Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS vs Android-anhängare?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-12-16 21:47

Detta kanske har diskuterats förut och i så fall får väl en moderator stänga tråden. Men en sak har jag funderat länge på utan att ha fått något egentligt bra svar:

Detta krig mellan iOS och Android. Bland android-anhängare målas Apple ut som företaget från helvetet, som kartlägger och "låser in" sina användare, utnyttjar billig arbetskraft i fattiga länder, som tar hutlösa priser för "undermålig" hårdvara osv.

Men vad jag aldrig har förstått är hur man kan tro att ett annat företag som tjänar sina pengar på information om sina användare (Google) är bättre? Främst snorungar och "generation gratis" klagar högljutt på när en app i App Store kostar 7 kronor. En app som en utvecklare har lagt ner många timmar på att skapa och som därmed borde få betalt för den nedlagda arbetstiden? Nej, på Google Play är det mesta gratis och därför är det mycket bättre!
Att sedan vilken skurk som helst kan lägga upp appar på Google Play utan någon som helst granskning med avseende på skadlig kod osv är ju mycket bättre än Apples låsta värld! Allt man behöver göra för att vara säker är ju att läsa omdömena och se hur många som har laddat ner appen! Bra omdömen och många downloads = säkert!
Och nej, ingenting i världen är gratis! Det ska kanske vara luften då, än så länge... Apparna på Google Play är inte gratis! Men du betalar med din information och ditt tålamod istället för plånboken. App-utvecklarna och Google samlar in info om dig som de sedan använder för riktad reklam eller som de säljer till tredje part.

En annan sak är ju Apples "hutlöst dyra produkter"... Men får ju en androidlur som är så otroligt mycket bättre, iaf på pappret, för en mindre peng... Men när man kollar så kostar ju en Galaxy S5 eller Alpha inte mycket mindre än en iPhone?

Skit samma, allt detta vet ni ju redan. Ingen idé att jag sitter här och funderar högt. Men vi har ju ett gäng som kör android här på sidan. Så min fråga till er är helt enkelt: Vad är det som gör android bättre, på riktigt? Och exakt vad är gratis?

Man använder det man själv tycker om och trivs med, både vad gäller mjukvara och hårdvara. Åtminstone gör jag det och flesta jag känner.

Anhängare (fanboys, kalla det vad man vill ) åt det ena eller andra hållet (eller tredje) är jag inte särskilt imponerad av oavsett vilket håll.

Vet inte vilken erfarenhet du har @Dalle från iOS/Android/WP? Själv har jag använt alla tre och alla har sina för och nackdelar, enligt min egen erfarenhet.

Vet dock inte var du får gratis från, det är inget som är mer (eller mindre) gratis oavsett om man använder iOS/Android eller WP.

  • Medlem
  • 2014-12-16 22:14
Ursprungligen av keptang:

Vet inte vilken erfarenhet du har @Dalle från iOS/Android/WP? Själv har jag använt alla tre och alla har sina för och nackdelar, enligt min egen erfarenhet.

Har ingen erfarenhet av android. Dock har jag haft en HTC Touch Diamond 2 med Windows Mobile på. Sämsta telefonen ever om ni frågar mig.

Jag är inte ute efter att bygga upp två läger för och emot. Jag vill bara helhjärtat förstå hur folk resonerar. Jag har läst så mycket hat på nätet från båda lägren. Men jag har aldrig fått något bra svar på frågorna ovan.

Ursprungligen av Dalle:

Har ingen erfarenhet av android. Dock har jag haft en HTC Touch Diamond 2 med Windows Mobile på. Sämsta telefonen ever om ni frågar mig.

Jag är inte ute efter att bygga upp två läger för och emot. Jag vill bara helhjärtat förstå hur folk resonerar. Jag har läst så mycket hat på nätet från båda lägren. Men jag har aldrig fått något bra svar på frågorna ovan.

Det är kanske kombinationen av mjukvara och hårdvara.

