Apple Store Sverige Återköp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fortfarande problem med att bestämma ifall jag vill ha en iPhone 6 eller 6+ och har läst massa engelska forum att folk köper och använder telefonen men inom 2 veckor kan lämna tillbaka den utan problem, det känns lite fel att göra så men funkar det även i sverige på Apple store? Vet att man inte kan lämna tillbaka en telefon om kartongen är öppnat på till exempel Elgiganten och så.

Ja, om du köper på nätet t.ex.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/K...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-11 15:27

Har i ett svagt ögonblick testat en androidtelefon som jag köpte på Siba. Den gick att lämna tillbaka i alla fall! 30 dagars öppet köp, brukar dock inte gälla abonnemang, mjukvaror och liknande. Men ren hårdvara ska inte vara nåt problem! Förutsatt att allt är helt, rent och komplett inkl. kartongen varan kom i!

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2014-12-11 19:33
Ursprungligen av Vejper:

Har fortfarande problem med att bestämma ifall jag vill ha en iPhone 6 eller 6+ och har läst massa engelska forum att folk köper och använder telefonen men inom 2 veckor kan lämna tillbaka den utan problem, det känns lite fel att göra så men funkar det även i sverige på Apple store? Vet att man inte kan lämna tillbaka en telefon om kartongen är öppnat på till exempel Elgiganten och så.

Jag förbokade en 6+ och hämtade ut den på Apple Store i Täby på releasedagen, och lämnade tillbaka den utan problem efter att ha använt den i en vecka. De frågade bara varför*, och "den är för stor" var ett fullt giltigt skäl.

(*) Egentligen frågade han om han får fråga varför, så det är säkert frivilligt att svara.

Ursprungligen av Baes:

Har i ett svagt ögonblick testat en androidtelefon som jag köpte på Siba. Den gick att lämna tillbaka i alla fall! 30 dagars öppet köp, brukar dock inte gälla abonnemang, mjukvaror och liknande. Men ren hårdvara ska inte vara nåt problem! Förutsatt att allt är helt, rent och komplett inkl. kartongen varan kom i!

Det är dom inte skyldiga att göra enligt lag. Inte ovanligt att bli nekad retur om förpackningen är bruten.

Ok, är egentligen inte intresserad av andra butiker då jag föredrar att köpa direkt från Apple, vill heller inte vänta på internetleverans. Abonnemang är bara skit så det ska jag inte skaffa heller.

Men tack för svaren, får åka till dom imorgon och känna på dom en sista gång innan jag bestämmer mig, är egentligen endast batteriet som gör att jag vill ha 6+ istället för vanliga.

Ursprungligen av Vejper:

Ok, är egentligen inte intresserad av andra butiker då jag föredrar att köpa direkt från Apple, vill heller inte vänta på internetleverans. Abonnemang är bara skit så det ska jag inte skaffa heller.

Men tack för svaren, får åka till dom imorgon och känna på dom en sista gång innan jag bestämmer mig, är egentligen endast batteriet som gör att jag vill ha 6+ istället för vanliga.

Såvitt jag vet tillämpar Apple samma regler överallt. Testperioden är just en testperiod.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-13 00:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är dom inte skyldiga att göra enligt lag. Inte ovanligt att bli nekad retur om förpackningen är bruten.

Inte enligt lag nej men både Siba och Elgiganten tillämpar öppet köp med bruten förpackning och testad vara. På siba gäller det även mobiltelefoner. Ingen har öppet köp på mjukvara eller abonnemang. Bara att fråga innan köp

Edit: Skulle lämna in en trasig router på rep. Frågade om Siba hade någon jag kunde låna under tiden. Det hade de inte men de föreslog att jag kunde köpa en på öppet köp under tiden. Väldigt generösa med det där!

1
Bevaka tråden