Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer info om Apple Watch presenteras

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har uppdaterat sin webbplats med ny information om den kommande smarta klockan Apple Watch, bland annat hur klockan visar tid, kommunicerar och håller koll på aktiviteter.

Läs hela artikeln här

Jag väntar och hoppar över andra fabrikat så länge. Blir väl en i prisklass M från Apple i vår - kanske....

  • Medlem
  • 2014-11-28 21:37

Det finns två saker som fortfarande är okända som är ytterst viktiga. Batteritid och IP klassning.

Ursprungligen av PaO:

Det finns två saker som fortfarande är okända som är ytterst viktiga. Batteritid och IP klassning.

IP klassning?

  • Medlem
  • 2014-11-28 22:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

IP klassning?

Ja damm och vattenskydd. Om man inte kan duscha eller så med klockan så är det ingen hit

Ursprungligen av PaO:

Ja damm och vattenskydd. Om man inte kan duscha eller så med klockan så är det ingen hit

Ok, inget som berör mig då.

Edit: Jo, jag duschar, dock utan klockan

Duscha med klocka på framstår som ganska ohygieniskt. Och låter som en rejäl portion lathet.

Ursprungligen av Capeman:

Duscha med klocka på framstår som ganska ohygieniskt. Och låter som en rejäl portion lathet.

Det är väl bra att tvätta klocka/armband osv. samtidigt som man duschar? En självklarhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 01:41
Ursprungligen av Anderlind:

Det är väl bra att tvätta klocka/armband osv. samtidigt som man duschar? En självklarhet.

Nej det är absolut ingen självklarhet. Under alla år jag haft klocka har jag aldrig duschat med klockan utan på sin höjd torkat av den.

Senast redigerat 2014-11-29 07:52
  • Medlem
  • 2014-11-29 06:59
Ursprungligen av Capeman:

Duscha med klocka på framstår som ganska ohygieniskt. Och låter som en rejäl portion lathet.

Jag har sedan ett år en Sony Smartwatch 2 och om den inte var vattentät så hade det varit otroligt mycket mer jobb att tänka på om man måste ta av den när det är vatten i närheten

Edit När man tränar med klockan så är det kanon att den tåler både svett och vatten.

Ursprungligen av PaO:

Jag har sedan ett år en Sony Smartwatch 2 och om den inte var vattentät så hade det varit otroligt mycket mer jobb att tänka på om man måste ta av den när det är vatten i närheten

Edit När man tränar med klockan så är det kanon att den tåler både svett och vatten.

Har för mig att det är sagt att det ska gå att tvätta händerna med klockan men att det inte rekommenderas att t.ex. simma eller duscha med den.

  • Medlem
  • 2014-11-29 10:08
Ursprungligen av koffas:

Har för mig att det är sagt att det ska gå att tvätta händerna med klockan men att det inte rekommenderas att t.ex. simma eller duscha med den.

Okej alltid något men om man skall kunna använda den fullt ut när man tränar så är det en fördel att kunna spola av den. Vi får se 2015

Duscha med klockan kan jag hoppa men man vill ju kunna simma med den som en motionsform. Då vill man ju kunna tracka det givetvis. Det vore märkligt om man inte kan simma med den och att dom inte har tänkt på det. Annars ser ju klockan riktigt snygg ut, typiskt Apple kvalité.

När det gäller vattenskydd så ska man komma ihåg att det anges i statiskt djup och inte under belastning (som bad)

Beteckning Förklaring
30 m 3 ATM Klockan tål stänk
50 m 5 ATM Klockan tål snabba dopp
100 m 10 ATM Klockan tål bad
200 m 20 ATM Klockan tål dykning

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 12:36
Ursprungligen av westerlu77:

Duscha med klockan kan jag hoppa men man vill ju kunna simma med den som en motionsform. Då vill man ju kunna tracka det givetvis. Det vore märkligt om man inte kan simma med den och att dom inte har tänkt på det. Annars ser ju klockan riktigt snygg ut, typiskt Apple kvalité.