Framförallt hårdvara skulle jag nog påstå, att kunna få en "billig"/"dyr"/rosa/guld/blå/tung/lätt/stor/liten/vattentät/stöttålig/utbytbart batteri/möjlighet till SD-kort/vad man nu vill som gör att folk väljer Android istället för iOS, "folk" vet nog inte vad mjukvara är egentligen.

Tror inte att folk väljer mellan Android eller iOS i det stora hela, utan ovanstående, hårdvarans egenskaper och vad man har i sin plånbok. Idag är mjukvaran väldigt likvärdig om man jämför Android och iOS.

När det gäller appar m.m. så är det ingen större skillnad heller, alla stora (och små) appar finns till båda plattformarna. Är en app gratis på en plattform så är den det på den andra plattformen och vice versa.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-12-16 22:46

Jag köpte min första dator en mac classic II årsskiften 91-92 och har allt sedan dess använt macprylar. Dels så trivs jag med dem, men framförallt när man väl lärt sig ett sätt hur det funkar och ser ut vill man inte lära nått nytt. Så när Apple kom med en mobil så jublade jag (efter att försökt synka mina Ericsson-telefoner med min mac). Därför är inte Android ett alternativ för mig. Inte för att jag är säker på att Apple är bättre på något sätt, men jag har uppnått den mogna åldern av 59 år och orkar inte lära mig ett nytt UI. Alla dessa krig mellan windows och mac och android och iPhone känns mest fåniga. Använd det du trivs med.

  • Medlem
  • 2014-12-16 22:54
Citat:

Vad är det som gör android bättre, på riktigt? Och exakt vad är gratis?

För egen del är det bättre att de är billigare och gör samma jobb. Mest för nöjes skull har jag lärt mig hur man låser upp, rootar, installerar recovery och flashar custom ROM, och sådant. Fast viss nytta har jag av det, då min reservmobil nu kör senaste SlimKAT i stället för 4.1.x. Just sådant är "gratis" då det sitter utvecklare och gör sådant för skojs skull. Jag tror nog att Linuxvärlden har anammat Androidutveckling också. Gratis eller inte gratis, det kostar på att hantera det i alla fall!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-16 23:28

Billigare och gör samma jobb tycker inte jag räcker.
En VW-bubbla och en RollsRoyce (billiknelser är ju vanliga här) tar dej båda två, från hemmet till jobbet eller vart du vill. Men det är liksom lite mera stil att komma i en RR. Och man åker nog behagligare i den.
Det är precis som skrivs längre upp, folk har olika åsikter, värderar olika saker. Och om TS har läst mycket om detta på Nätet, så tror jag inte att vi har några bättre svar

Kriget finns där för att användarna skapar det.

Jag använder själv både min nya iPhone 6 Plus och en Nexus 5(Lollipop) då jag testar Android Wear (LG G Watch). Den stora skillnaden, enligt min högst personliga åsikt, är att iOS är mer genomarbetat, känslan med både telefon och operativ är verkligen premium. Android når tyvärr inte upp till den känslan riktigt. Det är verkligen bra nu i Lollipop och jag förstår varför många anser det vara tillräckligt bra men för mig är det inte, och kommer mest troligt inte, att ersätta min iPhone.

För att summera det så skulle jag vilja säga att kör man "vanilla Android" så har man oftast tonvis av nya funktioner tillhanda som kanske inte kommer till iOS på ett tag. Wear är en sådan sak. Däremot kommer det med nackdelar också. Buggar, krascher, batterihaveri med mera.

Jag ser väldigt väldigt väldigt mycket fram emot att få köpa Apple Watch för vad jag upplevt med Android Wear så KAN kan jag bara inte använda en vanlig klocka längre. Det är riktigt riktigt grisbra och när det väl landar från Apple är jag övertygad om att det kommer bli ännu mer användbart och framför allt bättre, rent stabilitetsmässigt och funktionsmässigt.

Tack för mig.

