Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställa in NAT1 för PS3 och Destiny?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo jag vet att det finns instruktioner att finna på nätet men jag känner mig lite ringrostig på konfigureringsområdet så fn fattar jag inte halv sju av vad jag läser på sidor som tex portforward.com.

Rekomendationen för hyfsat problemfri nätverksanvändning i spelet Destiny är att man sätter NAT till typ1, jag har typ2. Dock kräver detta inställningar i min Airport Extreme som jag fn inte kan komma på hur jag ska göra, vill ju heller inte öppna upp hela nätet utan bara den del som berör min PS3'a och Destiny.

Jag tänkte att det här forumet ju är sprängfyllt med kunniga människor som kanske kan lägga upp dessa instruktioner på ett sätt som vem som helst kan förstå.

Tack på förhand

Ps. jag har Airport Utility v. 5.6.1 så jag har tillgång till allt lull-lull ds.

Hm, är inte NAT2 mer eller mindre "all is well, carry on"? Med andra ord, normalt läge om du alls sitter bakom någon form av router. NAT3 däremot ska innebär att vissa funktioner kan krångla, samtidigt som NAT1 innebär öppet blås mot nätet.

Upplever du några problem? Jag har NAT2 enligt PS4:an och har nog aldrig haft trubbel med den biten.

EDIT: Jo, det verkar som jag mindes. NAT1 är öppet, NAT2 är normalt problemfritt, NAT3 är kaos.
http://www.playstationing.com/ps4/how-to-chan...

Senast redigerat 2014-11-30 19:09

Jag får en del felmeddelanden i samband med att jag kickas av servern/världen. Bland annat får jag ibland meddelandet "baboon" som enligt Bungie beror på att jag anslutit trådlöst, fast det har jag inte.

Jag vill egentligen inte ha helt öppet nät men om man kan begränsa det till PS3'an så är det kanske ok

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag får en del felmeddelanden i samband med att jag kickas av servern/världen. Bland annat får jag ibland meddelandet "baboon" som enligt Bungie beror på att jag anslutit trådlöst, fast det har jag inte.

Jag vill egentligen inte ha helt öppet nät men om man kan begränsa det till PS3'an så är det kanske ok

Leta efter "förvald värd" och fyll i din PS3as IP-nummer (så här gör man i Airport Utility 6). Smartast är att binda eller sätta statisk IP-adress till ditt Playstation, annars får du in och fippla om IP-adressen skulle ändras.

Ursprungligen av suddgummi:

Leta efter "förvald värd" och fyll i din PS3as IP-nummer (så här gör man i Airport Utility 6). Smartast är att binda eller sätta statisk IP-adress till ditt Playstation, annars får du in och fippla om IP-adressen skulle ändras.

Hm, varför förutsätter alla guider jag ser/sett att användaren har en trådlös anslutning? Jag har bundit en IP-adress till PS3'an men den är inte satt som statisk, gjorde detta tidigare när den var trådlöst ansluten

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hm, varför förutsätter alla guider jag ser/sett att användaren har en trådlös anslutning? Jag har bundit en IP-adress till PS3'an men den är inte satt som statisk, gjorde detta tidigare när den var trådlöst ansluten

Det är ju MAC-adressen som är det intressanta. Om du sätter den till MAC-adressen på det trådade kortet ska det funka. Annars kan man, om man inte har ett för stort DHCP-spann, sätta en fast IP-adress precis utanför. Om jag t.ex. delar ut adresser mellan 10.0.1.1 och 10.0.1.100 med nätmask kan jag ta 10.0.1.101 till .254 som statiska IPn. (Förutsatt att man inte pillat till nätmasken, men det är en annan femma). Det är smidigt att tilldela med hjälp av DHCP-reservationer tycker jag, för man får ju routeradress, DNS osv automagiskt också. Bra om man vill byta DNS t.ex.

Jo jag har för mig att den är satt till MAC-adressen, får kolla när jag kommer hem

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-01 16:38

Du är tyvärr inte ensam om detta problem. Jag har försökt lösa detta ett tag nu. Men det känns som det kvittar vad man än gör. Att sätta statisk IP-adress ser jag bara som en lösning om det är att man behöver öppna portar. Vilket inte ska behövas för vanligt spelande. I detta fallet så är det Bungie som är problemet tyvärr. Det enda jag inte har testat är att sätta min Ps4 i DMZ-läge. Men det är bara för jag har annan enhet som kör det läget.

Det är lika konstigt när man kör "party"-chatt på ps4an. Är man 3 personer är det aldrig några problem men är man fler så blir det allt att det är någon som inte hör någon annan pga "wrong NAT-type" och jag förstår inte varför antalet personer i en chatt skulle ha med det att göra.

1
Bevaka tråden