Så Apple´s produkter har sämre kvalitet än andra märken?

Ursprungligen av lappen71:

Så Apple´s produkter har sämre kvalitet än andra märken?

Jag menar tvärtom, att Apple verkar som vanligt lyckats med bra och snygg hårdvara.

  • Medlem
  • 2014-11-29 18:59
Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller vattenskydd så ska man komma ihåg att det anges i statiskt djup och inte under belastning (som bad)

Beteckning Förklaring
30 m 3 ATM Klockan tål stänk
50 m 5 ATM Klockan tål snabba dopp
100 m 10 ATM Klockan tål bad
200 m 20 ATM Klockan tål dykning

Det är helt rätt men när det gäller mobiler / surfplattor och nu wearables (elektronik) så använder man sig hellre av IP klass. Tex IPXY första siffran är för inträngande föremål och andra för vatten. Idag har tex Sony IP68 på vissa produkter. Dammtät och vattenskydd till 3 meter.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-11-29 21:17
Ursprungligen av PaO:

Jag har sedan ett år en Sony Smartwatch 2 och om den inte var vattentät så hade det varit otroligt mycket mer jobb att tänka på om man måste ta av den när det är vatten i närheten

Edit När man tränar med klockan så är det kanon att den tåler både svett och vatten.

"Tech journalist David Pogue learned a couple of things about Apple’s new wearable in a private briefing during today’s media event. Apple told him that its watch is “water resistant,” not waterproof. “Sweating, wearing it in the rain, washing your hands, or cooking with it is fine. Take it off before the swim or get in the shower, though.”
That’s a major bummer for those hoping to use the watch’s fitness tracking abilities in the water. It also means you’ll have to take it off every time you hop in the shower.

Read more at http://www.cultofmac.com/295055/apple-watch-w...

  • Medlem
  • 2014-11-29 21:44
Ursprungligen av Hjopek:

"Tech journalist David Pogue learned a couple of things about Apple’s new wearable in a private briefing during today’s media event. Apple told him that its watch is “water resistant,” not waterproof. “Sweating, wearing it in the rain, washing your hands, or cooking with it is fine. Take it off before the swim or get in the shower, though.”
That’s a major bummer for those hoping to use the watch’s fitness tracking abilities in the water. It also means you’ll have to take it off every time you hop in the shower.

Read more at http://www.cultofmac.com/295055/apple-watch-w...

Intressant, kanske är det konstruktionen med den digitala kronan som gör det svårt med vattentäthet. Vi får se 2015

Jag är förbluffad över att många tydligen duschar med klocka på sig (eller hur många är det egentligen?). Det hade jag ingen aning om och jag har aldrig sett det. För mig är det knasigt....inte lika vrickat som att ha klocka på sig när man ligger, men det känns....tja, besynnerligt. Jag har sett turister som går med strumpor på sig i längs beacher kring Medelhavet (uteslutande britter av någon anledning) - detta ger mig samma besynnerliga känsla...duscha med klockan på sig... Jag har aldrig heller sett det på film eller ens i TV-serier :-D.
Att den inte går att simma/duscha med kommer att sätta ner försäljningssiffrorna med 0,00000000002 promille tror jag (det är dom som simmar varje vecka och absolut vill logga det). Inget Apple behöver bry sig om och då slipper dom ännu fler tekniska kompromisslösningar. Detta vet dom och har säkert gjort omfattande research och kundundersökningar sedan många år - innan dom ens satte igång skulle jag tro. Hade waterprof varit en viktig grej så hade Watch varit waterproof.

Ursprungligen av PaO:

Det är helt rätt men när det gäller mobiler / surfplattor och nu wearables (elektronik) så använder man sig hellre av IP klass. Tex IPXY första siffran är för inträngande föremål och andra för vatten. Idag har tex Sony IP68 på vissa produkter. Dammtät och vattenskydd till 3 meter.