  • Medlem
  • 2014-12-16 23:41
Ursprungligen av kenjon:

Billigare och gör samma jobb tycker inte jag räcker.
En VW-bubbla och en RollsRoyce (billiknelser är ju vanliga här) tar dej båda två, från hemmet till jobbet eller vart du vill. Men det är liksom lite mera stil att komma i en RR. Och man åker nog behagligare i den.
Det är precis som skrivs längre upp, folk har olika åsikter, värderar olika saker. Och om TS har läst mycket om detta på Nätet, så tror jag inte att vi har några bättre svar

Billigare är definitivt tillräckligt. Jag har helt enkelt inte råd med en iPhone. Det är medelklassens telefon. Själv tillhör jag underklassen (arbetslös, sjukskriven och fast hos kronofogden).

  • Medlem
  • 2014-12-20 07:43
Ursprungligen av Dalle:

Detta kanske har diskuterats förut och i så fall får väl en moderator stänga tråden. Men en sak har jag funderat länge på

Skit samma, allt detta vet ni ju redan. Ingen idé att jag sitter här och funderar högt. Men vi har ju ett gäng som kör android här på sidan. Så min fråga till er är helt enkelt: Vad är det som gör android bättre, på riktigt? Och exakt vad som är gratis

Android är inte för alla precis som IOS inte är för alla. Så inget system är bättre än det andra bara olika filosofi.

Android är komplext då det finns flera tillverkare med Android i grunden sedan tillverkarens eget gränssnitt och många har dessutom en launcher på toppen.

Däremot det som gör att jag personligen gick från Iphone 4S till Samsung Note 3 med Next 3D launcher och nu efter ett år aldrig har varit nöjdare är en annan sak.

Här är det nog mer funktioner i den speciella telefonen än Android generellt som jag gillar.

Google Play är nog inte billigare rätt av men det kanske finns fler prova på appar med reklam.

Om man köper en Apple-produkt men surfar med chrome, har Gmail, ser youtube klipp och är aktiv på Google + mm så hjälper man ju Google och därmed Android att tjäna pengar.

Senast redigerat 2014-12-20 10:22
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-20 08:15

Apple och dess användare har alltid fått skit från mainstremsidan. Tror det har att göra med att Apple går sin egna väg. Även vanliga människor som inte rättar in sig i ledet råkar ut för massans hat.

  • Medlem
  • 2014-12-20 09:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Apple och dess användare har alltid fått skit från mainstremsidan. Tror det har att göra med att Apple går sin egna väg. Även vanliga människor som inte rättar in sig i ledet råkar ut för massans hat.

Håller med till viss del.

Men här är lite av ger man sig in i leken får man leken tåla

Att ständigt stå på barikaden och meddela att alla andra produkter är stöld och skit medan våra egna är de bästa som finns gör ingen ödmjuk

Att sedan svart lista och hota journalister gör inte saken bättre

Ursprungligen av PaO:

Android är inte för alla precis som IOS inte är för alla. Så inget system är bättre än det andra bara olika filosofi.

Android är komplext då det finns flera tillverkare med Android i grunden sedan tillverkarens eget gränssnitt och många har dessutom en launcher på toppen.

Däremot det som gör att jag personligen gick från Iphone 4S till Samsung Note 3 med Next 3D launcher och nu efter ett år aldrig har varit nöjdare är en annan sak.

Här är det nog mer funktioner i den speciella telefonen än Android generellt som jag gillar.

Google Play är nog inte billigare rätt av men det kanske finns fler prova på appar med reklam.

Om man köper en Apple-produkt men surfar med chrome, har Gmail, ser youtube klipp och är aktiv på Google + mm så hjälper man ju Google och därmed Android att tjäna pengar.

Precis, och med iCloud Drive blir det tydligare att apple verkligen försöker distansera sig från Googles allt mer intrikata ekosystem.

  • Medlem
  • 2014-12-20 11:00
Ursprungligen av tenghamn:

Precis, och med iCloud Drive blir det tydligare att apple verkligen försöker distansera sig från Googles allt mer intrikata ekosystem.

