Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå varför min brygga inte fungerar i nätverket?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett vanligt adsl modem/router dit jag kopplat in med airport extreme med sladd i mellan. Sedan har jag två stycken airport express på olika håll i huset som är anslutna för att utöka mitt trådlösa nät då jag behöver ha sladd från dem till tv box och streama musik från den andra. När allt är inkopplat och är grönt så släpper helt plötsligt mitt nät hela tiden trots alla enheter lyser grönt och är anslutna från början. Det går från att vara stabilt och snabbt till väldigt segt och sen trillar alla enheter ut inkl. modemet.

Är det något som vet vad jag gör för fel eller bör vidta för åtgärder?

Tack på förhand!

Prova uteslutningsmetoden, koppla in så lite som möjligt, testa en stund, koppla på nästa enhet osv..
Så kan du se om det är någon enhet som inte fungerar som det ska.

Gäller allt som är på ditt nätverk, routers och enheter som är kopplade till.

Hade ett liknande problem för många år sen och då var det en nätverksport i en enhet som var trasig och sprutade ut MAC-adresser på nätet som sänkte det till slut.

Behöver inte vara samma problem för dig, men testa med så lite inkopplat som möjligt (bara din ADSL modem/router + Airport Extreme och koppla sen på mer och mer och testa).

Ursprungligen av keptang:

Prova uteslutningsmetoden, koppla in så lite som möjligt, testa en stund, koppla på nästa enhet osv..
Så kan du se om det är någon enhet som inte fungerar som det ska.

Gäller allt som är på ditt nätverk, routers och enheter som är kopplade till.

Hade ett liknande problem för många år sen och då var det en nätverksport i en enhet som var trasig och sprutade ut MAC-adresser på nätet som sänkte det till slut.

Behöver inte vara samma problem för dig, men testa med så lite inkopplat som möjligt (bara din ADSL modem/router + Airport Extreme och koppla sen på mer och mer och testa).

Tack för svar!

Jag har faktiskt provat att bara köra extreme tillsammans med Modemet/routern, men redan där pendlar nätet mellan uppe och nere. På något vis känns det som den slår ut modemet... Jag köpte den igår så borde ju inte vara fel på den kan man alltid hoppas!

Ja låter som modemet. Antar att det fungerar bara med det?
Koppla en Airport Express till istället för Extreme t.ex.

Ursprungligen av vottosson:

Tack för svar!

Jag har faktiskt provat att bara köra extreme tillsammans med Modemet/routern, men redan där pendlar nätet mellan uppe och nere. På något vis känns det som den slår ut modemet... Jag köpte den igår så borde ju inte vara fel på den kan man alltid hoppas!

Antar att du stängt av DHCP på ditt "modem/router" eller på din Extreme?

Annars får du snällt göra det. Låter som ett typiskt dubbel NAT-problem.

Ursprungligen av grenhall:

Antar att du stängt av DHCP på ditt "modem/router" eller på din Extreme?

Annars får du snällt göra det. Låter som ett typiskt dubbel NAT-problem.

Jag har kört allt i bryggläge utom modemet så det borde liksom fungera, men jag får väl testa med att ta bort extremen och köra en express där istället också.

Ursprungligen av vottosson:

Jag har kört allt i bryggläge utom modemet så det borde liksom fungera, men jag får väl testa med att ta bort extremen och köra en express där istället också.

Jag skulle nog vilja föreslå att du kör modemet bryggat.

Har du förresten stoppat in nätverkskablarna på "rätt" plats? Har du problem nära extremen eller är det vid AE du upplever att det segar ner och avslutas?

Ansluter dina AE-enheter via "utöka mitt trådlösa nät" så suger de bandbredd som galningar. Så du tänker på det.

Ursprungligen av grenhall:

Jag skulle nog vilja föreslå att du kör modemet bryggat.

Har du förresten stoppat in nätverkskablarna på "rätt" plats? Har du problem nära extremen eller är det vid AE du upplever att det segar ner och avslutas?

Ansluter dina AE-enheter via "utöka mitt trådlösa nät" så suger de bandbredd som galningar. Så du tänker på det.

Hur ställer jag in modemet till brygga? Vad är skillnaden med att köra modemet eller extremen i brygga?
Då måste jag väl köra extreme i dhcp läge istället?
Kablarna ska sitta rätt, men kan det vara så att med alla enheter så suger det ur all bandbredd så att jag faller ur nätet?