Jag ser ingen större skillnad mot den beskrivning som jag pekade på. IPx8 anger nersänkning i vatten (statisk tryck) och tillverkaren ska ange till vilket djup de garanterar. Dvs mer eller mindre samma sak som den grova tabell som jag refererade till

En urmakare skulle inte rekommendera att du badar med en klocka som är vattenskyddad till bara 3 meter.

Ursprungligen av lappen71:

Nej det är absolut ingen självklarhet. Under alla år jag haft klocka har jag aldrig duschat med klockan utan på sin höjd torkat av den.

Det är klart det är en nackdel om grejen är vattentät tydligen.
Vore frunktansvärt om man kan duscha med sin Apple Watch eller skölja av den i rinnande vatten.

Någon annan tillverkare fixar det säkert, finns det redan idag en smartklocka som tål lite väta?

  • Medlem
  • 2014-11-30 06:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ser ingen större skillnad mot den beskrivning som jag pekade på. IPx8 anger nersänkning i vatten (statisk tryck) och tillverkaren ska ange till vilket djup de garanterar. Dvs mer eller mindre samma sak som den grova tabell som jag refererade till

En urmakare skulle inte rekommendera att du badar med en klocka som är vattenskyddad till bara 3 meter.

Helt rätt att en klocka med 3 ATM inte är speciellt skyddad. Jag ville bara visa att man kan inte likställa 20 ATM med IP klass. Dvs det finns ingen smart klocka idag som fungerar som dykarklocka. Dock kan man duscha och snabba bad.

Edit Alla Smarta klockor idag hänvisar även till sötvatten medan urmakar klockor kan med fördel användas i saltvatten.

Senast redigerat 2014-11-30 06:36
  • Medlem
  • 2014-11-30 06:34
Ursprungligen av Anderlind:

Det är klart det är en nackdel om grejen är vattentät tydligen.
Vore frunktansvärt om man kan duscha med sin Apple Watch eller skölja av den i rinnande vatten.

Någon annan tillverkare fixar det säkert, finns det redan idag en smartklocka som tål lite väta?

Man kan säga att om Apple Watch enbart kommer med skydd för vatten stänk så är det en udda fågel. Min ett år gamla Sony Smartwatch 2 är vattentät med IP57 klass. Skulle tro att Apple Watch får IP51 Droppsäker. Samsung Gear S är IP67 vattentät och den har böjd skärm. Hoppas att jag har fel och de gör den vattentät. Sony har faktiskt telefoner / surfplattor idag som klarar IP68 tryckvatten täta. Kan ligga i badet och surfa på plattan

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag är förbluffad över att många tydligen duschar med klocka på sig (eller hur många är det egentligen?). Det hade jag ingen aning om och jag har aldrig sett det. För mig är det knasigt....inte lika vrickat som att ha klocka på sig när man ligger, men det känns....tja, besynnerligt. Jag har sett turister som går med strumpor på sig i längs beacher kring Medelhavet (uteslutande britter av någon anledning) - detta ger mig samma besynnerliga känsla...duscha med klockan på sig... Jag har aldrig heller sett det på film eller ens i TV-serier :-D.
Att den inte går att simma/duscha med kommer att sätta ner försäljningssiffrorna med 0,00000000002 promille tror jag (det är dom som simmar varje vecka och absolut vill logga det). Inget Apple behöver bry sig om och då slipper dom ännu fler tekniska kompromisslösningar. Detta vet dom och har säkert gjort omfattande research och kundundersökningar sedan många år - innan dom ens satte igång skulle jag tro. Hade waterprof varit en viktig grej så hade Watch varit waterproof.

Känns som du tar duschningen lite mer seriöst än jag tex. Jag duschar med klocka på gymmet för att hålla koll på tiden och det är inte direkt så att jag duschar jättenoggrant där. Duschar man sju dagar i veckan året runt så är det lätt att klockan råkar hänga med in i duschen ibland. Ja jag sover även men min klocka (pebble) för att jag älskar att snabbt veta vad klockan är på morgonen utan att behöva lysa upp hela rummet.