Intrikata är kanske inte det jag använder, jag gillar Google och är inte så paranoid av mig men att Apple vill distansera sig är helt rätt. Det ser man ju även i att de valt att kasta ut Google Maps till förmån för sin egen karttjänst.

Ursprungligen av PaO:

Intrikata är kanske inte det jag använder, jag gillar Google och är inte så paranoid av mig men att Apple vill distansera sig är helt rätt. Det ser man ju även i att de valt att kasta ut Google Maps till förmån för sin egen karttjänst.

Ja jag gillar också Googles produkter men det är ju ett faktum att de har expanderat enormt på de flesta områden och jobbar med en hel del väldigt spännande projekt (allt ifrån Google Glass till självstyrande bilar). Apple lär behöva gnugga geniknölarna ordentligt för att inte bli en snyggt designad Google kopia.

  • Medlem
  • 2014-12-20 11:21
Ursprungligen av tenghamn:

Ja jag gillar också Googles produkter men det är ju ett faktum att de har expanderat enormt på de flesta områden och jobbar med en hel del väldigt spännande projekt (allt ifrån Google Glass till självstyrande bilar). Apple lär behöva gnugga geniknölarna ordentligt för att inte bli en snyggt designad Google kopia.

Håller helt med
Sedan har vi Project Tango, Loon och naturligvis Project Ara som jag är spänd på. En modul uppbyggd telefon där man kan förändra och uppgradera hård och mjukvara beroende situation. Kommer i början av 2015 och grundpriset lär vara 50 USD.

Ursprungligen av PaO:

Håller helt med
Sedan har vi Project Tango, Loon och naturligvis Project Ara som jag är spänd på. En modul uppbyggd telefon där man kan förändra och uppgradera hård och mjukvara beroende situation. Kommer i början av 2015 och grundpriset lär vara 50 USD.

Ja Project Ara kan bli en riktig "game changer"!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-20 11:50
Ursprungligen av PaO:

Håller med till viss del.

Men här är lite av ger man sig in i leken får man leken tåla

Att ständigt stå på barikaden och meddela att alla andra produkter är stöld och skit medan våra egna är de bästa som finns gör ingen ödmjuk

Att sedan svart lista och hota journalister gör inte saken bättre

Haha! Du är rolig du.

Diskussionen kanske har spårat lite. Men ett faktum som de flesta inte tar upp är att det mesta Google släpper är i någon form av "beta"-stadie. Titta på Android Wear. Fick den senaste uppdateringen till min klocka nu och det är fortfarande inte helt slipat. Det mesta funkar inte som det ska t.ex. ny funktionalitet. GPS funkar bara med ett fåtal appar, My Tracks te.x. Lollipop till telefonen saknar fortfarande stöd för en hel del och tonvis av appar kraschar även om de redan fått stöd för 5.0.

Det är nog det som genomsyrar allt Google gör i jämförelse med Apple. Apple släpper iofs också viss programvara som har buggar, läs iOS 8.0, men det är ordentligt testat och man slänger inte in funktioner för att det ska finnas där utan att ha någon vettig förankring hos användarna/apputvecklarna först. NFC är ett klockrent exempel på det. Har funnits på många Android-enheter i flera år men hur många har faktiskt använt det? Ja en eller två gånger för att kolla busskortet hos SL eller för att para ihop hörlurarna. Men sen då?

Nu introducerar Apple NFC i samband med Apple Pay och vad händer? Jo vi kommer inom ett år ha en stor majoritet av iOS-användarna betalandes med Apple Pay och dessutom ha tagit ett stort steg mot ett kontantlöst samhälle där inte betaltjänsterna längre kan spåra vilken typ av kalsonger du har eller vilken typ av sexleksaker du köpt åt frugan.

Det ser jag som en enormt stor styrka hos Apple, likaså kan det tolkas negativt av de användare som gärna vill ha nya funktioner snabbt men struntar i hur kompatibelt det är med omvärlden.

