Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuphårddisk och Carbon Copy Cloner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har ordnat med CCC och köpte en separat hårddisk som jag bara kommer att använda för att klona hårddisken från min MacBook Pro. Använder sedan tidigare Timemachine också.

Två frågor: Jag har klonat nu men jag får sedan en fråga från CCC om jag ska kunna använda denna som en recovery hårddisk. Ska man göra det eller räcker det med att ha en klonad avbild på en extern hårddisk? Vad är smartast?
Det skiljer även ca 20Mb mellan avbilden och originalet. Ska inte den klonade avbilden vara exakt i storlek som originalet?

mvh
David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-16 11:06
Ursprungligen av Davidl76:

Hej har ordnat med CCC och köpte en separat hårddisk som jag bara kommer att använda för att klona hårddisken från min MacBook Pro. Använder sedan tidigare Timemachine också.

Två frågor: Jag har klonat nu men jag får sedan en fråga från CCC om jag ska kunna använda denna som en recovery hårddisk. Ska man göra det eller räcker det med att ha en klonad avbild på en extern hårddisk? Vad är smartast?
Det skiljer även ca 20Mb mellan avbilden och originalet. Ska inte den klonade avbilden vara exakt i storlek som originalet?

mvh
David

1) Det räcker med en klonad avbild, men CCCs eget råd är: varför inte ha ett verktyg till om det finns plats och du inte har ett specifikt skäl att inte ha det (ex bootcamp)
Cloning Apple's Recovery HD partition

2) Samma innehåll på två olika stora hårddiskar rapporteras vanligen ta upp olika mycket utrymme. Men CCC kopierar inte heller över allt från ett aktivt system som körs. Det finns filer som skapas varje gång systemet startas och är meningslösa att ha med i en backup (t.ex virtuellt minne som skrivs från RAM till HD).
The disk usage on the destination doesn't match the source — did CCC miss some files?

Tack för svaret!

Finns det ngn nackdel om man skulle partionera upp hårddisken (ex Partition 1:550GB till klon/recovery och partition2: 450GB för att använda för tillfälliga filer).
Kan det på något sätt bli problem vid ev behov av att använda hårddisken med recoveryfunktion om ex min laptops hårddisk skulle krascha?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-16 23:12

Det ska gå bra så länge du använder GUID partitionstabell och HFS+ format (standardval i Skivverktyg). Men skapandet av en fullt fungerande recoverypartition skapar alltså en partition till som tar utrymme, och som vanligtvis är osynlig i Finder och Skivverktyg. Det är nog egentligen ganska onödigt...

Så om jag bara gör en helt vanlig klon på en extern hårddisk så bör det räcka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-16 23:27

Ja, som jag förstår det ingår då även en arkiverad version av recoverypartitionen. Så om din interna hd rasar kan du ersätta den med en ny, starta från din CCC-klon och återställa. Du är då tillbaks i produktion med exakt samma hd-innehåll som innan, på det snabbaste sätt som går.

1
Bevaka tråden