Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta D-link Music Everythere till Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-01 16:55

Hej!

Jag har en ny (nov 2014) Airport Extreme. Den verkar funka kanon! Gillar enkelheten och app-kontrollen (lagom mycket inställningar för min del), men jag har problem med en sak!

Köpte en D-Link Music Everythere (Airplay) för att kunna spela musik i stereon via Airplay. Den verkade perfekt. Liten och enkel och Airplay!

Men hur jag än bär mig åt så går det inte att ansluta den lilla rackaren till Airport nätverket.
(Den säljs ju just för att kunna skapa en Airplay anslutning vilket är Apples grej, så det borde väl funka klockrent?)

D-Linken är ju också en extender och det är något som jag märkte att Airporten inte gillar! Hade tidigare en Netgear extender (WN3000RP Universal WiFi Range Extender) ute i gästhuset, men det fanns inte en sportmössa att få den att lira ihop med Airporten.
Fast å andra sidan märkte jag att den inte behövs! Signalen räcker dit ut ändå nu!
(Jag är alltså inte i behov av extenderfunktionen hos D-Link Music Everythere, men det verkar inte gå att "stänga av den", den liksom bara är där!)

D-Link prylen upprättar hur som helst ett eget WiFi-nätverk. Inga problem att ansluta till det. Då funkar Airplay också. Problemet är att det nätverket inte kommer ut på Internet eller "går att komma åt" via Airportnätverket. Alltså, man skall väl inte behöva byta nätverk för att komma åt D-Links Airplay? I så fall har jag köpt årets dummaste produkt. (Fast det har jag nog också. Ångrar verkligen att jag inte tog ett ack så lite större tag i plånkan och köpte en vanlig Airport Express. Men, men...)

Har provat att installera det lilla fanstyget såväl genom appen, i både iPhone och iPad (då kan man ju tänka sig att det skulle vara ios kompatibelt!) samt via webgränssnittet. Men det slutar alltid med att den hänger sig vid uppdateringen och sedan funkar det alltså inte. Den kommer inte med i Airports lista över anslutna trådlösa enheter.

Skulle behöva en idiotsäker guide för detta delikata problem. Samt lite uthållighet. Det här gäller fritidshuset. Kan ta nån vecka innan jag har möjlighet att testa... Bara så att ni vet. Men jag kunde inte hålla mig från att slänga ut frågan. Höll på x antal timmar i helgen med något som jag trodde skulle ta en sekund (och borde ta en sekund). Höll på att bli galen, jag lovar!

Värt att veta, det här är frågan om en ny fiberanslutning. Har bredband+telefoni från Bahnhof. Har kört bredbandet ett par veckor och anslöt telefoniadaptern (SIP boxen) först nu i helgen. Den ligger ju enligt instruktionen innan Airport Extreme. Då dök det upp ett "Felmeddelande" (som jag "Ignorerat") om att man skulle ställa om Routern i Bryggat läge och inte i "DHCP, NAT" vilket verkar vara standardläget. Jag läste nånstans att det kunde bli problem(?) att köra i bryggat läge så jag lät alltså bli att ändra och ignorerade felmeddelandet. Provade dock och det funkade i båda lägena.

Läste också något om att man kunde be sin internetleverantör att ställa om modemet (vilket jag antar nu är Bahnhofs SIP-box och inte fiberleverantörens (Utsikt, Linköping) Switch/mediabox?)

Sånt här är definitivt rena grekiskan för mig, jag är helt väck. Så om nån orkar förklara så är det kanon! Och så kan det ju kanske vara så att allt det här hänger ihop!?

En konstig sak är att jag fick den trådlösa nätverkskameran (D-Link DCS 932-L) att funka ihop med Airport Extreme nätverket via WPS! Använde funktionen "lägg till en ny trådlös skrivare" i routerinställningarna..! Är det vedertaget att denna funktion hos Apple motsvarar andra enheters WPS?
Detta funkar dock inte på den lilla envisa Music Everythere tingesten. Det funkar så långt att man tror att det funkat men det blir aldrig grönt ljus på D-Linken. Det återgår till orange, blinkande..!

Tack på förhand och tack alla ni som orkat läsa!

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-05 10:14

Jag läste din wall of text och kollade på DCH-M225 specen samt typiska supportfrågor utan att se att man kan stänga av extender-funktionen. Sälj den och köp en begagnad Airport Express för 300:- ?

P.s tidigare slet jag själv med att få min Airport att samverka med Dlink-enheter men sedan jag gick över till Apple helt och hållet bara rullar det. (Testade även att bara köra Dlink-enheter och då rullade det verkligen inte lika enkelt....)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-05 10:39

Hej Fredde!

He, he! Jag har allt redan kollat på Blocket! Kan absolut bli så!

Är det garanterat problemfritt att ansluta en AP Express via wifi till min nya AP Extreme?
Jag har som sagt läst en hel del om att även det strular för många (vilket det väl absolut inte borde göra?).

Jag har nu också förstått att en sak som ev. kan ställa till det lite och som jag bör fixa, är att be min bredbandsleverantör (Bahnhof) att ställa om deras router (vilket alltså är telefoniboxen, SIP'en) i bryggat läge. Det gör tydligen att min APE funkar bättre som router. Jag fattar noll...

Så här ser det ut hårdvarumässigt:

Fibern går ju in i huset till en switch/mediabox, eller vad det kallas.
Den har som bekant flera uttag, bl.a. för bredband och tv.
Till bredbandsuttaget är telefoniboxen kopplad (enligt instruktionen).
Till telefoniboxen är sedan APE kopplad (enligt instruktionen).

Det hela funkar ju också. Internet, wifi etc. allt finns där som det skall.
Men jag fick alltså ett "felmeddelande" i APE nu när den inte längre blev direkt inkopplad i bredbandsuttaget utan telefoniboxen hamnade emellan.
Meddelandet sade att jag skulle ställa om APE till Bryggat läge för bättre funktion.
Detta gjorde jag alltså inte utan den står kvar i sitt standardläge som väl heter "DHCP, NAT" eller nåt? (...grejerna är ju tyvärr på annan ort...).

1
Bevaka tråden