Ursprungligen av Dalle:

Detta krig mellan iOS och Android. Bland android-anhängare målas Apple ut som företaget från helvetet, som kartlägger och "låser in" sina användare, utnyttjar billig arbetskraft i fattiga länder, som tar hutlösa priser för "undermålig" hårdvara osv.

Så länge som jag måste gå via App Store för att installera ett program på min telefon så ser jag det definitivt som inlåsning. Det andra har jag ingen åsikt om.

Ursprungligen av Dalle:

Men vad jag aldrig har förstått är hur man kan tro att ett annat företag som tjänar sina pengar på information om sina användare (Google) är bättre?

Att de distribuerar källkoden fritt skulle jag säga är en ganska stor anledning. Dels ger det insyn, dels låter det andra bygga andra intressanta projekt baserade på Android.

Ursprungligen av Dalle:

Att sedan vilken skurk som helst kan lägga upp appar på Google Play utan någon som helst granskning med avseende på skadlig kod osv är ju mycket bättre än Apples låsta värld! Allt man behöver göra för att vara säker är ju att läsa omdömena och se hur många som har laddat ner appen! Bra omdömen och många downloads = säkert!

Det där är tyvärr en ganska spridd missuppfattning om App Store; att ett program skulle vara säkert att använda bara för att någon på Apple har testkört det i ett par sekunder.

Ursprungligen av Dalle:

Jag är inte ute efter att bygga upp två läger för och emot. Jag vill bara helhjärtat förstå hur folk resonerar. Jag har läst så mycket hat på nätet från båda lägren. Men jag har aldrig fått något bra svar på frågorna ovan.

Mitt svar på varför jag vill ha Android och inte vill ha iOS är samma idag som det var förra och förrförra gången (börjar bli rätt många år nu, senaste var det 2012...) ämnet var uppe på tapeten. Bifogar en länk.

http://www.99mac.se/forum/p/2099851

Filsystem, filsystem, filsystem, lixom.

  • Medlem
  • 2014-12-20 21:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Haha! Du är rolig du.

Kul att underhålla någon
Men tyvärr är det så. Går tillbaka i jätten från Cupertinos historia att göra narr på bekostnad av andra fötetag. IBM annonser i WSJ tex. Och sedan Bild.de som blev hotade av Apple bara för att de böjde 6 plus. Där agerade Bild.de ledning exemplariskt till skillnad från motparten. Apple håller en Key Note som är lysande och ytterst proffsig men där de säger att de är bäst. Då får man banne mig tåla lite med och inte bli stötta i kanten.

  • Medlem
  • 2014-12-20 21:56
Ursprungligen av grenhall:

Diskussionen kanske har spårat lite. Men ett faktum som de flesta inte tar upp är att det mesta Google släpper är i någon form av "beta"-stadie. Titta på Android Wear. Fick den senaste uppdateringen till min klocka nu och det är fortfarande inte helt slipat. Det mesta funkar inte som det ska t.ex. ny funktionalitet. GPS funkar bara med ett fåtal appar, My Tracks te.x. Lollipop till telefonen saknar fortfarande stöd för en hel del och tonvis av appar kraschar även om de redan fått stöd för 5.0.

Det är nog det som genomsyrar allt Google gör i jämförelse med Apple. Apple släpper iofs också viss programvara som har buggar, läs iOS 8.0, men det är ordentligt testat och man slänger inte in funktioner för att det ska finnas där utan att ha någon vettig förankring hos användarna/apputvecklarna först. NFC är ett klockrent exempel på det. Har funnits på många Android-enheter i flera år men hur många har faktiskt använt det? Ja en eller två gånger för att kolla busskortet hos SL eller för att para ihop hörlurarna. Men sen då?

Nu introducerar Apple NFC i samband med Apple Pay och vad händer? Jo vi kommer inom ett år ha en stor majoritet av iOS-användarna betalandes med Apple Pay och dessutom ha tagit ett stort steg mot ett kontantlöst samhälle där inte betaltjänsterna längre kan spåra vilken typ av kalsonger du har eller vilken typ av sexleksaker du köpt åt frugan.

