kanske går att rädda på något sätt?

Ursprungligen av RolexJocke:

Bytte precis telefon från en 4S till en 6 och gjorde en fullständig krypterad säkerhetskopia till datorn i itunes.
Efter att ha återskapat säkerhetskopian till nya telefon så saknas minst hälften av mina appar. Tex bankid,
bank appar, sms smileys (men dessa finns kvar och fungerar när jag skickar sms). I itunes finns nu endast
de appar som finns i telefon. Jag hade apparna i egna kataloger/mappar om det nu kan ha någon betydelse,
dessa kataloger/mappar kom inte med heller.

I övrigt verkar allt annat fungera med de gamla inställningarna. Jag fick inte mednågon musik eller ljudböcker heller.

Vad göra? Gamla telefon har ju fortfarande kvar alla apparna så det kanske går att rädda på något sätt?

Förr i tiden när man synkade mot iTunes så vet jag att man var tvungen att föra över de appar man köpt på telefonen till iTunes. Men varför i hela fridens namn använder du iTunes istället för iCloud?

Har du inte fört över apparna så hade jag nog kopplat in 4S:en igen, fört över inköpen från telefonen till iTunes sedan återskapat till 6:an igen. Annars är min rekommendation att köra iCloud på 4S:en och sedan installera från den på 6:an. Så riskerar du inte att bli av med något.

Lycka till!

Tackar.

Jag fick gå in i app store och hämta mina köp på nytt så nu är allt under kontroll. Jag missuppfattade och trodde
att allt kom med om jag uppdaterade med itunes istället för icloud men tydligen var det tvärt om.

Nej du har helt rätt. Allt skall följa med när man gör backup och återställer med iTunes.
Och i och med du valde krypterad backup skall den spara alla lösenord också.

Exakt så gjorde jag för att spara tid med mitt byte av jobbmobil från 4S till 6.

Mest för att när jag gjorde bytet privat så tog det halva dagen för telefonen att ladda ner alla appar efter återställning av iCloud-kopia.

Ursprungligen av Borttaget:

Nej du har helt rätt. Allt skall följa med när man gör backup och återställer med iTunes.
Och i och med du valde krypterad backup skall den spara alla lösenord också.

Exakt så gjorde jag för att spara tid med mitt byte av jobbmobil från 4S till 6.

Mest för att när jag gjorde bytet privat så tog det halva dagen för telefonen att ladda ner alla appar efter återställning av iCloud-kopia.

Där ser man, min kopiering och återställning tog max 10 minuter och sedan tog det kanske 20 minuter att ladda in
apparna. Enda fördelen var väl att jag kunde skippa de appar som jag aldrig använder. Jag skulle göra en betalning
idag och noterade att mitt bankid inte fungerade utan att jag måste ladda hem ett nytt. Så det var inte helt smärtfritt
med det blev rätt så bra ändå.

Senast redigerat 2018-07-23 12:55
Ursprungligen av RolexJocke:

Där ser man, min kopiering och återställning tog max 10 minuter och sedan tog det kanske 20 minuter att ladda in
apparna. Enda fördelen var väl att jag kunde skippa de appar som jag aldrig använder. Jag skulle göra en betalning
idag och noterade att mitt bankid inte fungerade utan att jag måste ladda hem ett nytt. Så det var inte helt smärtfritt
med det blev rätt så bra ändå.

BankID verkar tyvärr vara ett gissel. De lagrar inte information i iCloud. Antagligen av säkerhetsskäl.

Ursprungligen av grenhall:

BankID verkar tyvärr vara ett gissel. De lagrar inte information i iCloud. Antagligen av säkerhetsskäl.

Det är väl bra tycker jag om det kommer i orätta händer, det är ju snart fixat när man bara har bankdosan.
Man blir ju snart bortskämd med det mobila bankid't bara.

BankID måste man alltid aktivera om för varje nytt device vilket är bra. Då kan du också avaktivera olika device remote.

Så det är medvetet designat på det sättet

Men jag håller med. Man blir snabbt bortskämd med mobilt BankID men det finns en ganska allvarlig säkerhetsbrist i system lösningen som kan ställa till det. Jag ska se om jag kan hitta en länk till en beskrivning

Ursprungligen av BlackSmp:

BankID måste man alltid aktivera om för varje nytt device vilket är bra. Då kan du också avaktivera olika device remote.

Så det är medvetet designat på det sättet

Men jag håller med. Man blir snabbt bortskämd med mobilt BankID men det finns en ganska allvarlig säkerhetsbrist i system lösningen som kan ställa till det. Jag ska se om jag kan hitta en länk till en beskrivning

Hej J.

Så här skriver de på bankid's sida.

"Jag återställde min telefon från en säkerhetskopia och nu fungerar inte mitt BankID. Vad ska jag göra?

Mobilt BankID slutar av säkerhetsskäl att fungera om det flyttas mellan olika mobiltelefoner eller om man återställer det från en gammal säkerhetskopia. Du bör spärra ditt BankID och sedan hämta ut ett nytt från din Internetbank."

Så det är bara att radera det gamla och ladda ner ett nytt.

Här är en beskrivning av säkerhetsbristen som jag tänkte på: http://www.dagensps.se/artiklar/2014/11/18/54283091/index.xml

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:10

Men det är ju inte BankID som har säkerhetsbristen, det är ju legitimationen/kontrollen av densamma hos banken som har brister.

Ursprungligen av kenjon:

Men det är ju inte BankID som har säkerhetsbristen, det är ju legitimationen/kontrollen av densamma hos banken som har brister.

Jo, det är sant men spelar det egentligen så stor roll? Det är en systembrist eller systemrisk.

Bara för att vara tydlig. Jag gillar mobilt BankID men det är nyttigt att känna till riskerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:53

Jag tycker dock det är lite som att komma över en "falsk" dörrnyckel. Då kan man gå in dit man inte får, men är det nyckelns fel?
Visst är det väl bättre om de hittar ett bättre system. Problemet ligger väl i att göra icke-förfalskningsbara körkort/IDkort.

Laddade hem ett nytt bankid idag så nu är man med i matchen igen. Även WiFi'n på jobb fungerade
utan att lägga in lösenordet så vissa saker funkade som tänkt men inte andra. Även BT'n i min VW
Amarok 2012 fungerade klanderfritt vilket jag var rädd för att den inte skulle göra. Så i slutändan
är jag rätt så nöjd med telefonbytet och säkerhetskopieringen.

Tack för all input och hjälp.

1
Bevaka tråden