Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTv vaknar inte

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en macBook Pro 13" med Yosemite 10.10.1. Uppkopplad via en airport extreme. AppleTV i vardagsrummet och en airport express i köket. När jag vill ansluta till AppleTV:n från datorn vaknar den inte. Airport expressen i köket vaknar strömmar utan problem men jag måste manuellt gå och starta appleTV:n med fjärren så lampam lyserpå den - annars hittar inte datorn appleTV i nätverket. Trodde att det skulle funka automatiskt med fjärrväckning och Bonjour Sleep Proxy. Inte hittat någon inställning i appleTv menyerna som verkar relevant. Känns inte helt OK att lämna AppleTV på hela tiden då jag inte spelar så ofta ändå. Förslag på lösning?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-19 12:48

Stänger du av ATV så är den avstängd och kan inte sättas på genom annat sätt än genom fjärrkontrollen.
Låt den vara och gå ner i sömnläge så kan du väcka den med datorn. Se bara till att BT är påslaget i din ATV så den kan bli väckt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-19 12:51
Ursprungligen av cuben@mac99:

Känns inte helt OK att lämna AppleTV på hela tiden då jag inte spelar så ofta ändå. Förslag på lösning?

Den har ett nätaggregat på 6W, vilket den inte kommer upp i vid maxbelastning ens. Vid inaktivitet drar den försumbart med ström skulle jag vilja säga.

Eller har du andra motiv till att inte ha den igång?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-19 14:28
Ursprungligen av cuben@mac99:

Har en macBook Pro 13" med Yosemite 10.10.1. Uppkopplad via en airport extreme. AppleTV i vardagsrummet och en airport express i köket. När jag vill ansluta till AppleTV:n från datorn vaknar den inte. Airport expressen i köket vaknar strömmar utan problem men jag måste manuellt gå och starta appleTV:n med fjärren så lampam lyserpå den - annars hittar inte datorn appleTV i nätverket. Trodde att det skulle funka automatiskt med fjärrväckning och Bonjour Sleep Proxy. Inte hittat någon inställning i appleTv menyerna som verkar relevant. Känns inte helt OK att lämna AppleTV på hela tiden då jag inte spelar så ofta ändå. Förslag på lösning?

Jag brukar stänga av ATV genom att trycka och hålla ner den lilla knappen till höger på fjärren, sedan om jag strömmar till den så vaknar den direkt av strömmen, förutsättningen är givetvis att jag kan välja ATV på enheten. Behöver aldrig väcka den med fjärren.
Är ATV inkopplad till nätet genom inställningarna i den, borde den synas i alla enheter man strömmar ifrån.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-19 15:11
Ursprungligen av Hjopek:

Jag brukar stänga av ATV genom att trycka och hålla ner den lilla knappen till höger på fjärren, sedan om jag strömmar till den så vaknar den direkt av strömmen, förutsättningen är givetvis att jag kan välja ATV på enheten. Behöver aldrig väcka den med fjärren.
Är ATV inkopplad till nätet genom inställningarna i den, borde den synas i alla enheter man strömmar ifrån.

Du stänger inte av den utan bara sätter den i sömnläge.
Något som jag tolkar TS inte gör utan regelrätt stänger av den och då är det omöjligt att sätta på den utan fjärren.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-19 15:38
Ursprungligen av lappen71:

Du stänger inte av den utan bara sätter den i sömnläge.
Något som jag tolkar TS inte gör utan regelrätt stänger av den och då är det omöjligt att sätta på den utan fjärren.

Jaha, för mig är ju att stänga av den just det, för finns det någon annan möjlighet att stänga av den än att sätta den i vila genom menyn utom att dra ut nätsladden?

Ursprungligen av Hjopek:

Jag brukar stänga av ATV genom att trycka och hålla ner den lilla knappen till höger på fjärren, sedan om jag strömmar till den så vaknar den direkt av strömmen, förutsättningen är givetvis att jag kan välja ATV på enheten. Behöver aldrig väcka den med fjärren.
Är ATV inkopplad till nätet genom inställningarna i den, borde den synas i alla enheter man strömmar ifrån.

Jag brukar bara låta den gå i vila av sig själv. Inställd på att göra det efter 5 h.

Ursprungligen av Vassius:

Den har ett nätaggregat på 6W, vilket den inte kommer upp i vid maxbelastning ens. Vid inaktivitet drar den försumbart med ström skulle jag vilja säga.

Eller har du andra motiv till att inte ha den igång?

Nej egentligen inte- det är mest principiellt - den skall ju kunna vakna vid anrop på nätet. Jag misstänkte att jag ställt in fel någon stans men det står ju inte någonstans jag sett att man skall behöva göa någon speciell inställning för att väcka Apple-TV:n från vila vad jag sett.

Ursprungligen av lappen71:

Stänger du av ATV så är den avstängd och kan inte sättas på genom annat sätt än genom fjärrkontrollen.
Låt den vara och gå ner i sömnläge så kan du väcka den med datorn. Se bara till att BT är påslaget i din ATV så den kan bli väckt.

BT i appleTV:n = vad?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-19 17:43
Ursprungligen av Hjopek:

Jaha, för mig är ju att stänga av den just det, för finns det någon annan möjlighet att stänga av den än att sätta den i vila genom menyn utom att dra ut nätsladden?

Nej du har helt rätt den går att bara starta om och inte stänga av.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-19 17:43
Ursprungligen av cuben@mac99:

BT i appleTV:n = vad?

Bluetooth

Ursprungligen av lappen71:

Bluetooth

Men är det genom bluetooth som AppleTV:n väcks? Jag trodde att det var via WiFi nätet?

Kollade på Bluetooth inställning och hitar bara den för att parkoppla tangentbord etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-19 20:13
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-22 05:04

Min appletv generation 3 har också problem att vakna efter vila/sömn. Den sitter på Ethernet och med en AirPort extreme generation 3 som router. Problemet har kommit med någon av de senaste versionerna av formare.

1
Bevaka tråden