Det ser jag som en enormt stor styrka hos Apple, likaså kan det tolkas negativt av de användare som gärna vill ha nya funktioner snabbt men struntar i hur kompatibelt det är med omvärlden.

NFC kanske fler kunde använda men Apple Pay är endast en kort transaktion och Apple vet inte vad du köper men ditt Mastercard eller Visa vet det. Apple har 15% av världsmarknaden på smartphones. Detta gynnar vare sig de vill eller ej alla andra betaltjänster.

  • Medlem
  • 2014-12-20 22:13

Kan man inte använda en Iphone som ett USB-minne?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-20 22:14
Ursprungligen av PaO:

Håller med till viss del.

Men här är lite av ger man sig in i leken får man leken tåla

Att ständigt stå på barikaden och meddela att alla andra produkter är stöld och skit medan våra egna är de bästa som finns gör ingen ödmjuk

Att sedan svart lista och hota journalister gör inte saken bättre

Min syster använder iPhone och har aldrig stått på någon barrikad och meddelat något till någon utan bara vill använda det bästa för henne.
Likväl får hon höra skit i form av gliringar från dom som anser sig veta bäst vad hon ska använda.
Så nej hon har inte gett sig in i någon lek så hon ska behöva slippa skiten och detta gäller många användare av iPhone.
För dig kanske detta är en lek och ett sätt att försöka övertyga andra om androidlur förträfflighet.

  • Medlem
  • 2014-12-20 22:56
Ursprungligen av lappen71:

Min syster använder iPhone och har aldrig stått på någon barrikad och meddelat något till någon utan bara vill använda det bästa för henne.
Likväl får hon höra skit i form av gliringar från dom som anser sig veta bäst vad hon ska använda.
Så nej hon har inte gett sig in i någon lek så hon ska behöva slippa skiten och detta gäller många användare av iPhone.
För dig kanske detta är en lek och ett sätt att försöka övertyga andra om androidlur förträfflighet.

Naturligtvis pratar jag inte om din syster. Utan om företaget Apple. Om din syster blir på hoppad angående detta är bara beklagligt och de som gör det är patetiska luspudlar. Men Apple som företag har under lång tid ansett att de är bättre än alla andra.

  • Medlem
  • 2014-12-20 22:58
Ursprungligen av alix:

Kan man inte använda en Iphone som ett USB-minne?

Nej Iphone eller Ipad tillåter inte USB masslagring eller OTG

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-20 23:11
Ursprungligen av PaO:

Naturligtvis pratar jag inte om din syster. Utan om företaget Apple. Om din syster blir på hoppad angående detta är bara beklagligt och de som gör det är patetiska luspudlar. Men Apple som företag har under lång tid ansett att de är bättre än alla andra.

Så man får inte tycka att man är bättre än någon annan säger du? Att man ska straffas för att man lyckats?
Har man varit en underdog (som Apple varit länge) men nu vara i topp så är det med all rätt dom slår sig för bröstet.
Eller menar du att dom är i den position dom är genom tur?

  • Medlem
  • 2014-12-20 23:15
Ursprungligen av PaO:

Nej Iphone eller Ipad tillåter inte USB masslagring eller OTG

Jag blir sällan överraskad, men nu blev jag det. Som Android-användare ser jag det som en omistlig självklarhet. Men det blir väl så att man vänjer sig vid olika system.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-20 23:19
Ursprungligen av alix:

Jag blir sällan överraskad, men nu blev jag det. Som Android-användare ser jag det som en omistlig självklarhet. Men det blir väl så att man vänjer sig vid olika system.

Du använder inte ens en iPhone så varför blir du överraskad?
Vill jag föra över,ge bort,på något sätt flytta filer är det USB-minne som gäller en annan valfri molntjänst.

Bevaka tråden