Hur vanligt med trasig pixel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-09 17:57

Jag undrar bara hur vanligt det är med trasig pixel på platt appleskärm. Jag har aldrig sett en förrän min nya PowerBook 17" dök upp.

Oerhört enerverande om man sitter framför datorn hela dagen, den har tagit bort lusten av att få en ny dator. Synd, jag brukar tycka att första veckan är den ljuvligaste...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-09 20:40

Jag köpte en begagnad iMac 15" i januari (dvs en Globe). Företaget som ägde den innan hade haft lite problem med skärmen så de fick den helt ubytt mot en ny efter jag hade köpt den (det var visst beställt innan jag ägde den). Jag hade aldrig haft några problem med den under den dryga månad jag ägt den. Men när jag fick
den helt nya skärmen till den så kunde man ge sig f-n på att jag direkt såg en död pixel på den... Vilket inte gick på garantin som fanns kvar då eftersom det ändå "bara var en död pixel och inte flera"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matti
Jag undrar bara hur vanligt det är med trasig pixel på platt appleskärm. Jag har aldrig sett en förrän min nya PowerBook 17" dök upp.

Oerhört enerverande om man sitter framför datorn hela dagen, den har tagit bort lusten av att få en ny dator. Synd, jag brukar tycka att första veckan är den ljuvligaste...

• Oregistrerad
  • 2003-10-09 21:14

Dom flesta tillverkare brukar ha en nivå för hur många döda pixlar de får vara innan man får byta.
Den exakta siffran varierar (med tillverkarens kvalitetsambition och storlek, modell och tid) men brukar specas så att man kan få veta det innan köp.
Förr tjabbada apple mycket om '3' på bärbara...
(vill jag minnas - citera mig icke om detta)

Tänk på att vissa pixlar kan man återuppväcka från de döda genom regelbunden massage (jo, det är sant). Det gäller endast färgade pixlar t ex röda/blåa. Är pixeln svart är det kört.

• Medlem
  • 2003-10-10 02:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Tänk på att vissa pixlar kan man återuppväcka från de döda genom regelbunden massage (jo, det är sant). Det gäller endast färgade pixlar t ex röda/blåa. Är pixeln svart är det kört.

Jag vet inget direkt om det, men rent instinktivt borde det vara tvärt om. En svart pixel har ju fastnat. En vit eller röd/grön/blå är ju död. En aktiverad pixel är ju en som inte släpper igenom ljus och inte tvärt om. Eller?

Massagetekniken kanske riktar in sig på just döda pixlar, och inte de som fastnat, vad vet jag?

1
Bevaka tråden