Hänvisa till köplagen som företagare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite funderingar vad som gäller kring köplagen, lagen som träder ikraft då konsumentköplagen inte gäller, dvs när man som företagare exempelvis köper en dator av ett annat företag.

Som privat konsument har man ju som bekant rätt att reklamera en vara inom 3 år om man kan bevisa att felet funnits vid inköpet, som företagare gäller istället två år om jag förstått det hela rätt.

Köpte en 15" MacBook Pro retina hösten 2012, efter några månader började den krångla och under våren 2013 byttes logikkortet ut på garantin. Ett drygt år senare (i somras) började skärmen flimra till och datorn fryste emellanåt och krävde ibland flera uppstartsförsök innan den kom igång, liknade symtom som första gången.

Vid kontakt med inköpsstället i början av hösten hänvisade dom till att garantin gått ut och att en reparation skulle kosta 8000:-...
Jag valde att avvakta med tanke på att logikkorten är en känd svag punkt, och att kosta på en reparation som i värsta fall håller några månader kändes tveksamt.

Nu i efterhand börjar jag fundera på om inte köplagen borde gå att tillämpa med tanke på jag inom två år från inköpet påtalade att felet återuppstått?

Den här kanske:
http://lawline.se/answers/14433

Tror att man som konsument har ett bonusår/eller tre på ett redan reklamerat fel.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-12-18 20:38

Kom ihåg att företag emellan är köplagen dispositiv.

Vilket innebär att man kan avtala bort hela köplagen företag emellan. Läs vad som gäller i och med ditt köp.

Ursprungligen av illerG:

Kom ihåg att företag emellan är köplagen dispositiv.

Vilket innebär att man kan avtala bort hela köplagen företag emellan. Läs vad som gäller i och med ditt köp.

Citat:

Vid köp mellan två företag gäller köplagen (1990:931) (KöpL). KöpL är inte en tvingande lag, vilket betyder att det som vid köpet avtalats mellan köparen och säljaren gäller före lagen (3 § KöpL).

• Medlem
  • International user
  • 2014-12-19 13:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Utifall inget separat avtal görs, gäller lagen då?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-12-19 20:40
Ursprungligen av juanito:

Utifall inget separat avtal görs, gäller lagen då?

Ja.

1
Bevaka tråden