Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk jobbar och »kurrar» oavbrutet (iMac mid 2010)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-17 14:56

Jag har en iMac (2010), 27" som funkat bra i några år nu. På senare tid upplevde vi den som mycket långsam, så jag har nyligen uppgraderat RAM från 4 till 12 GB med lyckat resultat. Dock försvinner inte det eviga »kurrandet» som jag antar är ljudet när det skrivs data till hårddisken. Jag har svårt att hitta något anmärkningsvärt i Aktivitetskontroll – förutom 4GB på »Data Skrivna») men det är kanske en effekt av att den jobbar?

Så jag undrar om någon annan känner igen problemet och har en lämplig fix på det? Känns inte som om prestandan är sämre, men det är en smula irriterande med detta kurr… (och man undrar ju vad den håller på med).

Uppgraderad till Yosemite. Kurrade även i Mavericks. Minns nu inte om den kurrade i Snow Lion.

Svårt att säga. Det ska iaf vara en mekanisk hdd i den vilket möjligtvis ger ifrån sig ljudet. Uppgradera till en SSD så får du även bättre fart på datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-19 14:13

Tack för tipset – men en 1TB SSD kostar ju 4-5000. Fast det är det kanske värt.
Och ursäkta okunnigheten – men vet jag att det är en HDD om det står »Rotation» på medium i hårdvaruöversikten?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Svårt att säga. Det ska iaf vara en mekanisk hdd i den vilket möjligtvis ger ifrån sig ljudet. Uppgradera till en SSD så får du även bättre fart på datorn.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-12-19 15:13
Ursprungligen av bamboo:

Jag har en iMac (2010), 27" som funkat bra i några år nu. På senare tid upplevde vi den som mycket långsam, så jag har nyligen uppgraderat RAM från 4 till 12 GB med lyckat resultat. Dock försvinner inte det eviga »kurrandet» som jag antar är ljudet när det skrivs data till hårddisken. Jag har svårt att hitta något anmärkningsvärt i Aktivitetskontroll – förutom 4GB på »Data Skrivna») men det är kanske en effekt av att den jobbar?

Så jag undrar om någon annan känner igen problemet och har en lämplig fix på det? Känns inte som om prestandan är sämre, men det är en smula irriterande med detta kurr… (och man undrar ju vad den håller på med).

Uppgraderad till Yosemite. Kurrade även i Mavericks. Minns nu inte om den kurrade i Snow Lion.

Jag har samma dator med samma mängd minne, men hör aldrig något kurrande, det ligger ingen DVD eller något sådant i spelaren?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-22 07:20
Ursprungligen av Hjopek:

Jag har samma dator med samma mängd minne, men hör aldrig något kurrande, det ligger ingen DVD eller något sådant i spelaren?

Nix ingen DVD, och det ljudet »skriver» ju på ett annat sätt. Men oooppps, nu var det tyst i nästan 20 sekunder… Aaahh där kom det igång igen. :-/

Som sagt presterar den helt OK ändå, så installationen av extra minne var inte fel.

1
Bevaka tråden