Ursprungligen av vottosson:

Hur ställer jag in modemet till brygga? Vad är skillnaden med att köra modemet eller extremen i brygga?
Då måste jag väl köra extreme i dhcp läge istället?
Kablarna ska sitta rätt, men kan det vara så att med alla enheter så suger det ur all bandbredd så att jag faller ur nätet?

Vet inte vad du har för modem men om det inte är Telias Thomson-modem så kan du koppla in datorn via kabel till modemet och sedan får du testa antingen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller vad nu ditt modem ger för dns-adress till dina andra prylar i dagsläget. Det gäller bara för dig att hitta var du stänger av DHCP.

Jag kan berätta om min setup där hemma.

Har Telia fiber (100/100Mbit/s) in i huset så nere i media/serverrummet har jag en Thomson TN-799V2 som tar emot uppkopplingen. Sedan går port 1 till TV i vardagsrum och port 2 till TV i allrummet på ovanvåningen. Därefter har Telia bryggat port 4 så den går in i nätverksuttaget som går upp till kontoret där en Time Capsule står.

Från Time Capsule kastar jag ut en patchkabel in i andra uttaget på kontoret och sedan vidare ner till en Airport Express i vardagsrummet.

Denna i sin tur "utökar" det trådlösa nätet via ethernet så jag inte behöver använda det befintliga trådlösa nätet för att utöka internet.

När jag sitter nere i vardagsrummet har jag ca. 35-50Mbit/s ner och /99Mbit/s upp.

På kontoret med TC har jag ~99Mbit/s ner och ~99Mbit/s upp. Via iPhone 6 Plus.

Så flaskhalsar finns överallt det gäller bara att hitta dessa.

Ursprungligen av grenhall:

Vet inte vad du har för modem men om det inte är Telias Thomson-modem så kan du koppla in datorn via kabel till modemet och sedan får du testa antingen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller vad nu ditt modem ger för dns-adress till dina andra prylar i dagsläget. Det gäller bara för dig att hitta var du stänger av DHCP.

Jag kan berätta om min setup där hemma.

Har Telia fiber (100/100Mbit/s) in i huset så nere i media/serverrummet har jag en Thomson TN-799V2 som tar emot uppkopplingen. Sedan går port 1 till TV i vardagsrum och port 2 till TV i allrummet på ovanvåningen. Därefter har Telia bryggat port 4 så den går in i nätverksuttaget som går upp till kontoret där en Time Capsule står.

Från Time Capsule kastar jag ut en patchkabel in i andra uttaget på kontoret och sedan vidare ner till en Airport Express i vardagsrummet.

Denna i sin tur "utökar" det trådlösa nätet via ethernet så jag inte behöver använda det befintliga trådlösa nätet för att utöka internet.

När jag sitter nere i vardagsrummet har jag ca. 35-50Mbit/s ner och /99Mbit/s upp.

På kontoret med TC har jag ~99Mbit/s ner och ~99Mbit/s upp. Via iPhone 6 Plus.

Så flaskhalsar finns överallt det gäller bara att hitta dessa.

Hmm... Jag får väl prova när jag kommer hem igen och se om jag kan få någon ordning på det

Ursprungligen av vottosson:

Hmm... Jag får väl prova när jag kommer hem igen och se om jag kan få någon ordning på det

Det kan också vara värt att starta upp enheterna i turordning. Inte för att jag haft problem med det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-12-18 12:06

Hade en oerhört skakig upplevelse när jag lät "fibermodemet" från Telia agera NAT/DHCP i mitt hemmanät. Så snart Telia skickade en Intenoswitch istället och jag kunde låta Time Capsulen ta kommandot blev livet hunky dory.

Skulle också försöka skicka nät till dina AEs via tråd för att maxa prestandan på det trådlösa,

Fråga om setuppen

Ursprungligen av grenhall:

Vet inte vad du har för modem men om det inte är Telias Thomson-modem så kan du koppla in datorn via kabel till modemet och sedan får du testa antingen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 eller vad nu ditt modem ger för dns-adress till dina andra prylar i dagsläget. Det gäller bara för dig att hitta var du stänger av DHCP.

Jag kan berätta om min setup där hemma.

Har Telia fiber (100/100Mbit/s) in i huset så nere i media/serverrummet har jag en Thomson TN-799V2 som tar emot uppkopplingen. Sedan går port 1 till TV i vardagsrum och port 2 till TV i allrummet på ovanvåningen. Därefter har Telia bryggat port 4 så den går in i nätverksuttaget som går upp till kontoret där en Time Capsule står.