  • Medlem
  • 2014-11-30 06:46
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag är förbluffad över att många tydligen duschar med klocka på sig (eller hur många är det egentligen?). Det hade jag ingen aning om och jag har aldrig sett det. För mig är det knasigt....inte lika vrickat som att ha klocka på sig när man ligger, men det känns....tja, besynnerligt. Jag har sett turister som går med strumpor på sig i längs beacher kring Medelhavet (uteslutande britter av någon anledning) - detta ger mig samma besynnerliga känsla...duscha med klockan på sig... Jag har aldrig heller sett det på film eller ens i TV-serier :-D.
Att den inte går att simma/duscha med kommer att sätta ner försäljningssiffrorna med 0,00000000002 promille tror jag (det är dom som simmar varje vecka och absolut vill logga det). Inget Apple behöver bry sig om och då slipper dom ännu fler tekniska kompromisslösningar. Detta vet dom och har säkert gjort omfattande research och kundundersökningar sedan många år - innan dom ens satte igång skulle jag tro. Hade waterprof varit en viktig grej så hade Watch varit waterproof.

Håller inte med. Apple vill tillverka en exklusiv smart klocka. Det är bara billiga enkla urmakar klockor som endast är droppsäkra. Tar man exklusiva klockor så är de även dykarklockor. Alla nya på marknaden förekommande smarta klockor håller någon form av vattentäthet. Att då tillverka en klocka med hög prislapp som skiljer sig på denna punkt är antingen nonchalans eller konstruktions miss i mina ögon. Även om man inte hoppar i duschen med klockan så är det en helt annan produkt än en telefon när det kommer till vattenskydd. Då kunde tex Breitling strunta i att sätta sina kronografer till 500 m.

  • Medlem
  • 2014-11-30 06:51
Ursprungligen av koffas:

Känns som du tar duschningen lite mer seriöst än jag tex. Jag duschar med klocka på gymmet för att hålla koll på tiden och det är inte direkt så att jag duschar jättenoggrant där. Duschar man sju dagar i veckan året runt så är det lätt att klockan råkar hänga med in i duschen ibland. Ja jag sover även men min klocka (pebble) för att jag älskar att snabbt veta vad klockan är på morgonen utan att behöva lysa upp hela rummet.

Helt rätt att ständigt behöva fundera på om klockan tål vatten eller ej och i vilken utsträckning är ett onödigt mer jobb. Den finns nog ingen användare som säger min klocka har nog för bra vattenskydd

ligga = ha sex (helst skulle jag skriva kn**la, men detta forum är som bekant på frikyrkonivå när det gäller vissa saker )

Ursprungligen av koffas:

Känns som du tar duschningen lite mer seriöst än jag tex. Jag duschar med klocka på gymmet för att hålla koll på tiden och det är inte direkt så att jag duschar jättenoggrant där. Duschar man sju dagar i veckan året runt så är det lätt att klockan råkar hänga med in i duschen ibland. Ja jag sover även men min klocka (pebble) för att jag älskar att snabbt veta vad klockan är på morgonen utan att behöva lysa upp hela rummet.

  • Medlem
  • 2014-11-30 09:44
Ursprungligen av Demiurgen:

ligga = ha sex (helst skulle jag skriva kn**la, men detta forum är som bekant på frikyrkonivå när det gäller vissa saker )

Men om man då har en "mys-stund" i duschen med någon så är det ju bra om klockan är vattentät

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-30 09:49
Ursprungligen av koffas:

Duschar man sju dagar i veckan året runt så är det lätt att klockan råkar hänga med in i duschen ibland.

Då lider jag mycket mer med din kropps största organ, huden, än hur pass vattentålig Apple Watch är.

Bevaka tråden