Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårdvara är mest lämplig för nybörjare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-04 17:34

Hej, kunde inte hitta lämplig kategori eftersom min fråga gäller val av hårdvara.
Min mamma har jobbat med en e-Mac som inte varit ansluten till internet. Hon har mest skrivit dokument och printat ut.
Nu funderar hon på att skaffa internet och vill ha mitt råd vad hon bör skaffa.
Jag har tittat på iMac, MacBook Air och iPad Air men har svårt att bestämma mig.
Hon kommer att använda mail, surfa på internet förstås och hon vill säkert kunna printa ut sina foton.
Till saken hör också att hon ibland bor hos sin pojkvän och han vill inte ha något internet, därför kan det kanske vara bra att ha något som man kan bära med sig.
Eftersom hon är nybörjare behöver det vara något hyfsat enkelt, själv tycker jag ju att det är enkelt och det gör nog att jag kanske bagatelliserar hanteringen.

Tacksam för era tankar!

Min mamma kör enbart iPad och är supernöjd, men se till att hon har ett ordentligt ställ och tangentbord i sådana fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-04 19:05

Tack för svar koffas, det har jag tänkt på. Hur gör hon med skrivare?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-04 19:41
Ursprungligen av Gnulia:

Tack för svar koffas, det har jag tänkt på. Hur gör hon med skrivare?

Välj en som stödjer Airprint. Finns både laser och bläckskrivare med Airprint. Och självklart även multifunktions.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-04 19:46

Tack reboot81. Det har jag fattat, men hur kopplas den in?
Behöver hon även skaffa en trådlös router för att kunna ansluta både skrivare och iPad Air?

Ursprungligen av Gnulia:

Tack reboot81. Det har jag fattat, men hur kopplas den in?
Behöver hon även skaffa en trådlös router för att kunna ansluta både skrivare och iPad Air?

Precis, det är trådlöst, hon behöver i vilket fall en router för att kunna surfa via en iPad. AirPrint fungerar väldigt bra och det finns många skrivare att köpa på t.ex. Apples hemsida, men det ska tydligt stå att det är en AirPrint skrivare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-04 20:09

Tack koffas, det har du så klart rätt i

Ursprungligen av koffas:

Precis, det är trådlöst, hon behöver i vilket fall en router för att kunna surfa via en iPad. AirPrint fungerar väldigt bra och det finns många skrivare att köpa på t.ex. Apples hemsida, men det ska tydligt stå att det är en AirPrint skrivare.

Nej, det finns Ipads med 4G koppling ju.

Någon kan säkert fylla i här, men visst finns det väl skrivare med möjlighet att koppla upp sig adhoc? I sådana fall skulle man ju kunna se det som att man använder Ipaden att surfa fram det man vill skriva ut, eller det man skrivit, och sedan startar man igång skrivaren. Eftersom Ipaden har kopplat upp sig mot den förut och den är ett lokalt nätverk borde den hoppa över dit per automatik. Då skulle det kunna gå att skriva ut på skrivaren när man vill och kan ta internet med sig...

Ursprungligen av suddgummi:

Nej, det finns Ipads med 4G koppling ju.

Någon kan säkert fylla i här, men visst finns det väl skrivare med möjlighet att koppla upp sig adhoc? I sådana fall skulle man ju kunna se det som att man använder Ipaden att surfa fram det man vill skriva ut, eller det man skrivit, och sedan startar man igång skrivaren. Eftersom Ipaden har kopplat upp sig mot den förut och den är ett lokalt nätverk borde den hoppa över dit per automatik. Då skulle det kunna gå att skriva ut på skrivaren när man vill och kan ta internet med sig...

4g-funktionaliteten kostar ungefär lika mycket som en router och så är det inte billigt att köra 4g täckning enbart. Fördelen är såklart att man har internet överallt. Men visst finns det andra möjligheter även om det kanske inte är det lättaste om man inte är tekniskt bevandrad.

Senast redigerat 2014-12-05 16:55
1
Bevaka tråden