Från Time Capsule kastar jag ut en patchkabel in i andra uttaget på kontoret och sedan vidare ner till en Airport Express i vardagsrummet.

Denna i sin tur "utökar" det trådlösa nätet via ethernet så jag inte behöver använda det befintliga trådlösa nätet för att utöka internet.

När jag sitter nere i vardagsrummet har jag ca. 35-50Mbit/s ner och /99Mbit/s upp.

På kontoret med TC har jag ~99Mbit/s ner och ~99Mbit/s upp. Via iPhone 6 Plus.

Så flaskhalsar finns överallt det gäller bara att hitta dessa.

Jag står inför samma dilemma. Har en Technicolor TG799TSvn v2 (=Teliamodemet) till vilken jag kopplat min TC. I dagsläget låter jag Teliamodemet sköta allt, men med avstängd wifi. Wifi får TC sköta.

Jag har TC i bryggläge och skapar således endast trådlösa nätverket genom den.

Detta innebär dock ett gäng problem. Bl.a funkar den trådlösa printern bara sporradiskt. Tydligen har det, enligt Teliasupporten, att göra med att en massa trådlösa enheter krigar med varandra om IP:n. ???

Skulle gärna vilja få till en uppsättning liknande din. Provade idag att låta Telia sätta modemet i bryggläge (över port 4 på modemet). Men då funkade ingenting alls här hemma. Finns det en step-by-step instruktion (eller kan någon peka mot en sådan) över hur man går tillväga? Hur ska inställningarna i TC:n se ut? DHCP Only, DHCP and NAT, Brygga? Vad gäller och vad ska jag tänka på?

Tack på förhand!

Ursprungligen av snapmeister:

...låta Telia sätta modemet i bryggläge (över port 4 på modemet). Men då funkade ingenting alls här hemma. Finns det en step-by-step instruktion (eller kan någon peka mot en sådan) över hur man går tillväga? Hur ska inställningarna i TC:n se ut? DHCP Only, DHCP and NAT, Brygga?...

Om modemet är i bryggläge, så ska TC vara inställd på DHCP och NAT.

Ursprungligen av snapmeister:

Jag står inför samma dilemma. Har en Technicolor TG799TSvn v2 (=Teliamodemet) till vilken jag kopplat min TC. I dagsläget låter jag Teliamodemet sköta allt, men med avstängd wifi. Wifi får TC sköta.

Jag har TC i bryggläge och skapar således endast trådlösa nätverket genom den.

Detta innebär dock ett gäng problem. Bl.a funkar den trådlösa printern bara sporradiskt. Tydligen har det, enligt Teliasupporten, att göra med att en massa trådlösa enheter krigar med varandra om IP:n. ???

Skulle gärna vilja få till en uppsättning liknande din. Provade idag att låta Telia sätta modemet i bryggläge (över port 4 på modemet). Men då funkade ingenting alls här hemma. Finns det en step-by-step instruktion (eller kan någon peka mot en sådan) över hur man går tillväga? Hur ska inställningarna i TC:n se ut? DHCP Only, DHCP and NAT, Brygga? Vad gäller och vad ska jag tänka på?

Tack på förhand!

Jag har sedan dess ändrat lite i min konfiguration hemma då jag kör Netgear GS724TV4(24 portars switch) också.

Men i grund och botten ska du göra såhär:

Ställ in din TC med DHCP och allt igång. Koppla port 4 från Thomson in i wan-porten på din TC. Sedan låter du TC dela ut ip-adresser istället.

Det du får av Teliamodemet är ju en direkt access ut på nätet. Så du behöver inte stänga av DHCP på modemet eller liknande.

Bifogar screenshot.

Ursprungligen av grenhall:

..

Men i grund och botten ska du göra såhär:

Ställ in din TC med DHCP och allt igång. Koppla port 4 från Thomson in i wan-porten på din TC. Sedan låter du TC dela ut ip-adresser istället.

Det du får av Teliamodemet är ju en direkt access ut på nätet. Så du behöver inte stänga av DHCP på modemet eller liknande.

Bifogar screenshot.

Antar att detta är förutsatt att Teliamodemet är satt i bryggläge först eller hur?

Ursprungligen av snapmeister:

Antar att detta är förutsatt att Teliamodemet är satt i bryggläge först eller hur?

Ja precis.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-01-18 11:03

Har man Telia så ställs bryggläget in av Telia själva på deras grejer, inte i modemet.
Man kan inte göra det själv. I alla fall inte på Thomson-modemet.
Man får ringa supporten, dom fixar det på direkten.

1
Bevaka tråden